۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گرگان:

طرح پهنه بندی اراضی کشاورزی گلستان در حال اجرا است

طرح پهنه بندی اراضی کشاورزی گلستان در حال اجرا است

گرگان- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گرگان گفت: طرح پهنه بندی اراضی کشاورزی با هدف افزایش ضریب نفوذ کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در گلستان در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی سلیمانی، صبح سه شنبه، در نشست خبری با رسانه ها، اظهار کرد: برای استفاده بهینه از نیروهای جدید الاستخدام وزرات جهاد کشاورزی، بالا بردن سطح بهره وری در اراضی کشاورزی و ارتباط مفید و مستمر بهره برداران بخش کشاورزی با متخصصین این طرح ابتدا با عنوان بلوک بندی و سپس با برنامه های تکمیل تر به طرح پهنه بندی ارتقا پیدا کرد.

سلیمانی افزود: در طرح پهنه بندی، مرکز مدیریت خدمات کشاورزی به گروهی از روستاهای کوچک تبدیل و سه تا پنج روستا به هر کارشناس تعلق می گیرد تا با مدیریتی جزئی تر زمینه افزایش تولیدات کشاورزی از نظر کمیت و کیفیت فراهم شود.

وی بیان کرد: در این طرح اموراتی همچون مسائل فنی کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، امورات فنی و زیربنایی مانند انتقال آب به مزرعه، ایجاد کانال ها و آب بندان های مورد نیاز، احداث جاده های بین مزراع در روستاهای تحت پوشش کارشناس قرار می گیرد. با اجرای این طرح دیگر نیازی به حضور بهره بردار در مراکز جهاد کشاورزی نیست و کارشناسان پیگیر این امور هستند.

سلیمانی با بیان این که  این طرح به صورت پایلوت در چهار استان کشور به اجرا در آمده است که یکی از آن ها گلستان است، گفت: اجرای این طرح از اول مهر ماه آغاز شده است. در استان ۱۴ شهرستان وجود دارد که در هر شهرستان این طرح در یکی از مراکز جهاد کشاورزی در حال اجراست و در گرگان این طرح در مرکز جهاد استرآبادی یا همان سرخنکلا ته در حال اجراست و یکی از موفق ترین پایگاه های پهنه بندی در استان و کشور است.

مدیر جهاد کشاورزی گرگان اظهار کرد: در مرکز سرخنکلاته  ۱۸ روستا، ۱۰ هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی، ۴۰۰ هکتار باغ و ۳۲۰ بهره بردار دامی تحت پوشش طرح پهنه بندی است و دیگر مراکز نیز مانند این مرکز پیگیر امورات کشاورزان و طرح پهنه بندی هستند.

وی با بیان این که ۴۰ کارشناس در طرح پهنه بندی فعال هستند، گفت: هر کارشناس در این طرح هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی که حداقل شامل دو یا سه روستا است را تحت پوشش خود دارد و تعداد بهره بردارن زراعی برای هر کارشناس حداقل ۸۰۰ بهره بردار است. این طرح هم اکنون به صورت آزمایشی در حال اجراست. با توجه به موفقیت این طرح انتظار می رود این طرح امسال به صورت سراسری در کشور اجرایی شود.

وی تصریح کرد: انتقال دانش به مزرعه، بالا بردن سطح بهره وری و افزایش عملکرد سه هدف اصلی اجرای این طرح است. طبق آخرین آمار تاکنون ۱۱ هزار بهره بردار شهرستان  در سایت  این طرح ثبت نام کرده اند و ۷۰ درصد کار ثبت آن انجام شده است.

سلیمانی با بیان این که طرح پهنه بندی کشاورزی، افق و ابعاد جدیدی برای پایش موثر و مدیریت منابع اراضی باز کرده و اطلاعات مورد نیاز توسط کارشناسان جمع آوری و به کار گرفته می شود.، افزود: در پهنه بندی کشاورزی علاوه بر میزان و پتانسیل تولید، تمامی بیماری ها و موانع تولید هر روستا به صورت جداگانه توسط کارشناسان بررسی می شود.

کد خبر 3040044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha