۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹
کد خبر: 81682577
T T
۰ نفر
استاندار گیلان: كم آبی امسال در كاهش تولید برنج تاثیری نداشته است

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: امسال برغم خشكسالی و كم آبی، با مدیریت صحیح انجام شده، تولید محصول برنج در استان كاهشی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز سه شنبه در مراسم برداشت اولین خوشه های برنج فصل زراعی جاری در روستای لاكسار شهرستان صومعه سرا اظهار داشت: همكاری شالیكاران گیلانی با مدیران امور آب و سازمان جهاد كشاورزی موجب شد كه كم آبی فصل زراعی سال جاری، به خوبی طی شده و برداشت برنج 10 روز زودتر انجام گیرد.

وی با اشاره به اینكه برداشت اصلی برنج در 10 روز آینده در استان آغاز می شود، افزود: مدیریت صحیح آبیاری مزارع و بارندگی اخیر موجب شد كه مشكل نیم درصد اراضی گیلان كه در معرض خشكسالی قرار داشتند، برطرف شده و اگر هم درصدی خسارت وارد شود، این خسارت جبران باشد.

استاندار گیلان خاطرنشان كرد: انتظار ما از مسوولان امین مواد غذایی كشور این است كه نسبت به واردات برنج حساسیت داشته باشند و با درك وضعیت شالیكاران در فصل تولید، از واردات و توزیع برنج خارجی جلوگیری كنند.

وی گفت: در فصل غیر تولید هم باید با تعرفه های زیاد، جلوی واردات برنج های خارجی به گونه ای گرفته شود تا واردات برای واردكنندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

نجفی ادامه داد: تلاش می شود كه با واقعی شدن قیمت برنج، كشت این محصول برای كشاورزان مقرون به صرفه باشد.

وی گفت: امسال در استان های گیلان و مازندران كاهش تولید برنج نداشته ایم به همین دلیل باید واردات برنج سنجیده بوده و بصورتی مدیریت شود تا كشاورزان با خیالی آسوده بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.

وی از رسانه ها خواست كه با توجه به اهمیت برنج، به مشكلات این محصول نیز مانند چای توجه داشته و بپردازند.

وی در خصوص خرید تضمینی قیمت برنج اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار خرید برنج بصورت توافقی از كشاورزان انجام شد و هدف این است كه شرایط مناسب قیمت برنج حفظ شود و می كوشیم امسال هم بصورت توافقی برنج از كشاورزان خریداری شود.

استاندار گیلان روز سه شنبه در مزرعه سعید كاظمی در روستای لاكسار صومعه سرا در غرب استان گیلان، در مراسم اولین برداشت برنج سال زراعی حضور یافت.

این كشاورز در مزرعه یك هكتاری خود اقدام به كاشت رقم حسنی در سی ام فروردین ماه كرده بود كه پس از 83 روز، دوره برداشت آن فرا رسید.

پیش بینی می شود از این مزرعه امسال پنج تا پنج و نیم تن شلتوك برداشت شود.

استاندار گیلان همچنین از مزرعه كشت آزمایشی رقم جدید برنج با عنوان گیلانه در این منطقه بازدید كرد.

فصل كاشت ، داشت و برداشت برنج از اواخر اسفندماه هر سال در گیلان آغاز و در شهریورماه پایان می یابد.

استان گیلان 238 هزار هكتار اراضی شالیزاری دارد كه یك میلیون و یكصد هزار تن شلتوك از این اراضی به دست می آید و سالانه حدود 700 هزار تن برنج سفید تولید می شود.ك/2

6029 / 2007
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد