۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82377892
T T
۰ نفر
34 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه های نیمه فعال كشاورزی پرداخت شد

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی گفت: 10 هزار و 472 بنگاه تولیدی كوچك و متوسط بخش كشاورزی دارای شرایط تعیین شده، با ثبت نام در سامانه «بهین یاب» وزارت صنعت، معدن و تجارت، موفق به دریافت 34 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانكی شدند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی وزارت جهاد كشاورزی، «محمد خالدی» افزود: سامانه بهین یاب برای طرح تامین مالی بنگاه های تولیدی كوچك و متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد باهدف رونق تولید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شد.
وی اضافه كرد: با پیگیری های وزارت جهاد كشاورزی و همراهی اعضای كارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، اجرای طرح یادشده كلید خورد.
به گفته وی، واحدهای تولیدی این بخش نیز در سامانه یاشده برای دریافت تسهیلات بانكی ثبت نام كردند.
وی با بیان اینكه 70 درصد تسهیلات پرداختی به بنگاه های تولیدی نیمه فعال كشاورزی در قالب طرح تامین مالی بنگاه های كوچك و متوسط از سوی بانك كشاورزی پرداخت شده است، اظهار داشت: سایر بانك ها نیز در این زمینه باید همكاری بیشتری با بخش كشاورزی داشته باشند.
خالدی افزود: پس از بانك كشاورزی، بانك های ملت و ملی هر كدام هفت تا هشت درصد و بانك های سپه، صادرات، توسعه تعاون، تجارت و رفاه كاركنان هر كدام دو تا سه درصد از كل تسهیلات را به بنگاه های تولیدی كوچك و متوسط كشاورزی پرداخت كرده اند.

** همراهی نكردن بانك های خصوصی در پرداخت تهسیلات به تولیدكنندگان بخش كشاورزی
به گفته وی، سهم مشاركت بانك های خصوصی در ارایه این تسهیلات به واحدهای غیرفعال و نیمه فعال كشاورزی صفر بوده است.
مدیر كل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی گفت: بدلیل انباشت متقاضیان، امكان تامین مالی این واحدهای تولیدی از طریق بانك كشاورزی به تنهایی امكانپذیر نیست؛ بنابراین بانك مركزی بنا به ماده (47) قانون رفع موانع تولیدی رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی كشور، همه بانك های غیرتخصصی را موظف كرده سهمی از تسهیلات اعطایی خود را معادل سهم بخش كشاورزی از تولید ناخالص داخلی به این بخش اختصاص دهند.
وی ادامه داد: بنابراین بانك مركزی با ابلاغ نامه ای در مهرماه امسال از بانك های غیرتخصصی خواسته بنگاه های كوچك و متوسط كشاورزی نیز در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط پذیرش و بررسی شوند.
وی یادآورشد: از 39 هزار بنگاه كوچك و متوسط تولیدی نیمه فعال كشاورزی كه در سامانه بهین یاب ثبت نام كرده اند تاكنون 19 هزار و 215 بنگاه به تایید كارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولیدی رسیده و به بانك ها معرفی شدند كه از این تعداد 55 درصد معادل 10 هزار و 472 بنگاه موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
خالدی افزود: امسال نزدیك به 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانكی برای حمایت از بنگاه های تولیدی كوچك و متوسط باهدف افزایش تولید و اشتغال اختصاص یافته كه از این مبلغ تاكنون 130 هزار میلیارد ریال از طریق بانك ها پرداخت شده است.
وی، سهم بنگاه های كوچك و متوسط كشاورزی از تسهیلات بانكی پرداختی را 25 درصد معادل 334 هزارمیلیارد ریال (3400 میلیارد تومان) اعلام كرد و اظهار داشت: اگر سهم صنایع تبدیلی و تكمیلی كه از طریق وزارت صنعت،معدن و تجارت معرفی شده اند را به این مبلغ اضافه كنیم میزان تسهیلات پرداختی به بخش كشاورزی به بیش از 30 درصد از كل تسهیلات می رسد.
مدیركل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی گفت: برخی از استان ها ظرفیت بالایی برای جذب تسهیلات در واحدهای راكد و نیمه فعال دارند به طوری كه بنگاه های تولیدی كوچك و متوسط كشاورزی در استان های جنوب كرمان، خراسان شمالی بالای 60 درصد و استان های ایلام و كردستان بیش از 50 درصد تسهیلات بانكی را جذب كرده اند.
وی درباره شرایط دریافت تسهیلات بانكی در قالب طرح تامین مالی بنگاه های تولیدی كوچك و متوسط و طرح های نیمه تمام وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: براساس دستورالعمل این طرح، بنگاه های كوچك و متوسط نیمه فعال كه ظرفیت پایداری و بازار فروش برای تولیدشان دارند و همچنین طرح های تولیدی با پیشرفت فیزیكی بالای 60درصد، می توانند برای اخذ تسهیلات بانكی اقدام كنند.
خالدی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر چگونگی مصرف تسهیلات بانكی توسط بنگاه های تولیدی نظارت خواهد كرد.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پنجشنبه هفته گذشته در این رابطه گفته بود، فعال سازی هفت هزار و 500 واحد صنعتی كه تعطیل هستند و یا تولید آنها زیرظرفیت است، از مهمترین برنامه های امسال این وزارتخانه است و پرداخت تسهیلات رونق تولید با همین رویكرد صورت گرفته است.
علی یزدانی خاطرنشان ساخت: برنامه ریزی برای تعیین تكلیف و فعال سازی واحدهای راكد و یا تعطیل شده در حال انجام است و هم اینك حدود هفت هزار واحد تعطیل شده در شهرك صنعتی كشور شناسایی شده كه 58 درصد آنها مربوط به دولت گذشته است و یكی از مهمترین رسالت های دولت یازدهم، فعال سازی این واحدهاست.
اقتصام** 9186** 2023 ** خبرنگار: هما همتخواه ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر