معاون وزيرجهاد كشاورزي: سازمان مديريت كشور اعتبار شبكه هاي اصلي آبياري طرح 550 هزار هكتاري را تامين كند

اهواز - ايرنا - معاون آب و خاك وزير جهادكشاورزي خواستار تامين اعتبار احداث شبكه هاي اصلي آبياري و زهكشي طرح 550 هزارهكتاري كشاورزي شد و گفت: امسال 2 هزار و 900 ميليارد ريال اعتبار براي اين طرح به تصويب رسيده اما سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هنوز آن را تخصيص نداده است.

به گزارش ايرنا علي مراد اكبري سه شنبه در نشست طرح احياي اراضي كشاورزي خوزستان و ايلام كه در سالن جلسات استانداري برگزار شد اظهار كرد: اعتبار مورد نياز براي احداث و تكميل شبكه هاي اصلي آبياري و زهكشي طرح احياي اراضي كشاورزي خوزستان و ايلام بايد از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تامين شود زيرا تامين اين اعتبار از صندوق توسعه ملي باعث حذف 30 هزار هكتار از اين طرح در خوزستان مي شود.
وي طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري را يك طرح ملي و بي بديل و ظرفيتي بزرگ براي تمام كشور دانست و افزود: هيچگاه چنين طرحي با اين ابعاد و ساختار و منابع مالي در تاريخ كشاورزي كشور سابقه نداشته است.
اكبري با اشاره به تصويب مجوز آب مرحله دوم اين طرح در شوراي عالي آب كشور اضافه كرد: تمام نمايندگان وزارت نيرو با اختصاص آب به مرحله دوم اين طرح با وسعت 238 هزار هكتار مخالف بودند اما با حمايت نمايندگان مجلس و سازمان آب و برق خوزستان سهميه آب اين طرح به تصويب رسيد.
وي تسريع در جانمايي مرحله دوم طرح 550 هزار هكتاري را خواستار شد و اظهار كرد: در شوراي عالي آب سه ماه مهلت براي اين منظور پيش بيني شده است كه لازم است تا هفته آينده جانمايي اعلام شود.
به گفته وي، در جانمايي ها استفاده بهينه از آب و رعايت توازن منطقه اي بايد مدنظر قرار گيرد.
اكبري با بيان اينكه طرح 550 هزار هكتاري الگويي براي تمام كشور است تاكيد كرد: با توجه به فراز و نشيب ها و مشكلات در طرح 550 هزار هكتاري، استان بايد از اين طرح مراقبت كند و آن را به سرانجام برساند زيرا ناكامي اين طرح به منزله ناكامي براي كل كشور خواهد بود.
معاون وزير جهادكشاورزي همچنين با تاكيد بر اعمال مديريت يكپارچه بر منابع آب و شبكه هاي اصلي و فرعي آبياري و زهكشي گفت: براي آموزش و ترويج شيوه هاي كشاورزي بايد اعتبار خاصي اختصاص داده شود تا اين طرح نهادينه شود.
وي مطالعات فرابخشي با محوريت آب و كشاورزي را نيز در اين طرح ضروري دانست.
طرح احياي 800 هزار هكتار از اراضي خوزستان و ايلام موسوم به طرح مقام معظم رهبري، سال 1375 در سفر مقام معظم رهبري به خوزستان مصوب شد.
در سال 1392 و در پي سفر رياست جمهوري به خوزستان با تصويب 1.5 ميليارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملي اين طرح شتاب گرفت.
به گزارش ايرنا اين طرح اكنون در 18 شهرستان در خوزستان و يك شهرستان در ايلام فعال است كه شامل 70 كارگاه اجرايي و بيش از هشت هزار نفر نيروي انساني است.
مرحله نخست اين طرح با مساحت 312 هزار هكتار در حال اجراست.
7151/6065

سرخط اخبار استان‌ها