۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۳۵
کد خبر: 82194784
T T
۰ نفر
پیش بینی برداشت دو هزار و 400 تُن گردو از باغات شهرستان سروآباد

سنندج- ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی شهرستان سروآباد گفت: پیش بینی می شود امسال از سطح دو هزار و 500 هكتار باغات این شهرستان بیش از دو هزار و 400 تن گردو برداشت شود.

مجید قاسمی نژاد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان هكتار باغات گردو، دو هزار هكتار آن بارور و 500 هكتار آن غیر بارور است.
وی ادامه داد: متوسط برداشت گردو در هر هكتار یك تن و 200 كیلوگرم است كه باتوجه به بارندگی های خوب امسال پیش بینی می شود نسبت به میانگین سال قبل شاهد افزایش 30 تا 40 درصدی برداشت گردو در این شهرستان باشیم.
مدیر جهاد كشاورزی سروآباد به آمار برداشت گردو در سال قبل اشاره كرد و گفت: سال گذشته با توجه به سرمازدگی درختان گردو 2 هزار تن گردو وزن خشك و به عبارتی شش هزار تن گردو وزن تر از سطح باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شد.
وی افزود: اگر وزن تر گردوهای برداشت شده در سال جاری را در نظر بگیریم، پیش بینی برداشت هفت هزار و 200 تُن گردو را داریم و اگر وزن خشك آن را حساب كنیم، پیش بینی برداشت بیش از دو هزار و 400 تُن گردو را خواهیم داشت.
به گفته وی، وزن هر كیلوگرم گردو تر با پوست چوبی پس از خشك شدن یك سوم تا یك چهارم كاهش می‌یابد.
قاسمی نژاد به ارقام گردو اشاره كرد و گفت: مهمترین ارقام گردو در شهرستان سروآباد از دو نوع بذری و محلی است.
او با اشاره به افت عملكرد در برخی از باغات اظهار كرد: باتوجه به بارندگی های مداوم اول فصل بهار كه همزمان با گل دهی درختان گردو است سبب ایجاد اختلال در عمل تلقیح شده و در برخی از نواحی شهرستان شاهد افت عملكرد هستیم.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان سروآباد به اجرای طرح اصلاح و نوسازی با روش پیوندكاری و سرشاخه كاری اشاره كرد و گفت: در این طرح ارقام گونه های پیوندی و با ژنتیك برتر به كشاورزان آموزش و توصیه می شود و احداث باغات گردو با گونه های بذری كاملا منسوخ شده است.
او ادامه داد: این طرح از سوی كارشناسان جهاد كشاورزی به باغداران شهرستان پیشنهاد می شود كه در نواحی مجوز دار و مناسب به پرورش درختان گردو با استفاده از این طرح بپردازند.
به گفته وی شهرستان سروآباد در استان كردستان بعد از سنندج جایگاه دوم تولید و برداشت گردو را به خود اختصاص داده است.
قاسمی نژاد با اشاره به وجود درختان چند صد ساله گردو در برخی از نواحی این شهرستان گفت: شهرستان سروآباد مهد باغات گردو است به طوری كه درختان گردو با عمر بیش از 200 سال در روستاهای بیساران، پایگلان و منطقه اورامان این شهرستان وجود دارند.
او گفت: گردوهای برداشت شده از سطح باغات این شهرستان به صورت خشكباری در بازارهای داخل و خارج استان به فروش می رسد و بیشتر در صنایع شیرینی پزی، كارهای صنعتی و در سبد كالایی خانوارها كاربرد دارد.
به گفته مدیر جهاد كشاورزی شهرستان سروآباد كار آغاز برداشت گردو در این شهرستان از نیمه دوم شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت.
شهرستان سروآباد در 90 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7354/6108

سرخط اخبار استان‌ها