۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۲۳
کد خبر: 82432352
T T
۰ نفر
معاون وزير جهادكشاورزي:1.2ميليون هكتار اراضي بياباني خوزستان در ريزگردها اثر گذار است

اهواز - ايرنا - معاون وزير جهادكشاورزي و رئيس سازمان مراتع ، جنگلها و آبخيزداري گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود يك ميليون و 200هزار هكتار از اراضي بياباني استان خوزستان در پديده ريزگردها اثرگذار است.

به گزارش ايرنا خداكرم جلالي چهارشنبه شب در نشست بررسي و مقابله با پديده ريزگردها در استانداري خوززستان افزود: اين بيابان ها كه در همه نقاط استان خوزستان پراكنده هستند به عنوان منشاء داخلي ريزگردها مطرح هستند كه بايد طرح هاي بيابان زدايي به روش هاي مختلف بيولوژيك ، كاشت نهال ، رهاسازي آب و مرطوب كردن در آن انجام شود.
وي گفت: تاكنون تنها در 120هزار هكتار از اراضي بياباني استان خوزستان طرح مقابله و تثبيت به روش هاي گوناگون اجرا شده است و مي طلبد كه طرح هاي تثبيت و مقابله با ريزگردها با سرعت بيشتري انجام شود.
جلالي با بيان اينكه در اجراي طرح فوري تثبيت 40هزار هكتار از اراضي بحراني و بياباني استان كه در يك ماه آينده بايد به اتمام برسد گفت: با تاكيد رئيس جمهوري و هيات دولت ، بايد با همه توان و امكانات بتوانيم اين كار بزرگ را به سرانجام برسانيم.
رئيس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخيزداري با اشاره به بازديدش از مناطق اطراف هورالعظيم و شادگان كه به گفته وي چند سالي است به علت خشكسالي ، با مشكلات زيادي رو به رو شده اند افزود: در گذشته كه بارندگي مناسب بوده اطراف اين هورها آباد و سرسبز بوده ولي هم اكنون به كانون هاي ريزگرد تبديل شده اند.
جلالي با تاكيد بر اين اينكه درمان اين مناطق خشكيده اطراف هورها ، آب و بارندگي است افزود: امسال بارندگي خوبي در استان خوزستان حتي در حد نرمال نداشتيم كه اميدواريم با نزول بركات الهي ، بتوانيم با اجراي طرح هاي مقابله و بيابان زدايي ، از هجوم ريزگردها جلوگيري كنيم.
وي گفت: برخي از روستاهاي اطراف هورهاي استان چهار روز است برق ندارند و با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي كنند.
در اين نشست معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزير جهادكشاورزي هم گفت: هفته گذشته از سوي رئيس جمهوري براي اجراي طرح هاي مقابله با ريزگردها به وزارت جهاد كشاورزي ابلاغ شد و هم اكنون با همه توان وارد اين مساله شده ايم.
عبدالمهدي بخشنده گفت: طرح بيابان زدايي در سطح 800هزار هكتار از اراضي خوزستان كه به نوعي در پديده ريزگردها اثرگذار هستند يك كار بزرگ و جهادي است كه بايد در پنج سال به سرانجام برسد.
وي لازمه موفقيت در طرح هاي مقابله با ريزگردها با منشاء داخلي را حضور و مشاركت مردمي و دستگاههاي اجرايي دانست و افزود: اين حق طبيعي مردم است كه در مرارت و سختي نباشد و گوش دولت نيز شنوا باشد.
بخشنده با اشاره به اينكه در هفته هاي اخير مردم خوزستان از ناحيه ريزگردها و قطعي برق و آب متحمل سختي هاي فراواني شده اند اظهار كرد: مردم صداي خود را به مسئولان رساندند و وظيفه ماست با همه توان وارد ميدان شويم.
وي به تخصيص اعتبار 1.5ميليارد دلار براي اجراي طرح 550هزار هكتاري مقام معظم رهبري در خوزستان از محل صندوق توسعه ملي اشاره و اظهار كرد: دولت در اين بخش سالانه 10هزار ميليارد ريال در خوزستان هزينه مي كند و با اجراي فاز دوم اين طرح ملي ، سرمايه گذاري بيشتري در بخش كشاورزي استان انجام مي شود.
فرامند هاشمي زاده معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خوزستان نيز گفت:در جريان هجوم ريزگردها و به تبع آن قطعي برق و آب، صنايع بزرگ ، كسبه و همه بخش هاي اقتصادي استان متحمل ضرر و زيان هاي فراواني شدند خواستار احداث تاسيسات توليد برق خورشيدي در مجتمع هاي مسكوني با هدف تامين برق اضطراري شد.
6065/6064
خبرنگار:محمدرضا بنوره** انتشار دهنده: محسن بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها