۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82557917
T T
۰ نفر

مردم از خريد دام زنده اجتناب كنند

۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82557917
مردم از خريد دام زنده اجتناب كنند

ايلام - ايرنا - رئيس بخش نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره كل دامپزشكي استان ايلام توصيه كرد: مردم در حد امكان از خريد دام زنده اجتناب كنند و به جاي احشام زنده لاشه دام را كه توسط كشتارگاه هاي مجاز استان ذبح شده خريداري كنند.

سعيد صيديوسفي روز چهارشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: به منظور پيشگيري از ابتلا به تب كريمه كنگو ، افراد بايد دام مورد نظر خود را از ميادين عرضه دام و كشتارگاه هاي مجاز و بعد از تاييد سلامت دام توسط كارشناسان دامپزشكي خريداري كنند.
وي افزود: كشتارگاه هاي مجاز نيز بايد بعد از كشتار دام لاشه را به مدت 24 ساعت در قسمت پيش سرد كن قرار دهند و قصابان نيز قبل از فروش گوشت به خريداران لاشه را 24 ساعت در يخچال قرار دهند.
وي يادآور شد: جايگاه نگهداري و بدن دام در ميادين عرضه و نيز كشتارگاه ها بايد سم پاشي شود و دامداران و عشاير نيز نسبت به سم پاشي و ضد عفوني بدن و جايگاه دام خود اقدام كنند.
وي تاكيد كرد: ويروس تب كريمه كنگو هيچ علامتي در بدن دام زنده ندارد ولي به محض تماس با انسان علائم خود را نشان مي دهد بنابراين مصرف كنندگان حتما قبل از مصرف گوشت را به مدت 24 ساعت و دل و جگر را به مدت 48 ساعت در درون يخچال و در دماي صفر تا چهار درجه نگهداري كنند.
به گزارش ايرنا، تب كريمه كنگو ويروسي است كه از راه گزش پشه كنه وارد بدن دام مي شود و راه هاي انتقال اين ويروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ويروس از دام به دام و انسان است، اين بيماري در بين مردمان مناطق داراي دامپروري شيوع بيشتري دارد.
بيماري تب كريمه كنگو در فروردين تا شهريور ماه شايع مي شود و ابتلا به اين ويروس در دام داراي علائم خاصي نيست اما در انسان گاهي فرد به صورت خفيف دچار اسهال، تهوع، تب، كوفتگي بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد مي شود.
خبرنگار: زهرا موسوي **انتشار دهنده : شهريار حيدري فر
7172/6034

سرخط اخبار استان‌ها