۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82146184
T T
۰ نفر
نرخ ارز ماه آینده تك رقمی می شود/ كاهش 13 درصدی واردات در بهار امسال

تهران - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران گفت: پیش بینی می شود نرخ ارز تا اوایل ماه آینده تك نرخی شود و امیدواریم علاوه بر تك نرخی كردن، واقعی كردن نرخ ارز هم در دستور كار دولت باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مسعود خوانساری در شانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران اضافه كرد: اگرچه نرخ تورم در سال های اخیر كاهش پیدا كرده اما با توجه به درآمد سرانه، هنوز در عمل تقاضا برای خرید و تقاضا تحریك نشده است.
وی افزود: كمبود تقاضا همچنان عامل اصلی رشد منفی در بخش صنعت است و هنوز تقاضایی تحریك نشده تا بتواند چرخ های صنعت را به حركت درآورد.
خوانساری با اشاره به اینكه رشد اقتصادی كشور در سال گذشته كمتر از یك درصد بوده است، گفت: این در حالی است كه رشد بخش صنعت منفی 2.2 درصد برآورد می شود.
خوانساری با اشاره به كاهش 13 درصدی واردات و كاهش پنج درصدی صادرات در سه ماه نخست امسال گفت: بخشی از كاهش واردات مربوط به كالاهای واسطه ای واحدهای تولیدی بوده است و كاهش واردات این كالاهای برای بخش صنعت مناسب نیست.
خوانساری افزود: برای تحریك تقاضا دو راه وجود دارد؛ نخست اینكه فشار روی صنعت با حل مشكلات مالیاتی، بیمه ای و برگشت تسهیلات و تزریق اعتبار از طریق یكسان سازی و واقعی كردن قیمت ارز كاهش پیدا كند و دوم اینكه دولت بدهی های خود را به پیمانكاران و بخش صنعت پرداخت كند.
رییس اتاق تهران بیكاری را بزرگترین مشكل و آتش زیر خاكستر دانست و افزود: اگرچه ممكن است افزایش قیمت سوخت نارضایتی موقتی ایجاد كند اما در مقایسه با نارضایتی طولانی حاصل از بیكاری افزایش قیمت سوخت در عمل به صرفه است.
وی با اشاره به 10 درخواست مطرح شده بخش خصوصی در نشست قبلی هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: معاون اول رییس جمهوری در پاسخ به درخواست اتاق تهران، دستور همكاری داد.
خوانساری در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق تهران در حضور وزیر اطلاعات گفت: موضوع فساد در بخش‌های مختلف باعث رشد نیافتن فعالیت‌های بخش خصوصی و رشد اقتصادی شده است كه از وزارت اطلاعات می‌خواهیم مبارزه با فساد را با جدیت دنبال كند.
وی گفت: خواسته بخش خصوصی این است كه شفاف سازی، حذف مجوزهای زائد و حذف امضاهای طلایی كه رانت و فساد می كند از سوی وزارت اطلاعات مورد توجه قرار گیرد و با آنها برخورد فعال شود.
اقتصام**9189**2025
۰ نفر