توسعه کشاورزی استان محور برنامه‌های دولت

در طول سفر یکروزه «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی به استان زنجان طرح‌های 1500 هکتاری آبیاری تحت فشار از اراضی کشاورزی استان، واحد پرورش گاو شیری شرکت کشت و صنعت خرمدره، مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری شرکت آساره و 2300 هکتار از شبکه پایاب سد گلابر کلنگ زنی و افتتاح و از نهالستان منابع طبیعی نیز بازدید شد.

روزنامه همشهری زنجان نوشت: در طول سفر یکروزه «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی به استان زنجان طرح‌های 1500 هکتاری آبیاری تحت فشار از اراضی کشاورزی استان، واحد پرورش گاو شیری شرکت کشت و صنعت خرمدره، مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری شرکت آساره و 2300 هکتار از شبکه پایاب سد گلابر کلنگ زنی و افتتاح و از نهالستان منابع طبیعی نیز بازدید شد. در این بازدیدها «جمشید انصاری» استاندار زنجان به همراه مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان و چند تن دیگر از مقام‌های استانی و شهرستانی وزیر جهاد کشاورزی را همراهی کردند.
وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح نمادین 1500 هکتاری آبیاری تحت فشار از اراضی کشاورزی استان به لزوم توجه به شیوه‌های نوین آبیاری در کشاورزی اشاره کرد و گفت: اگرچه کشور ما در مقایسه با سایر کشورها کشوری کم آب و خشک است اما دارای نعمت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است که با استفاده و بهره‌برداری درست و معقول از آنها می‌توانیم یکی از ثروتمندترین کشورها در دنیا باشیم. اگر به گذشته کشور نگاه کنیم، خواهیم دانست که هیچگاه کشوری فقیر نداشته‌ایم و با تکیه بر کشاورزی و دامداری توانسته‌ایم نیازهای خود و حتی کشورهای دیگر را تأمین کنیم. امروزه نیز با وجود افزایش جمعیت و تقاضای مواد غذایی می‌توانیم بیش از نیاز استان تولید کنیم. فقط کافیست به دارایی‌های علمی خود تکیه زنیم.
حجتی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه در تجهیز مزارع کشاورزی مستعد کشور به آبیاری تحت فشار گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است 6 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش شبکه آبیاری تحت فشار قرار گیرد. در حال حاضر 2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار مجهز هستند و 4 میلیون هکتار دیگر از اراضی کشور در طول 10 سال آینده به این سیستم مجهز خواهند شد.
وی با بیان این‌که با تجهیز سالانه 400 هزار هکتار در 10 سال آینده همه اراضی کشاورزی مستعد کشور از آبیاری تحت فشار بهره‌مند خواهند شد، افزود: سال گذشته به دلیل کمبود منابع مالی 250 هزار هکتار با اعتبار 2500 میلیارد تومانی به آبیاری تحت فشار تجهیز شدند.
وزیر کشاورزی ادامه داد: در سفری که ریاست جمهوری و هیات دولت به استان داشتند مقرر شد تا با حمایت از کشاورزان بخشی از اراضی استان را به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز کنند اما محدودیت‌هایی در تخصیص منابع به وجود آمد. با این حال اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت که یکی از آنها افتتاح 1500 هکتار آبیاری تحت فشار در زنجان بود.
حجتی با بیان این‌که دولت از کشاورزان برای تجهیز اراضی کشاورزی حمایت می‌کند گفت: دولت برای حمایت از کشاورزان تا 85 درصد هزینه تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار در قالب وام بلاعوض کمک خواهد کرد و بقیه هزینه آورده کشاورزان خواهد بود.

ممنوعیت نداریم
این مسئول در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اعتراض اهالی خرمدره در تخریب خانه‌های کارگری گفت: وجود خانه کارگری در اراضی کشاورزی نه تنها در استان زنجان بلکه در تمام نقاط کشور ممنوعیت قانونی ندارد اما اگر کشاورزی به بهانه خانه کارگری بنایی را به عنوان خانه باغ یا هر عنوان دیگر بنا کند بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد شد.

خروج سالانه بیش از 2 میلیون تن محصولات کشاورزی
استاندار نیز در این مراسم با اشاره به توانمندی‌های استان در تولید محصولات کشاورزی در قیاس با استان‌های دیگر گفت: یکی از دلایل این توانمندی‌ها نسبت بالای ساکنان روستایی در استان است. نسبت جمعیت روستایی ما 10 درصد بیشتر از نسبت جمعیت متوسط روستایی کشور است.
وی با بیان این‌که زنجان از میزان قابل قبولی از بارندگی‌ها در مقایسه با سایر استان‌های کشور برخوردار است، افزود: این موضوع کشاورزی در استان را امری توجیه‌پذیر کرده است. هر چند در طول سال‌های گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر‌زمینی، امروزه در دشت‌های استان با مشکلاتی مواجه هستیم. روش‌های سنتی آبیاری این مشکلات را دوچندان کرده است.
«جمشید انصاری» با اشاره به اشتیاق جمعیت روستایی به کشاورزی و دامداری افزود: در حال حاضر نرخ بیکاری درمناطق روستایی استان کمتر از 10 درصد و در مناطقی حتی کمتر از 4 درصد است.
مقام عالی رتبه استان ادامه داد: اقدامات مثبت بسیاری در طول چند سال اخیر در حوزه کشاورزی و دامداری استان انجام شده است. در مورد مدیریت منابع آب در 2 بخش آب‌های زیرزمینی و سطحی صرفه‌جویی قابل توجهی انجام شده است. برای مثال در 2 سال گذشته فقط با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و کنترل میزان برداشت از چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری بیش از 55 میلیون متر مکعب آب (چیزی در حدود ظرفیت آبی سد گلابر) صرفه‌جویی انجام شده است.
وی با بیان این‌که اقدامات خوبی در خصوص اصلاح الگوی کشت در استان انجام شده است، اضافه کرد: با اقدامات انجام شده و همت فعالان این حوزه، آینده خوبی را برای کشاورزی و دامداری استان متصور هستیم.
استاندار در پایان گفت: استان زنجان با داشتن 1/3 درصد از اراضی کشور سالانه به اندازه 2 برابر یعنی 2/7 میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی تولید می‌کند. مصرف سالانه استان 600 تا 650 هزار تن است. با این حساب بیش از 2 میلیون تن از محصولات کشاورزی و دامی استان برای مصرف در سایر استان‌ها و کشور‌های دیگر از استان خارج می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت‌های فراوان کشاورزی زنجان است.

افتتاح 1500 هکتار آبیاری تحت فشار
مساحت کل اراضی آبی استان 186 هزار هکتار و اراضی مستعد برای احداث سیستم‌های آبیاری تحت فشار 124 هزار هکتار است. مساحت اراضی تجهیز شده به انواع سیستم‌های آبیاری نوین با افتتاح 1500 هکتار به 41 هزار و 453 هکتار رسید. با افتتاح این پروژه‌ها ضمن بهره‌مندی 211 بهره بردار کشاورزی و اشتغال 350 نفر در سال، آب صرفه جویی شده در استان به 175 میلیون متر مکعب رسید. از دیگر آثار اجرای این طرح‌ها می‌توان به افزایش کیفیت محصولات تولید، افزایش 30 درصدی تولید در واحد سطح، کاهش هزینه کارگری و مکانیزاسیون اشاره کرد.

کلنگ زنی واحد پرورش گاو شیری
طرح احداث واحد پرورش گاو شیری شرکت کشت و صنعت خرمدره به ظرفیت 3000 راس مولد ( 6000 راس کل گله ) از طرح‌های توافق شده سفر ریاست جمهوری به استان است که فاز عملیات احداث آن در اراضی روستایی کشک آب شهرستان خدابنده آغاز شد. با به بهره‌برداری رسیدن این طرح 30 هزار تن به مجموع تولید سالانه شیر در استان که 186 هزار تن است، افزوده شده و به طور مستقیم برای 120 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

افتتاح مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری
عملیات ساختمانی مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری شرکت آساره از اردیبهشت سال 1394 آغاز و فاز اول آن به ظرفیت 2500 راس مولد (5000 راس کل گله) با سرمایه‌گذاری 75 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. اشتغال مستقیم ایجاد شده این طرح 20 نفر بوده و با آغاز فعالیت آن 420 تن در سال به ظرفیت تولید گوشت قرمز استان که 16 هزار و 500 تن است، اضافه خواهد شد. این مجموعه اولین واحد صنعتی پرورش گوسفند افشاری در مقیاس بزرگ در استان است که در فاز تکثیر گوسفند افشاری اصلاح شده و چند قلو زا نقش آفرینی خواهد کرد.

افتتاح 2300 هکتار شبکه پایاب سد گلابر
2300 هکتار از شبکه پایاب سد گلابر افتتاح شد. تامین آب کشاورزی 8000 هکتار از اراضی کشاورزی، ایجاد اشتغال و تامین 10 میلیون متر مکعب آب شهرک صنعتی ایجرود از اهداف احداث این سد است. از 8000 هکتار اراضی زیر پوشش شبکه در فاز اول 2400 هکتار اراضی مربوط به ناحیه 2 عمرانی به بهره‌برداری رسید که از این اراضی 1700 هکتار مجهز به سیستم آبیاری کلاسیک ثابت و 700 هکتار مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ای شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =