۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۴۲
کد خبر: 82261101
T T
۰ نفر
9 تيم بازرسي بهداشتي در ماه محرم فعاليت مي كند

قم- ايرنا- رئيس مركز بهداشت قم گفت: در ماه محرم 9 تيم 2 نفره از بازرسان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي قم طبق دستورالعمل هاي وزارتي بر سلامت مواد غذايي و نذري هاي تهيه شده نظارت مي كنند.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي قم، مرتضي آقاحسني در اين زمينه افزود: با توجه به پخت و پز غذاي نذري در اين ايام و همچنين توزيع شربت، چاي و ديگر نذورات تلاش شده تا مسائل بهداشتي به خوبي رعايت شود.
وي اضافه كرد: مركز بهداشت استان قم ضمن تشديد نظارت هاي بهداشتي در آيين هاي عزاداري، مساجد، تكايا و هيات هاي مذهبي تلاش مي كند تا از احتمال بروز بيماري هاي مرتبط با غذا، به وي‍‍ژه بيماري هاي عفوني روده اي جلوگيري كند.
وي گفت: هرگونه پخت و پز بايد در مكان هايي با شرايط بهداشتي صورت پذيرد و تمامي افراد درگير در توزيع آب، چاي و غذا بايد داراي كارت بهداشتي معتبر بوده و رعايت بهداشت فردي را در هنگام ارائه خدمات در نظر بگيرند.
آقاحسني بيان كرد: مواد خام مصرفي بايد سالم و بهداشتي باشد و توصيه مي شود از مواد غذايي مشمول بسته بندي كه مورد تاييد وزارت بهداشت است، استفاده شود.
وي به شهروندان توصيه كرد: در تهيه غذا از روغن هاي داراي مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پايين استفاده شود و مواد غذايي پخته شده در دماي محيط حداكثر كمتر از 2 ساعت نگهداري شود و در صورت الزام به نگهداري بيشتر، بايد در دماي زير چهار درجه سانتي گراد يا در بالاي 63 درجه سانتي گراد(روي شمعك گاز) نگهداري تا درجه حرارت ماده غذايي به زير 63 درجه نرسد.
وي تاكيد كرد: از ظروف يكبار مصرف گياهي، سلولزي و آلومينيومي براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم استفاده شود و در صورت استفاده از ظروف چندبار مصرف، شست و شو و گندزدايي به صورت مستمر بايد صورت پذيرد.
رئيس مركز بهداشت قم اضافه كرد: استفاده از ظروف يك بار مصرف پلي استايريني براي مواد غذايي و نوشيدني گرم و داغ(بالاي 65 درجه سانتي گراد) مناسب نيست.
/2085/ خبرنگار- سميه حيدري ** انتشاردهنده: جعفرمسلمي

سرخط اخبار استان‌ها