۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۲:۴۱
کد خبر: 82028729
T T
۰ نفر
حجتی: ایران و آلمان همكاری در بخش كشاورزی را گسترش می دهند

تهران- ایرنا- محمود حجتی وزیر جهادكشاورزی گفت: در پسا برجام شرایط برای گسترش همكاری های ایران و آلمان در زمینه های تحقیقات، آموزش، تجهیزات، ماشین آلات و ژنتیك محصولات خاص ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، حجتی روز یكشنبه در حاشیه دیدار با «كریستین اشمیت» وزیر كشاورزی جمهوری فدرال آلمان و هیات همراه كه در تهران و محل این وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: همكاری ایران و آلمان در بخش كشاورزی از سابقه زیادی برخوردار است اما به دلیل تحریم ها این همكاری ها كاهش یافته بود.
وزیر جهادكشاورزی تصریح كرد: در زمینه های دامپزشكی و داروهای دامپزشكی نیز در گذشته همكاری هایی بین دو كشور وجود داشته است كه امیدواریم در فضای جدید و پس از برجام این مراودات و مبادلات تجاری بیش از پیش گسترش یابد.
به گفته حجتی در گذشته نیز برای بررسی این مسائل كارگروه مشتركی بین وزیران دو كشور ایران و آلمان تشكیل شده بود . این كارگروه پس از این مسائل را یك به یك بررسی و عملیاتی می كند تا شاهد نتایج مطلوب آن در آینده باشیم.
وی با بیان اینكه همكاری های ایران و آلمان در زمینه ماشین آلات كشاورزی، تولید سم های موثر و داروهای دامپزشكی از مباحث مطرح شده بین طرفین است، گفت: گیاهان دارویی نیز یكی دیگر از مباحث مطرح شده بین شركت های دو طرف بوده است و قرار شد وزیر كشاورزی آلمان آن را در دستور كار خود قرار دهد.
حجتی با اشاره به اینكه ایران دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی برای تولید گیاهان دارویی است ، افزود: هم اكنون جامعه جهانی به سوی داروهای گیاهی تمایل پیدا كرده و چگونگی فراوری و بسته بندی این محصولات كه مطابق با نیاز بازارهای جهانی باشد از زمینه هایی است كه امیدواریم بتوانیم همكاری های مناسبی با طرفین آلمانی داشته باشیم.
وزیر جهادكشاورزی درباره صادرات محصولات ایرانی به آلمان نیز گفت: در سال های اخیر صادرات محصولاتی چون خرما ، كشمش و پسته به آلمان كاهش یافته و هم اكنون حجم صادرات این محصولات به آلمان به كمتر از 130 میلیون دلار رسیده است. با وجود ظرفیت های موجود در ایران ، این رقم قابل قبولی برای ما نیست.
وی افزود: همكاری های تجاری ایران و آلمان متاسفانه به دلیل تحریم ها در سال های اخیر كاهش یافته بود و امیدواریم در پسا برجام مبادلات تجاری بین دو كشور افزایش یابد.
حجتی افزود: طرفین آلمانی درباره بهداشت محصولات كشاورزی مذكور حساسیت زیادی نشان می دهند و در همین راستا دو كشور تلاش دارند استاندارد های بین المللی را در این زمینه رعایت كنند.
وی ابراز امیدواری كرد با ایجاد خط اعتباری مشترك بین دو كشور ایران و آلمان حجم مبادلات تجاری و همكاری های دو جانبه بیش از پیش توسعه یابد.
به گزارش ایرنا، در این دیدار تفاهم نامه همكاری ایران و آلمان در زمینه بهداشت دام و دامپزشكی در حضور وزیران كشاورزی دو كشور امضا شد.
اقتصام ** 9186 ** 9314 **1561

سرخط اخبار جهان