۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۱
کد خبر: 82181703
T T
۰ نفر
رشد 11 درصدی صادرات و كاهش 7 درصدی واردات موادغذایی و كشاورزی در بهار 95

تهران - ایرنا - رییس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی تهران از بهبود تراز تجاری محصولات غذایی و كشاوزی خبر داد و گفت: در بهار امسال صادرات مواد غذایی كشاورزی سیر صعودی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كاوه زرگران افزود: آمارها نشان می‌دهد واردات محصولات غذایی و كشاورزی نیز در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش یافته است.
وی گفت: در سه ماهه ابتدای امسال، حدود 512 هزار تن محصولات كشاورزی و صنایع غذایی به ارزش بیش از یك میلیارد و 56 میلیون دلار از كشور صادر شده كه به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد و به لحاظ ارزشی 17 درصد افزایش یافته است.
به گزارش كانون انجمن های صنایع غذایی و به گفته رییس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، تلاش صنایع غذایی و كشاورزی كشور برای حركت در مسیر اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی است.
دبیركل كانون انجمن‌های صنایع غذایی با تاكید بر توانایی‌های صنایع غذایی و تبدیلی ایران با وجود ركود در كشور گفت: از مجموع صادرات سه ماهه اول امسال حدود 462 هزار تن محصولات كشاورزی بوده و صنایع غذایی بیش از 909 میلیون دلار به خارج از كشور صادرات داشته است.
وی اضافه كرد: بیش از 75 درصد ارزش صادرات محصولات كشاورزی و صنایع غذایی (حدود 800میلیون دلار) متعلق به محصولاتی چون پسته، لبنیات، شیرینی و شكلات، خرما، گوجه ‌فرنگی ، سیب و زعفران بوده است.
زرگران افزود: صادرات محصولات كشاورزی نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، خرما، پسته و انگور خشك كرده و همچنین محصولات صنایع غذایی نظیر پنیر، ماست، شكلات و ویفر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
به گفته وی، صادرات محصولاتی چون گوجه فرنگی، زعفران، سیب زمینی، پیاز، چای و انار و همچنین محصولات صنایع غذایی نظیر بیسكویت، آب معدنی، بستنی، ماكارونی، فرآورده‌های گوشتی نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است.
وی با اعلام این كه 98 كشور مقصد صادراتی محصولات كشاورزی و صنایع غذایی ایران در سه ماهه اول امسال بوده‌اند، اضافه كرد: بیش از 54 درصد صادرات محصولات كشاورزی و صنایع غذایی كشور به مقصد عراق و افغانستان بارگیری می شود.

** كاهش واردات محصولات كشاورزی و صنایع غذایی
زرگران با اعلام كاهش واردات موادغذایی و كشاورزی در مدت یاد شده نیز گفت: طی این مدت حدود چهار میلیون و 265 هزار تن محصولات كشاورزی و صنایع غذایی به ارزش بیش از 2میلیارد و 90 میلیون دلار وارد كشور شده كه به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد و به لحاظ ارزشی 6 درصد كاهش یافته است.
دبیر كل كانون انجمن‌های صنایع غذایی با تاكید بر اینكه واردات محصولات كشاورزی بیشتر معطوف به كالاهای اساسی است، گفت: حدود 67 درصد ارزش واردات كشاورزی و صنایع غذایی مربوط به غلات، دانه‌های روغنی و روغن خام و همچنین كنجاله است كه در رده كالاهای اساسی قرار می‌گیرند.
وی درباره جزییات واردات غلات به كشور گفت: در سه ماهه اول امسال، 2 میلیون و 484 هزار تن غلات به ارزش بیش از 713 میلیون دلار وارد كشور شد كه نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی 20 درصد و به لحاظ ارزشی 28 درصد كاهش داشته است.
به گفته رییس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی تهران، ذرت 39 درصد، برنج 28 درصد و گندم 19 درصد از مجموع واردات غلات را در این دوره به خود اختصاص داده‌اند.
زرگران ادامه داد: در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، واردات دانه آفتابگردان از 14.5 هزار تن به بیش از 30 هزار تن رسید.
به گفته وی، این در حالی است كه واردات روغن خام آفتابگردان از بیش از 65 هزار تن به كمتر از 55 هزار تن رسیده و واردات این روغن كاهش یافته است.
رییس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی تهران افزود: در بهار پارسال 407 هزار تن وارد شد كه واردات آن در بهار امسال به بیش از 548 هزار تن رسید در حالی كه واردات روغن خام سویا با 28 درصد كاهش نسبت به مدت مشابه به رقم 50 هزار تن كاهش یافته است.
زرگران ادامه داد: واردات روغن پالم نیز با افزایش 28 درصدی نسبت به سال قبل به حدود 101.5 هزار تن رسیده است.
وی درباره آمار كنجاله سویا در فصل بهار سال جاری نیز گفت: 577 هزار تن كنجاله به ارزش بیش از 224 میلیون دلار وارد كشور شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 22 درصد و به لحاظ ارزشی دو درصد افزایش داشته است.
اقتصام**9186**2025

سرخط اخبار اقتصاد