۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۱۸
کد خبر: 82617573
T T
۰ نفر
رئیس انجمن صنایع غذایی شرق كشور: بازار تولیدات حلال دردست كشورهای غیرمسلمان است

مشهد- ایرنا- رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در شمال شرق كشور گفت: بازار تولیدات حلال در دست كشورهای غیرمسلمان است و زنجیره تامین مواد غذایی در جهان اسلام در معرض ناامنی « حلیت » قرار دارد.

رسول كدخدایی روز سه شنبه در پیش نشست علمی نخستین همایش بین المللی فرآورده های حلال در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد افزود: فعالان اصلی بازار حلال شركتهای اروپایی مانند نستله و مك دونالد هستند و می توان گفت بازار غذای حلال در تصرف غیرمسلمانان است.
وی كشورهای برزیل، هند، آمریكا، چین، تایلند، استرالیا، فرانسه، روسیه، تركیه و اكراین را 10 كشور برتر صادركننده تولیدات بازار حلال ذكر و بیان كرد: 10 درصد بازار این مواد در اختیار برزیل و 9 درصد نیز در دست هند است.
رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران ادامه داد: گردش مالی بازار حلال در سال 2014 میلادی بدون احتساب بانكداری اسلامی 2 تریلیون دلار بود كه در این بین مواد غذایی و آشامیدنی با 67 درصد بیش از یك تریلیون دلار را شامل می شود.
وی گفت: با رشد سالیانه 117 میلیون نفری جمعیت مسلمانان دنیا انتظار می رود تا سال 2030 میلادی 26،4 درصد جمعیت كره زمین را با 2 میلیارد و 200 میلیون نفر مسلمانان تشكیل دهند.
كدخدایی افزود: پیش بینی می شود تا سال 2018 میلادی گردش مالی مواد غذایی حلال به یك تریلیون و 600 میلیون دلار برسد.
وی ادامه داد: 250 آیه قرآن به موضوع غذا و امور مرتبط با آن اختصاص دارد. بالغ بر 2 هزار و 500 روایت نیز در این خصوص وجود دارد كه چه غذاهایی بخوریم، غذاها را چگونه و با چه غذاهایی صرف نماییم. موادی كه فی نفسه حلال، از راه كسب حلال باشد و به اجزای غیرحلال آلوده نباشد جزو مولفه های حلیت و گوشت خوك، پرندگان شكاری، الكل و مواد سمی، خون و فرآورده های خونی و ذبح با نام غیر خدا اگر باشد جزو مولفه های حرمت است.
رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در شرق كشور گفت: در سال 2015 میلادی ژلاتین با 120 هزار تن به عنوان یكی از پرمصرفترین مواد شناخته شد كه تنها هفت دهم درصد آن حلال می باشد.
وی با برشمردن مشكلات موجود در راه توجه و اهمیت دادن به تولیدات حلال افزود: برنامه نظام مند بین حوزه، دانشگاه و دولت در سیاستگذاری حلال وجود ندارد. در كنار این موضوع حلال در اولویت پژوهشی دانشگاهها نیست و مطالبه از نهادهای نظارتی در این خصوص نیز پایین است.
نخستین همایش بین المللی فرآورده های حلال بیست و دوم تا بیست و چهارم آذر ماه آتی در مشهد برگزار می شود.
كانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشار: حسین كریم زاده
7507/1858
۰ نفر