۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82204263
T T
۰ نفر
توسعه همكاری های كشاورزی در دستور كار ایران و مولداوی

مسكو - ایرنا - ادوارد گراما وزیر كشاورزی جمهوری مولداوی و ابراهیم رحیم پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترك المنافع وزارت امور خارجه ایران، توسعه روابط دو جانبه در بخش كشاورزی و صنایع غذایی را بررسی كردند.

به گزارش ایرنا، در این مذاكرات كه در شهر كیشیناو پایتخت مولداوی و در چارچوب برنامه های كاری سفر هیات ایرانی به ریاست رحیم پور به این كشور انجام شد، گستره وسیعی از همكاری ها در زمینه كشاورزی و دامپروری مورد بررسی قرار گرفت.
رحیم پور در این نشست كه روز جمعه برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های هم افزایی دو كشور در این حوزه، بر آمادگی طرف ایرانی برای كاشت فراسرزمینی، صادرات برخی اقلام كشاورزی و طیور به مولداوی و همچنین همكاری در زمینه صنایع غذایی تاكید كرد.
اشاره به توانمندی های ایران در زمینه تولید واكسن های دامی در حد بالاترین استانداردهای جهانی و صدور محصولات و تولیدات به اتحادیه اروپا از راه مولداوی از دیگر محورهای مطرح شده از سوی معاون وزارت امور خارجه بود.
گراما وزیر كشاورزی مولدوای نیز با اشاره به اهمیت اقتصادی، جایگاه جغرافیایی و همچنین پیشرفت های آشكار و روزافزون ایران در حوزه دانش و فنی كشاورزی، گفت: كیشیناو آماده همكاری های گسترده با تهران در عرصه كشت، تولید و تجارت محصولات است.
وزیر كشاورزی مولداوی همچنین با پیشنهاد بنیادگذاری شركت های مشترك در حوزه های كشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی، بر آمادگی جدی این كشور در برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و تشكیل همایش های مرتبط تاكید كرد.
گراما در پایان با مهم خواندن ضرورت افزایش شناخت دو كشور از توانمندی های یكدیگر، گفت، آمادگی دارد برای انجام مذاكرات كاری بیشتر با مقام های جمهوری اسلامی در این زمینه به تهران سفر كند كه معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی از این پیشنهاد استقبال كرد.
رحیم پور همچنین در جریان سفر به مولداوی كه دیروز آغاز شد با معاون وزیر اقتصادی این كشور نیز دیدار و در باره همكاری های دوجانبه مذاكره كرد.
كشور مولداوی از جمهوری های شوروی سابق در شرق اروپا با حدود 33 هزار و 900 كیلومتر مربع مساحت و نزدیك چهار میلیون نفر جمعیت با اوكراین همسایه است و با رومانی نیز در راستای رودهای پروت و دانوب مرز دارد.
اروپام 1516

سرخط اخبار جهان