اگر مسوولی درباره بزرگ‌ترین و دولتی‌ترین بانک کشور صحبت کند و از مردم بخواهد که نگران فعالیت آن بانک باشند به نظر من آن بانک بیش از یک هفته باقی نخواهد ماند.

معاون نظارتي بانك مركزي گفته حدود پنج هزار صندوق قرض‌الحسنه و ١٧٠٠ تا ١٨٠٠ تعاوني اعتبار در كشور فعاليت دارند که شناسایی آنها یکسال دیگر زمان می برد.

حمید تهرانفر در گفت وگویی تفضیلی با روزنامه اعتماد گفته است:" تعدادي از تعاوني اعتبارها مجوز دارند. البته تعداد مجازها بسيار كمتر است. ٣٠٠ تا ٤٠٠ ليزينگ در كشور فعال است كه از اينها آشكارا ١٠ درصد بيشتر مجوز ندارند و حتي ممكن است از وجود تعداد زيادي از آنها نيز مطلع نباشيم.

او اضافه کرد: پيش از اين يك حلقه گمشده‌اي وجود داشت كه با تمهيدات انجام شده اين حلقه مفقوده نيز در شرف پيوستن به مجموعه است. من بسيار خوشبين هستم كه با وحدت نظري كه ايجاد شده در آينده نزديك بحثي به عنوان موسسات غيرمجاز نداشته باشيم.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: برآورد من اين است كه تا اواسط سال ٩٥ موسسه غيرمجازي نخواهيم داشت. حتما تا پايان سال ٩٤ تمام آنها را شناسايي خواهيم كرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه  بانك‌ها از جهاتي بسيار ضربه‌پذير هستند،گفته است:  اگر مسوولي درباره بزرگ‌ترين و دولتي‌ترين بانك كشور صحبت كند و از مردم بخواهد كه نگران فعاليت آن بانك باشند به نظر من آن بانك بيش از يك هفته باقي نخواهد ماند. علت اين است كه مردم دسترنج تمام زندگي‌شان در اختيار بانك‌هاست و در مواقع بحران خيالي يا واقعي، اين دسترنج را از بانك خارج مي‌كنند. بر اين اساس بانك‌ها بسيار آسيب‌پذير هستند.

وی تاکید کرده: در كشورهاي ديگر اجازه نمي‌دهند افراد بي‌محابا درباره بانك‌ها صحبت كنند و حتي در برخي كشورها اين كار جرم تلقي مي‌شود اما متاسفانه ما در كشورمان اين جوانب احتياط را رعايت نمي‌كنيم و گاها از طرف افرادي كه سمت‌هايي در دستگاه‌هاي دولتي دارند نيز ديده شده كه نام بانك‌ها را بيان مي‌كنند. اين مساله خطر بسيار بزرگي را براي دولت ايجاد كرده و مردم را وحشت‌زده مي‌كند.

تهرانفر با اشاره به يكشنبه سياه در وال استریت خاطرنشان کرد: در سال ١٩٣٢ مردم امریکا اعتمادشان را به هر دليلي به سيستم بانكي از دست دادند و براي خارج كردن سپرده‌هاي خود به بانك‌ها هجوم بردند. اين اتفاق يك بن‌بست براي نظام بانكي است چراكه بانك تمام وجوهي كه سپرده‌گذاري مي‌شود را در جايي هزينه مي‌كند و در يك زمان واحد امكان بازپس دادن كل سپرده‌ها را ندارد. از اين رو بايد بسيار مراقب بود كه به اين پتانسيل آتش نريزيم.

زیربناها آماده است

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه تمام كارهاي زيربنايي و هماهنگي بين دستگاهي را انجام شده گفته است:" اگر تمام موسسات قانونمند شوند؛ يك وفاق ملي صورت گرفته و اثرات آن نيز به خوبي قابل مشاهده است. بيشترين صحبت‌هايي كه اين روزها در نظام بانكي مي‌شود در خصوص موسسات غيرمجاز است درحالي كه در گذشته چندان در اين رابطه صحبت نمي‌شد، به نظرم در دولت گذشته تعمدا با اين موضوع از جهت عكس برخورد هم مي‌كردند و به بانك مركزي براي استيلا بر اين بازار كمكي صورت نمي‌گرفت و بعضا برخي اقداماتي كه بانك مركزي انجام مي‌داد نيز مخدوش مي‌شد.

به گفته وی امروز اما يك وفاق ملي در اين زمينه صورت گرفته و يك نظر حاكميتي وجود دارد. مي‌بينيد كه معاون قوه قضاييه هم در مصاحبه خود اعلام كردند برخورد با غيرمجازها را در دستور كار دارند. نيروي انتظامي هم به اين وفاق پيوسته است. لذا اين اتفاق حاكميتي در جريان است و بانك مركزي هم ضرورتي در ايجاد تشويش اذهان نمي‌بيند. اگر لازم باشد حتما اعلام خواهد كرد.

نیروی انتظامی کمک نکرد

این مقام مسئول در بانک مرکزی در عین حال درباره ليست موسسات غيرمجاز در بانك مركزي خاطرنشان کرده:" متاسفانه به نظر مي‌رسد با توجه به اتفاقاتي كه در كشور افتاده و مجموع مقررات و ضوابط حاكم، نيروي انتظامي تاكنون شناسايي و برخورد با موسسات غيرمجاز را جزو وظايف خود نمي‌دانست. به هر حال اداره اماكن نيروي انتظامي بر تمام اماكن نظارت دارد و اگر واحد مورد نظر مجوز نداشته باشد به مسوول واحد فرصت مي‌دهند تا با اخذ مجوز فعاليت خود را ادامه دهد؛ از اين رو اسامي موسسات مجاز را در اختيار داريم ولي غيرمجازها در همه موارد به صورت ثبت شده وجود نداشته و ليست آنها به صورت پراكنده در اختيار است.

وی تصریح کرده:" در حال حاضر اطلاعات خوبي از فعاليت غيرمجازها داريم. به طور كلي از روش‌هاي آماري توانستيم كسب اطلاع كنيم كه چه تعداد موسسه در حال فعاليت بوده و بيشتر در كدام يك از مناطق كشور متمركز هستند. اما اينكه تمام آنها را شناسايي كرده و بگوييم در تمام نقاط شهري، روستايي و آبادي اين موسسات را مي‌شناسيم، خير؛ واقعيت اين است كه به طور كامل از فعاليت آنها باخبر نيستيم.

وی اضافه کرده:"  اميدواريم نيروي انتظامي نسبت به شناسايي موسسات باقي مانده نيز كمك كنند. در حال حاضر بايد برخورد با اين موسسات آغاز شود كه آن هم در دستور كار است."

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    با سلام میخواستم بپرسم آیا واقعا" خسته نشدید که دائم همه اشتباهات را به گردن دولتهای قبلی می اندازید .بله در دولت قبل اشتباهات زیادی چه به عمد چه به سهو شده اما الان می بایست آنها را درست کرد و ارد عمل به گفته ها شد.
  • جلال EE ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    ماایرانیهابه دروغ گویی وبی عدالتی وبه مسعولین کم درایت عادت کردهایم همیشه میگویندبردندولی چه کسانی معلوم نیست چون جرات گفتن ازایرانیها گرفته شده