۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۳۰
کد خبر: 82439066
T T
۰ نفر
85 درصد اعتبارات مكانيزاسيون كشاورزي در سبزوار جذب شد

سبزوار- ايرنا- معاون مالي، اداري و برنامه ريزي فرمانداري سبزوار گفت: 38 ميليارد ريال اعتبار براي مكانيزاسيون و اداوات كشاورزي در سال جاري به اين حوزه اختصاص يافت كه تاكنون 85 درصد آن توسط كشاورزان جذب شده است.

به گزارش ايرنا، حسن پارسي پور روز سه شنبه در نشست ستاد سن غلات در سالن جلسات فرمانداري سبزوار افزود: تا پايان سال با استفاده از سهميه شناور، جذب اعتبارات به 100 درصد خواهد رسيد.
وي افزود: تغييرات اقليمي و گرم شدن هوا در زمستان سبب شد تا 20 درصد از مزارع كشاورزي شهرستان بويژه مزارع گندم در خطر آفت سن زدگي قرار گيرند.
وي با بيان اينكه استاندارد سن زدگي غلات 2 درصد است، عنوان كرد: در 2 سال گذشته آفت سن در مزارع سبزوار به 1،4 دهم رسيد كه امسال با تدابير انجام شده سعي مي شود اين ميزان به زير يك درصد كاهش يابد.
پارسي پور گفت: براي مبارزه با آفت سن و كاهش تاثير آن بر غلات از توان دهياري ها و بخشداري ها براي افزايش اطلاعات كشاورزان استفاده مي شود تا قبل از ايجاد خسارت با اين آفت مبارزه شود.
مدير جهاد كشاورزي سبزوار نيز با بيان اينكه روستاهاي بخش مركزي، روداب و ششتمد از كانون هاي بحراني سن زدگي است، اظهار كرد: سطح زير كشت گندم در شهرستان سبزوار هفت هزار و 800 هكتار است كه از اين سطح، در سه هزار و 500 هكتار با سن مبارزه مي شود.
منصور برغمدي افزود: امسال به دليل گرم شدن شرايط جوي بحث سن زدگي تا حدودي از حالت عادي خود خارج شده است كه در راستاي پيشگيري از طغيان اين آفت ، اقداماتي چون برداشت زود هنگام و كاشت بذر گندم مقاوم تر انجام مي گيرد.
وي ادامه داد: همچنين وجين كردن علف هاي هرز در تمام طول فصل زراعي، رعايت تداوم كشت با محصولاتي غير از غلات و به زراعي در كشت غلات كه باعث رشد هر چه بهتر گياه مي شود از ديگر فعاليت ها براي مبارزه با آفت سن است.
برغمدي گفت: اكثر كشاورزان منطقه خرده مالك هستند و اطلاعات كافي براي نحوه مبارزه زودهنگام را ندارند كه در همين راستا جزوه هايي تهيه و در اختيار بهره برداران قرار مي گيرد تا اطلاعات آنها براي مبارزه با آفت سن تقويت شوند.
22 هزار و 200 هكتار از مزارع شهرستان سبزوار زير كشت محصولات گندم و جو است كه از اين رقم 7 هزار و 800 هكتار گندم و 14 هزار و 400 هكتار محصول جو است.
8145/7500/6012خبرنگار: حميد دلاوري هروي ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني

سرخط اخبار استان‌ها