۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82572891
T T
۰ نفر
يك مسئول: 70درصد از زباله هاي خراسان شمالي موادغذايي است

بجنورد- ايرنا- مديرعامل سازمان پسماند خراسان شمالي گفت: 70 درصد از زباله هاي توليد شده در اين استان 863 هزار نفري را مواد غذايي و آلي تشكيل مي دهد.

روح الله عظيمي چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين در حالي است كه حجم مواد غذايي و آلي در زباله هاي توليدي در سطح جهاني حدود 35 درصد است.
وي تصريح كرد: در كشورهاي توسعه يافته، تنها 35 تا 40 درصد از زباله را موادغذايي و آلي تشكيل مي دهند.
وي با بيان اينكه وجود مواد غذايي به نوعي بيانگر اسراف و استفاده نادرست از مواد غذايي است گفت: متاسفانه 70 درصد از زباله هاي توليدي در جامعه ما را مواد غذايي به خود اختصاص داده است و اين به هيچ عنوان شايسته نيست.

* بجنوردي ها 2 برابر ميانگين جهاني زباله توليد مي كنند
مديرعامل سازمان پسماند خراسان شمالي در بخش ديگر سخنان خود اظهار كرد: به طور كلي ميزان زباله در كشور و اين استان بالا است به طوريكه ميزان توليد زباله در اين استان 2 برابر ميانگين جهاني است.
عظيمي افزود: در سطح كشور هر ايراني روزانه 600 تا 700 گرم زباله توليد مي كند و اين رقم در بجنورد 630 گرم به ثبت رسيده اين در حالي است كه ميزان توليد زباله استاندارد جهاني در روز 320 گرم است.

*روزانه 130 تن زباله در بجنورد توليد مي شود
معاون خدمات شهري شهردار بجنورد از اقدام سازمان پسماند به صورت روزانه براي جمع آوري زباله در سطح شهر خبر داد و گفت: روزانه بيش از 130 تن زباله از سطح اين شهر جمع آوري مي شود.
يوسفعلي رستمي با اشاره به اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ توسط سازمان پسماند در سطح شهر افزود: از شهروندان تقاضا داريم از قرار دادن زباله در غير ساعات جمع آوري زباله خودداري كنند.
وي خاطرنشان كرد: قرار دادن زباله توسط شهروندان در طول روز و غير ساعات جمع آوري زباله، علاوه بر به خطر انداختن بهداشت عمومي شهر، سبب افزايش پديده زباله گردي مي شود.
وي گفت: از شهروندان توقع داريم با تفكيك زباله ها، شهرداري را در اجراي طرح تفكيك ياري رسانند تا بتوان با ارائه خدمات بهتر موجبات رضايت آنها را فراهم آورد.
راه اندازي كارخانه يكي از راهكارها براي بازيافت طلاي كثيف است
كارخانه كمپوست بجنورد به عنوان بزرگترين كارخانه كمپوست شمال شرق كشور در حدود 10 سال پيش در ۱۵ كيلومتري شمال بجنورد كلنگ خورد. اين واحد توليدي، در تيرماه سال ۹۱ به بهره برداري رسيد.
ظرفيت اين كارخانه ۲۵۰ تن اعلام شد و اين واحد توليدي قرار بود سالانه بيش از چهار هزار تن كود آلي توليد كند و با فعاليت آن، زباله شهرهاي بجنورد، شيروان، آشخانه و اسفراين به اين محل منتقل شود.
اما عمر فعاليت اين كارخانه تنها چند ماه بود. فعاليت اين كارخانه كه با انتشار بوي متعفن و نامناسب همراه بود با اعتراض ساكنان روستاهاي اطراف روبه رو شد و بروز مشكلات اجتماعي ناشي از اين اعتراض ها سبب تعطيلي اين كارخانه شد.
ساخت كارخانه كمپوست جديد امسال در بجنورد عملياتي مي شود
مديركل حفاظت از محيط زيست خراسان شمالي پيش از اين از عملياتي شدن ساخت كارخانه كمپوست در محل جديد در بجنورد در سال جاري خبر داده بود.
سيداصغر مطهري گفته بود: ساخت اين كارخانه توسط سازمان پسماند استان در شهرستان بجنورد آغاز مي شود.
وي افزود: در جانمايي اين كارخانه كارشناسي هاي لازم صورت گرفته است تا مشكلات پيشين در فعاليت كارخانه كمپوست تكرار نشود.
مطهري خاطرنشان كرد: فاصله مناسب اين كارخانه با مناطق مسكوني روستايي رعايت شده است.
وي گفت: با ساخت اين كارخانه و آغاز بهره برداري از اين واحد توليدي، مشكل انباشت زباله در كوه باباموسي مرتفع مي شود.

* سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي خراسان شمالي به نشاني http://www.irna.ir/nkhorasan و كانال تلگرامي اين خبرگزاري به نشاني https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد براي اطلاع از آخرين اخبار و رويدادهاي استان است.
نشاني صفحه اختصاصي ايرناي خراسان شمالي در اينستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنين مردم مي توانند ديدگاه ها و پيشنهادهاي خود را به مديريت ايرنا در خراسان شمالي به نشاني https://t.me/irnaBOJ تگرام كنند.
7185 / 6042 خبرنگار: كبري علي آبادي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها