• جمعه / ۱۷ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95101710514
  • خبرنگار : 71214

معاون وزیر کشاورزی خبر داد

اجرای تنها نیمی از طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی/ تست آبیاری کیت برای برنج

اجرای تنها نیمی از طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی/ تست آبیاری کیت برای برنج

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اجرای حدود نیمی از طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی به دلیل تخصیص دیرهنگام بودجه آن خبر داد و گفت: از طریق قرارداد با یک شرکت چینی در حال تست و آزمایش آبیاری کیت برای برنج در راستای کاهش مصرف آب در تولید این محصول است.

به گزارش ایسنا، علی‌مراد اکبری در حاشیه مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، ادوات کشاورزی، سیستم‌های آبیاری و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران اظهار کرد: گرچه تخصیص بودجه سیستم‌های نوین آبیاری دیرهنگام انجام شد، اما تاکنون حدود ۸۰ درصد ۲۳۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی این طرح‌ها را به صورت اسناد خزانه دریافت کرده‌ایم و در سطح استان‌ها توزیع شده است که در سال جاری حدود ۴۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده‌اند و در ۶۷ هزار هکتار دیگر نیز این طرح در حال اجراست.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در دستور کار برای امسال قرار گرفته است، افزود: در برنامه ششم با تصویب مجلس شورای اسلامی مقرر شده تا سالانه ۶۰۰ هزار هکتار توسعه روش‌های نوین آبیاری، سطوح آبگیر و آبندان‌ها اجرایی شود که نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به مدیریت منابع آبی است.

اکبری همچنین در خصوص اقدام انجام شده دولت در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات آبیاری گفت: در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی دولت اقدامات مناسبی انجام داده به گونه‌ای که طی سه سال گذشته، حدود هشت برابر سنوات قبل از آن، تراکتور و دیگر ماشین‌آلات را تهیه و در اختیار بخش کشاورزی قرار داده است و برای اعطای تسهیلات به کشاورزان و بهره‌برداران در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی هیچ مشکلی وجود ندارد، چرا که درصددیم با نگاهی جامع‌نگر در بخش کشاورزی، بهره‌وری را با نام بهره‌وری سبز که همراه با حفظ منابع پایه و محیط زیست است، در دستور کار قرار دهیم.

صرفه‌جویی ۶ میلیارد مترمکعبی آب از طریق سیستم‌های نوین

وی اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده‌اند که بالغ بر ۶ میلیارد مترمکعب سالانه آب از این طریق صرفه‌جویی می‌شود، چرا که با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار، ۴۴۰۰ مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشورهایی از جمله اسپانیا، آلمان، ایتالیا، ترکیه، یونان و چین در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند و شرکت‌های بخش خصوصی کشاورزی نیز در صدد اجرای طرح‌های مشترک در حوزه‌های مختلف آبیاری و تجهیزات کشاورزی با شرکت‌های خارجی هستند.

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر ۹۰ درصد لوازم و تجهیزات مورد نیاز بخش کشاورزی در زمینه آبیاری تحت فشار تولید داخل است، اعلام کرد: در بخشی از تجهیزات در این حوزه مانند قطره‌چکان‌ها و برخی وسایل خاص به  تکنولوژی‌های جدید نیاز داریم که درصدد بومی‌سازی تکنولوژی‌های جدید با اقلیم ایران هستیم و هم‌اکنون نیز برخی شرکت‌های چینی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کارخانه احداث کرده‌اند و در حال انتقال تکنولوژی هستند. می‌توان به تست و آزمایش سیستم آبیاری کیت در برنج با مشارکت یک شرکت چینی هستیم که هم‌اکنون مذاکرات آن در حال انجام است و در صورت اجرای این طرح و امکان‌سنجی آن مصرف آب در تولید این محصول کشاورزی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای هر هکتار آبیاری نوین ۱۰ میلیون تومان اعتبار لازم است که دولت در برنامه ششم حداقل ۸۵ درصد آن را یارانه می‌دهد، اظهار کرد: درصددیم تا انتهای برنامه ششم توسعه، ۱۱ میلیارد مترمکعب آب در هر سال صرفه‌جویی کنیم که این مسئله با اقدامات وزارت نیرو در راستای انسداد چاه‌های غیرمجاز، تحویل حجمی آب بر اساس تقاضا در زمان و مکان مورد نیاز بخش کشاورزی و تغییر الگوی کشت امکان‌پذیر است.

تامین نیاز ۱۲۰ هزار تنی لوله و اتصالات برای سیستم‌های نوین آبیاری

محسن جمالیان، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن کشور که مجری تامین‌کننده لوله و اتصالات برای اجرای طرح‌های سیستم‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی است، نیز اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح‌های سیستم‌های نوین آبیاری سالانه به حدود ۱۲۰ هزار تن انواع لوله و اتصالات آبیاری نیازمند است که تولیدکنندگان در کشور حدود ۱۰ برابر آن را یعنی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه کل نیاز کشور به لوله و اتصالات در همه حوزه‌ها از جمله کشاورزی، گاز، آب و  فاضلاب و ... سالانه به حدود ۴۰۰ هزار تن می‌رسد، افزود: انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن کشور حدود ۲۵۰ هزار عضو تولیدکننده دارد که برای بخش کشاورزی ۱۸۰ شرکت در سطوح کیفی A، B و C نیازمندی بخش را تامین می‌کنند و کیفیت در ساخت تولید این محصولات به گونه‌ای افزایش یافته که میزان شکایات مصرف‌کنندگان بخش کشاورزی در حال حاضر به حداقل ممکن و کمتر از یک درصد رسیده است.

جمالیان اعلام کرد: پیش از تحریم‌ها مازاد بر نیاز داخلی صادرات خوبی به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ارمنستان، ترکیه و ... داشتیم اما در دوران تحریم بسیاری از قراردادهای خارجی شرکت‌ها در این زمینه از دست رفت و امروز واحدهای تولیدکننده در این زمینه با ظرفیتی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید می‌کنند و اگر مشکلات تحریم‌ها و خودتحریمی‌های داخلی برطرف شود، شرکت‌های ایرانی می‌توانند صادرات خود را به گونه‌ای رونق دهند که تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان و صادرکنندگان لوله و اتصالات در منطقه تبدیل شود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن کشور ادامه داد: خودتحریمی‌ها در کشور به گونه‌ای است که به عنوان مثال پتروشیمی‌های کشور، قیمت مواد اولیه داخلی را که به ترکیه می‌فروشند، هم‌قیمت یا شاید گران‌تر از صادراتی است که به ترکیه می‌کنند به گونه‌ای که از اواخر سال  ۱۳۹۰ تاکنون این مشکل وجود دارد و در صورت حل آن می‌توانیم ظرفیت تولیدی شرکت‌های داخلی را افزایش دهیم.

وی گفت: یکی از پیشنهادات موجود در این زمینه این است که بازنگری در اسناد مناقصه به گونه‌ای انجام شود که واحدهای تولیدی کوچک نیز بتوانند در مناقصات شرکت کنند و تولید خود را عرضه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha