۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82435301
T T
۰ نفر
همكاری گلستان وقزاقستان برای سرمایه گذاری در بخش شیلات وماهیان زینتی

گرگان - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی گرگان گفت: هیات تجاری پنج نفره كشور قزاقستان در مدت چهار روز حضور در گلستان، ضمن دیدار با مسئولان اقتصادی از ظرفیت بخش شیلات استان بازدید كردند كه حاصل آن استقبال از مشاركت برای سرمایه گذاری در این بخش و ماهیان زینتی بود.

رمضان بهرامی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: حضور هیات تجاری قزاقستان در گرگان، در پی سفر هیات تجاری گلستان به ریاست استاندار در میانه آذر امسال به این كشور و طبق تفاهم نامه ها طی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه هفته گذشته انجام شد.
وی افزود: رهاورد سفر این هیات تجاری، بررسی امكان استفاده از ظرفیت شیلات گلستان برای سرمایه گذاری در یكی از استان های قزاقستان بود.
به گفته وی؛ هیات تجاری قزاقستان از سایت پرورش میگو گمیشان، پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی آق قلا، پرورش ماهیان زینتی شصت كلا گرگان و پرورش ماهیان در قفس بندرتركمن بازدید كرد.
گلستان واقع در شمال كشور با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب از لحاظ فعالیت شیلات در ایران شرایط ممتازی دارد به طوری كه تمام فعالیت های مرتبط با موضوع شیلات اعم از پرورش میگو، ماهیان خاویاری، گرمابی، سردابی، پرورش و تكثیر ماهیان زینتی و پرورش زالو در این استان انجام می شود.
طبق گزارش چند روز قبل شیلات گلستان، هم اینك سطحی بالغ بر 6/6 هزار هكتار از زمین های استان زیركشت محصولات شیلاتی است كه 21 هزار و 500 تن تولید در سال جاری دارد و در افق 1404، تولیدی بالغ بر 60 هزار تن در برنامه كاری شیلات استان قرار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی گرگان همچنین به مذاكرات هیات تجاری قزاقستان با شهرداری گرگان به منظور ساخت آكواریوم ماهیان زینتی اشاره كرد و افزود: قرار شد هیات تجاری قزاقستان هزینه مد نظر برای ساخت آكواریوم ماهیان زینتی را به شهرداری گرگان اعلام و سپس قرارداد انجام آن میان دوطرف بسته شود.
شهر گرگان با بیش از 350 هزار نفر جمعیت مركز استان گلستان است.
در سفر آذرماه هیات 35 نفره اقتصادی و تجاری گلستان به ریاست استاندار به استان منگستائو قزاقستان، مدیران كل و نمایندگان بخش خصوصی استان با همتایان خود درباره گسترش همكاری های مذاكره كردند، در این مذاكرات كه در هتل كاسپین اكتائو برگزار شد، طرفین در خصوص موضوعاتی همچون ایجاد شركت مشترك هواپیمایی، تهاتر محصولات صنعتی و كشاورزی، شیلات، راه آهن، صادرات لبنیات، ایجاد صنایع تبدیلی و اجرای طرح های فضای سبز به توافقاتی دست یافتند.
همچنین دراین سفر مقرر شد دبیرخانه پیگیری و اجرایی شدن این تفاهم نامه ها در اتاق بازرگانی مراكز دو استان مستقر شود.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران از گذشته های دور میزبان حدود 15 هزار نفر قزاق است.
گلستان با كشور تركمنستان ، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا

سرخط اخبار اقتصاد