۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۰۶
کد خبر: 81681550
T T
۰ نفر

فرماندار: وضعيت نان شهر كرمان نامناسب است

۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۰۶
کد خبر: 81681550
فرماندار: وضعيت نان شهر كرمان نامناسب است

كرمان - ايرنا - فرماندار كرمان با استناد به بازرسي هاي انجام شده از واحدهاي نانوايي، وضعيت نان شهر كرمان را نامناسب دانست.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي فرمانداري كرمان محمدعلي توحيدي در كارگروه آرد و نان شهرستان كرمان، ارتقاي كيفيت نان و رعايت بهداشت آن را زمينه ساز متعادل شدن قيمت در فضاي رقابت سالم بيان و تاكيد كرد: با توجه به بازرسي هاي سرزده قطعا نياز به نظارت و كنترل بيشتر كاملا احساس مي شود و دستگاه هاي متولي كار بايد بازرسي ويژه كامل و مستمر را در دستور كار خود قرار دهند.

وي يكي از وظايف حاكميت را صيانت از سلامت مردم و مواد غذايي مورد نياز آنها برشمرد و تصريح كرد: نان يكي از اقلام ضروري سبد غذايي مردم است كه كيفيت و بهداشت آن تاثير بسزايي در سلامت فرد، خانواده و در نهايت جامعه دارد.

وي گفت: اگر جامعه اي سالم نباشد هر قدر هم از لحاظ مالي و ساير منابع اقتصادي غني باشد قدرت پيشرفت نخواهد داشت.

فرماندار كرمان ادامه داد: از مسوولين ميخواهم بحث سلامت مردم را جدي بگيرند، نان جزء معدود اقلام غذايي است كه قابل ضدعفوني نيست بنابراين در پروسه زماني تبديل گندم به آرد و سپس به نان بايستي نظارت جدي مبني بر رعايت مسائل بهداشتي باشد.

وي با اشاره به موضوع جوش شيرين كه هنوز برخي از واحدهاي نانوايي اقدام به استفاده از آن مي كنند خاطرنشان كرد: چندين سال است مسوولين شعار حذف جوش شيرين را از خمير يا حذف خمير ترش سنتي و جايگزيني خمير مايه بهداشتي را مي دهند اما با كمال تاسف مواردي درخصوص استفاده هر دو مورد مشاهده مي شود.

توحيدي تاكيد كرد: ما مسووليم و بايد پاسخگو باشيم علاوه بر مردم در برابر خداوند نيز بايد پاسخ دهيم.

وي افزود: تشكيلاتي تحت عنوان كميسيون آرد و نان بطور متمركز كار نظارت و كنترل موضوعات مربوط به آرد و نان را انجام مي داد و چند سال است كه منحل و وظايف آن به ساير دستگاه ها محول شده است.

وي نقش مردم را در بهبود وضعيت موجود نان و افزايش كيفيت با اهميت دانست و تصريح كرد: مردم مي توانند با همكاري و اعلام گزارشات تخلف در بهبود وضعيت نان تاثيرگذار باشند، مردم بايد مطالبه حق كنند، مطالبه گر باشند، هر فرد مي تواند به عنوان يك بازرس باشد و مطمئن باشند اين مطالبه گري مفيد و مثمرثمر خواهد بود.

فرماندار كرمان هر گونه افزودني را بدون مجوز بهداشت در خمير و نان غيرقانوني و خلاف عنوان كرد و از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست تا با اعلام به نانوايان افزودن هرگونه موادي به خمير و نان با ميزان مشخص و تعيين شده را با مجوز بهداشت انجام دهند در غير اينصورت، اقدام قانوني بعمل خواهد آمد.

وي از دستگاه هاي متولي گندم، آرد و نان كرمان بويژه سازمان صنعت، معدن و تجارت و مركز بهداشت خواست با جد پيگير اصلاح وضعيت كيفيت نان و نظارت بيشتر و مستمر بر واحدهاي نانوايي به ويژه واحدهاي آزادپز شهر كرمان باشند.

مديركل غله استان كرمان نيز با ارايه گزارشي از وضعيت فعلي گندم و آرد استان از تدوين و اجراي طرح جامع نان سالم خبر داد و گفت: نگارش اين طرح انجام شده كه يكي از موارد آن بحث ساماندهي نانواي هاي آزادپز مي باشد و در دستور كار قرار دارد و بزودي نيز انجام مي شود.

مجيد نژاد بيگلري موضوع تقسيم بندي واحدهاي نانوايي براساس سه معيار طلايي، نقره اي و برنزي را يكي ديگر از موضوعات طرح جامع نان سالم اعلام كرد و افزود: اين تقسيم بندي براساس امكانات و تجهيزات نانوايي، كيفيت نان، رعايت مسائل بهداشتي، صنفي و غيره مي باشد كه نهايتا امتيازاتي برهمين اساس از غله دريافت مي كند.

وي گفت: اين امر باعث ايجاد رقابت سالم و نهايتا افزايش كيفيت نان بهداشتي و با قيمت متعادل كه هدف اصلي طرح مي باشد خواهد شد.

مديركل غله استان اختصاص رتبه چهارم كشوري در ذخيره سازي گندم به كرمان را در سالجاري نويد بخش سالي خوب در زمينه تامين گندم مورد نياز استان دانست و ميزان ذخيره سازي را تاكنون 136 هزار تن گندم معمولي براي مصارف خبازي و 78 هزار تن گندم براي استفاده كارخانجات ماكاروني اعلام كرد.

8060/3028

سرخط اخبار استان‌ها