۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۲۶
کد خبر: 82114150
T T
۰ نفر

كارشناس تغذيه: روزه داري بدون سحري توصيه نمي شود

۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۲۶
کد خبر: 82114150
كارشناس تغذيه: روزه داري بدون سحري توصيه نمي شود

شيراز- ايرنا- كارشناس تغذيه دانشكده تغذيه و علوم غذايي دانشگاه علوم پزشكي شيراز به روزه داران توصيه كرد از روزه داري بدون سحري پرهيز كنند و غذاهاي داراي فيبر را در برنامه غذايي سحر و افطار بگنجانند.

به گزارش دريافتي روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، عاطفه كهنسال اظهار داشت: از نظر تغذيه اي، روزه بدون سحري توصيه نمي شود، زيرا درافرادي كه بدون سحري روزه مي گيرند، كمبود بيش از حد انرژي باعث مي شود بدن از منابع چربي براي تامين انرژي استفاده كند.
وي افزود: در اثر سوختن ناقص چربي ها، تركيبات كتوني در بدن ايجاد مي شوند كه منجر به ايجاد بوي بد دهان، سردرد و دردهاي عضلاني مي شوند و فرد احساس مي كند كه سالم نيست.
اين كارشناس تغذيه بيان كرد: در ماه مبارك رمضان بايد سدي طبيعي در بدن بسازيم كه بتوانيم آب و مواد غذايي كه در سحر مصرف كرده ايم، به صورت يكنواخت و دايم در مدت روز به قسمت هاي مختلف بدن برسانيم.
وي افزود: اين كار را مي توانيم با مصرف مواد غذايي پُرفيبر مثل سبزي ها و ميوه ها انجام دهيم، اين دسته از مواد غذايي ابتدا باعث مي شود آنزيم هاي گوارشي به صورت آرام آرام روي مواد غذايي اثر كندو در ادامه با كم كردن سرعت جذب مواد غذايي، باعث مي شوند كه بدن به آهستگي و در وقت كافي، اقدام به جذب مواد غذايي كند و با اين شيوه هم بدن دچار خستگي كمتري مي شود و هم از آن توفان قندي و انسولين بالاي بعد از آن، جلوگيري مي كند.
او با توصيه به مصرف مواد غذايي پُرفيبر مانند سبزي ها و به ويژه ميوه ها در وعده سحري، بيان داشت: ميوه ها منبع سرشاري از فيبر هستند و قند موجود در آنها در حالت خالص و بدون فيبر هم ديرتر از قندهاي ساده جذب مي شود و اين امر موجب احساس گرسنگي در مدت زمان طولاني تر مي شود.
اين كارشناس تغذيه اضافه كرد: مواد غذايي پُرفيبر، آب زيادي را در خود جذب مي كنند و بدن مي تواند آن را به آهستگي صرف كند و در نتيجه احساس تشنگي ديرتر بروز مي كند.
كهنسال، يكي از مكانيسم هاي احساس گرسنگي را خالي بودن معده بيان كرد و گفت: فيبرها سرعت حركت مواد غذايي را كاهش مي دهند و اين مساله باعث مي شود كه مكانيسم اين عمل، ديرتر آغاز شود.
وي افزود: مصرف آب به مقدار فراوان در وعده سحري و به ويژه بين غذا توصيه نمي شود زيرا باعث رقيق شدن اسيد و آنزيم هاي گوارشي و اختلال در روند هضم مي شود.
6113 /6118

سرخط اخبار استان‌ها