سیگنال نگران‌کننده به بازار گوشت/ چرا نمی‌توان به وعده کاهش قیمت گوشت دل خوش کرد؟

با وجود تکرار وعده‌های چند باره برای کاهش قیمت گوشت، اما قیمت‌های بازار متفاوت از آن رقمی حرکت می‌کند که مسوولان انتظار دارند.

مریم فکری: این برای دومین‌بار در سال ۱۴۰۲ است که قائم‌مقام وزارت جهادکشاورزی، وعده ارزانی گوشت را می‌دهد و در بازار بر همان پاشنه خودش می‌چرخد. این وعده یک‌بار در شهریورماه شنیده شد که علی‌رضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی وعده داد که از دو ماه دیگر سطح قیمت گوشت به قیمت‌های سال گذشته باز می‌گردد. او در آن زمان پیش‌بینی کرده بود که از اواسط آبان ماه ثبات در بازار گوشت برقرار شود.

این در حالی است که نه‌تنها قیمت گوشت در میانه آبان‌ماه کاهشی نشد و به قیمت‌های سال گذشته باز نگشت که حتی در بازار شاهد افزایش و جهشی دوباره در قیمت گوشت بودیم. گوشت که در نیمه سال با قیمتی در حدود ۴۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، حالا قصابی‌ها قیمت‌های بالای ۶۰۰ هزار تومان را برای هر کیلو گوشت اعلام می‌کنند.

با این وجود، بار دیگر در روزهای گذشته وزارت جهادکشاورزی، وعده کاهش قیمت گوشت را به مردم داد. چندی قائم مقام وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد که با توجه به افزایش زایش و پرواربندی در فصل بهار و تابستان سال آینده ۲۵ درصد افزایش عرضه گوشت نسبت به سال گذشته خواهیم داشت،

قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی اول اسفندماه گفته بود که با توجه به اینکه در پایان سال هستیم و تقاضا بیشتر می‌شود، امیدواریم بتوانیم بازار را پاسخ بدهیم و به سمتی برویم که قیمت‌ها نزولی باشد.

براساس گفته علی‌رضا پیمان‌پاک، در حوزه گوشت قرمز با برنامه ریزی‌های انجام گرفته و تخصیص ارز مناسب تا پایان فروردین ۱۴۰۳ روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارد کشور می‌شود.

وی متذکر شده بود: درحال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ هزارتن گوشت قرمز در مسیر داریم این درحالی است که ماهانه ۸ هزارتن گوشت قرمز منجمد نیاز داریم که بیش از ۳ برابر نیاز کشور تامین و وارد شده است بنابراین بحرانی در حوزه گوشت قرمز نخواهیم داشت.

سیگنال نگران‌کننده به بازار گوشت/ چرا نمی‌توان به وعده کاهش قیمت گوشت دل خوش کرد؟

منتظر کاهش قیمت‌ها باشید

در این میان، رییس شورای تامین‌کنندگان دام نیز آخر بهمن‌ماه از عرضه گسترده گوشت منجمد گوسفندی با نرخ مصوب ۲۳۰ هزار تومان در سطح کشور خبر داد.

منصور پوریان، نرخ هر کیلو گوشت منجمد گوساله وارداتی را ۲۸۵ هزار تومان و گوسفندی را ۲۳۰ هزار تومان اعلام کرده و گفته بود: با توجه به افزایش عرضه گوشت‌های وارداتی، شاهد کاهش قیمت در بازار گوشت داخل هستیم.

پوریان از توزیع روزانه ۲۵۰ تن گوشت گرم وارداتی و در برخی مقاطع حتی بالاتر از این رقم خبر داده و تاکید کرده بود: با توجه به شرایط عرضه گوشت‌های وارداتی و زایش‌های مناسب پاییز و زمستان، دام زنده به طور گسترده در میادین در حال عرضه است که همین امر منجر به کاهش تقاضا برای خرید بره نر در بازار شده است.

وی یادآور شده بود: توزیع روزانه و مستمر گوشت گرم و منجمد وارداتی موجب شد تا در دی ماه طبق گزارش اعلامی مرکز آمار شاهد کاهش کشتار جمعیت دامی کشور باشیم، از این رو پیش بینی می‌شود که در اسفند ماه روند کاهشی قیمت در بازار ادامه یابد.

وقتی آمارها می‌گوید تولید گوشت کاهشی است

حال با وجود این‌که تنها ۱۵ روز به پایان سال مانده، بازار بر مدار رفتار قبلی خود حرکت می‌کند و هیچ پالسی از کاهش قیمت گوشت در بازار دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد در میان وعده‌هایی که مسوولان در رابطه با کاهش قیمت گوشت می‌دهند، این نکته مورد غفلت قرار گرفته که مقدار تولید گوشت در کشتارگاه‌های رسمی کشور کاهشی بوده است.

بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران، مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور در دی ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، آذر ۱۴۰۲، حدود ۹ درصد کاهش داشته است. همچنین مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱، نشان دهنده کاهش ۱۸ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز است.

گزارش آخر مرکز آمار می گوید مقدار تولید گوشت در دی ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ۲۹ درصد، برای بز و بزغاله ۱۹ درصد، برای گاو و گوساله ۱۲درصد و برای گاومیش و بچه گاومیش ۱۴ درصد کاهش و برای شتر و بچه شتر ۹۳ درصد افزایش داشته است.

در این میان، افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور به تازگی گفته است: بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران جمعیت دام سبک کشور در تابستان امسال ۶۰ میلیون و پاییز ۶۲ میلیون شده است. این یعنی جمعیت دام در پاییز تنها ۲ میلیون یعنی ۳ درصد اضافه شده است.

به اعتقاد او، این افزایش ۳ درصدی تاثیری در افزایش جمعیت دام و افزایش عرضه گوشت در سال آینده نخواهد داشت. زیرا دام‌هایی که پاییز متولد می‌شوند، شیرسوز هستند، یعنی چون مادران آنها نمی‌توانند از مرتع تغذیه کنند و شیر کافی نمی‌خورند، بنیه قوی ندارند و وارد گله مولد نمی‌شوند. در حقیقت این دام‌ها تا پایان زمستان امسال کشتار خواهند شد و تاثیری در کاهش قیمت گوشت سال آینده نخواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور متذکر شده است: با وجود بارندگی‌های چند روز اخیر اما وضعیت مراتع برای چرای دام‌ها هنوز خوب نیست و کمبودهای پارسال جبران نشده است.

صدردادرس: افزایش قیمت گوشت قابل پیش‌بینی بود

صدردادرس همچنین پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به وعده‌های وزارت جهادکشاورزی برای کاهش قیمت گوشت، گفته است: ابتدا وعده آبان را دادند، بعد آبان وعده آذر را دادند و بعد از آذر که وعده کاهش قیمت را دادند، قیمت‌ها سرسام‌آور بالا رفت.

وی افزوده است: شما برید سوال کنید که شما که دل مردم را خوش کردید، حالا الوعده وفا! کم هم که وارد نکردید و این همه گوشت آوردید. چه شد؟ این همه دام زنده به بازار ریختید؛ چرا هیچ اتفاقی نیفتاد!؟

مدیرعامل اتحادیه دام سبک تصریح کرده است: افزایش قیمت گوشت قابل پیش‌بینی بود و کاملا هم مشخص بود که این اتفاق می‌افتد؛ زیرا افزایش قیمت خیلی بیشتر از آن‌که تحت‌تاثیر گرانی قیمت دام باشد، ناشی از کمبود جمعیت دامی کشور است.

صدردادرس متذکر شده است: در شرایطی که ما کمبود داریم، واردات شاید بتواند در کنار دام داخلی کمک کند به این‌که قیمت‌ها متعادل شوند، اما به شرط این‌که به دام داخلی هم توجه کنند.

وی عنوان کرده است: تمام هم و غم وزارت جهادکشاورزی، واردات شده است و هیچ حرکتی در قبال تولید انجام نشده است. با وجود این‌که معاونت امور دام هم طرح‌های خوبی داده است تا به تولید داخلی هم توجه شود و کار کنند، ولی اعتبارات و ارز به سمت واردات می‌رود و برای تولید هیچ کاری انجام نشده است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک تاکید کرده است: به طور طبیعی در این شرایط تولید داخلی از بین می‌رود و واردات هم نمی‌تواند کمکی کند به این‌که قیمت‌ها را متعادل کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1879768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =