۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82113584
T T
۰ نفر
آموزش هاي ترويجي در بخش كشاورزي استان اردبيل تقويت مي شود

اردبيل - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل از تقويت آموزش هاي ترويجي در بخش كشاورزي اين استان خبر داد.

عديل سروي روز چهارشنبه در همايش مروجان و كشاورزان پيشرو استان گفت: با برنامه هاي مدون و زمان بندي براي افزايش دانش كشاورزي جمعيت فعال 120 هزار بهره بردار كشاورزي آموزش هايي در زير بخش هاي زراعت ، باغباني ، حفظ نباتات ، آشنايي با انواع روش هاي آبياري باراني ، امور دام و آب به صورت عمومي كلاس هاي گروهي و انفرادي براي كشاورزان پيشرو ارايه مي شود.
او يكي از مشكلات اساسي حوزه ترويج و آموزش بخش كشاورزي استان را كمبود اعتبارات دولتي اعم از ملي و استاني دانست كه پيشرفت و دسترسي براي اهداف تعيين شده را كند مي كند.
او اظهار كرد: مشكل عمده ديگري كه كارشناسان ترويج و مروجان در ارائه ، اشاعه و انتقال يافته هاي تحقيقاتي به زارعان دارند پايين بودن سطح تحصيلات و بي سوادي بيشتر بهره برداران است كه سطح پذيرش را پايين مي آورد.
وي گفت: نسل حاضر و قشر جوان و تحصيل كرده رغبتي به ادامه شغل كشاورزي پدري و اجدادي خود ندارند و جمعيت كهنسال در بخش كشاورزي در حال فعاليت هستند كه در اين زمينه بايد در سطح كلان كشور فكر اساسي براي اين مهم انديشيده شود.
سروي در زمينه راهكارهاي دستيابي به ترويج پويا و كاربردي در بخش آموزش كشاورزي افزود: با هدف توانمندي بخش آموزش در سطح كشور تنها چهار استان مجوز اجراي طرح نظام نوين ترويج كشاورزي به عنوان آزمونه (پايلوت) از وزارت متبوعه را دريافت كرده كه استان اردبيل نيز جزو يكي از اين استان هاست كه با اجراي اين طرح كارساز كاستي ها و نارسايي هاي آموزشي در بخش كشاورزي برداشته مي شود.
وي اظهار كرد: به كارشناسان ترويج استان ابلاغ شده كه آموزش خود را در راستاي تغيير الگوي كشت با تاكيد بر اقتصاد مقاومتي پياده كنند و از طريق انتقال يافته هاي تحقيقاتي و آموزش بهره برداران به ويژه در اراضي پاياب سد خداآفرين براي توليدات اقتصادي و صادرات محور قدم بردارند.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي جهاد كشاورزي اردبيل ، سروي بر لزوم تقويت ارتباط تحقيقات و ترويج و ساماندهي شركت هاي دانش بنيان تاكيد كرد و گفت: دستيابي به اهداف اقتصاد مقاومتي همكاري تنگاتنگ با تحقيقات و تقويت و حمايت از شركت هاي دانش بنيان است.
او افزود: ترويج پل ارتباطي مهم و راهبردي بين تحقيقات و شركت هاي دانش بنيان با كشاورزان است و ترويج بايد نتايج تحقيقات سودمند و كاربردي محققان و پژوهشگران را در كمترين زمان ممكن و به بهترين شيوه علمي از جمله نظام نوين ترويج كشاورزي به زارعان منتقل كند.
تنوع اقليمي ، وجود كشت و صنعت ها ، دشت هاي حاصلخيز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 ميليون واحد دامي ، عشاير ايل سون ، سدهاي ذخيره آب ، توليد چهار درصد از محصولات كشاورزي كشور ، نقش 28 درصد بخش كشاورزي در توليد ناخالص و نقش 38 درصدي بخش كشاورزي در جمعيت شاغل استان از جمله قابليت هاي مهم كشاورزي استان اردبيل است.
استان اردبيل در توليد بسياري از ارقام از جمله رتبه اول توليد عدس ، رتبه اول توليد كلزا ، رتبه دوم توليد سيب زميني ، رتبه سوم توليد عسل ، رتبه پنجم توليد چغندر قند ، رتبه هفتم توليد حبوبات و رتبه هفتم توليد گندم و جو را دارد.
پارسال بيش از نيم ميليون تن محصول گندم كه در تاريخ خريد اين محصول بي سابقه است در كمترين زمان ممكن و با بهره گيري از حداكثر امكانات به صورت شبانه روزي خريداري شد و جايگاه استان در توليد گندم از رتبه 13 به 4 كشوري ارتقا يافت.
6018/ 1257

سرخط اخبار استان‌ها