رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بخش‌های بیمارستانی غزه مملو از کودکان قحطی‌زده

11:36 - 01 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۳۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بخش‌های بیمارستانی غزه مملو از کودکان قحطی‌زده
سوءتغذیه و قحطی کودکان غزه را بیش از دیگر ساکنان این منطقه تحت محاصره با چالش‌های حیاتی مواجه کرده است.

خبرگزاری میزان – کودکان مبتلا به سوءتغذیه بخش‌های بیمارستان‌های فعال غزه را پر می‌کنند، زیرا قحطی همچنان در این منطقه گسترش می‌یابد.

به گزارش رویترز، تصاویر مربوط به دوران قبل از جنگ کودکان قحطی‌زده بستری در بیمارستان‌های غزه واقعیت هولناکی را آشکار می‌کند؛ کودکانی با ظاهری سالم و خندان با لباس‌ها زیبا و مو‌های مرتب که اکنون به دلیل سوءتغذیه توان ایستادن روی پا‌های خود را ندارند.

مادر فادی، یکی از کودکان دچار سوءتغذیه می‌گوید: وضعیت فرزندم بدتر می‌شود، او که دچار بیماری فیبروز سیستیک است، پس از جنگ دسترسی به دارو ندارد.

پزشکان و آژانس‌های امدادی می‌گویند که با گذشت بیش از پنج ماه از عملیات زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی، که در پاسخ به حمله ۷ اکتبر (پانزدهم مهر) مقاومت فلسطین آغاز شد، کمبود گسترده غذا، دارو و آب سالم در غزه وجود دارد.

 

بخش‌های بیمارستانی غزه مملو از کودکان قحطی‌زده

در هفته‌های اخیر ۲۷ کودک فلسطینی در غزه، جان خود را بر اثر سوءتغذیه و کم‌آبی از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید که شماری دیگر نیز در بیمارستان الشفا، بزرگ‌ترین مجتمع پزشکی شمال غزه، جان باخته‌اند.

سازمان دیده‌بان گرسنگی جهان، طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه (IPC)، در یک مطالعه در این باره اعلام کرد: بدون اقدام فوری، قحطی از هم اکنون تا ماه مه (اردیبهشت) در شمال غزه رخ خواهد داد، جایی که ۳۰۰ هزار نفر در اثر جنگ به دام افتاده‌اند.

محتمل‌ترین سناریوی بررسی مذکور می‌گوید که سطوح بسیار بحرانی سوء تغذیه حاد و مرگ‌ومیر برای بیش از دو سوم مردم شمال غزه قریب‌الوقوع است.

COGAT رژیم صهیونیستی، نهاد نظامی که مسائل مربوط به انتقال کمک‌ها به غزه را انجام می‌دهد، به پرسش‌های رسانه‌های مختلف در مورد مرگ کودکان بر اثر گرسنگی و کم‌آبی پاسخ نداد، اما با انتشار بیانیه‌هایی مدعی شد که هیچ محدودیتی برای میزان کمک‌هایی که می‌تواند وارد غزه شود، قائل نیست.

 

بخش‌های بیمارستانی غزه مملو از کودکان قحطی‌زده

این نهاد نظامی رژیم صهیونیستی در واکنش به گزارش طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه مدعی شد که این رژیم مانع ورود حتی یک محموله تجهیزات پزشکی به غزه نشده است.

یکی از مقام‌های حماس، می‌گوید که نتانیاهو در حال سرپیچی از جهان و به دنبال کشتار مردم فلسطین در غزه با بمب و گرسنگی است.

آژانس‌های امدادرسان سازمان ملل گفته‌اند که موانع بزرگ برای انتقال کمک‌ها به شمال غزه تنها با آتش‌بس و باز کردن گذرگاه‌های مرزی از سوی رژیم صهیونیستی برطرف خواهد شد.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید کمبود دارو به وخامت اوضاع کودکان جان‌باخته کمک کرده است؛ آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند خطرات نه فقط برای کودکانی مانند فادی که از قبل مشکل پزشکی دارند، برای بسیاری دیگر از کودکان در حال افزایش است.

یک کارشناس و متخصص تغذیه، می‌گوید که با شروع سوءتغذیه حاد رشد بدن کودک متوقف می‌شود، سپس همه چیز را به جز عملکرد‌های حیاتی خاموش می‌کند.

یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل اعلام کرد که تقریبا از هر ۳ کودک زیر دو سال در شمال غزه، یک نفر از سوءتغذیه حاد رنج می‌برد که دو برابر بیشتر از ژانویه (دی) است؛ در عین حال، در پناهگاه‌ها و مراکز بهداشتی مورد بازدید یونیسف و شرکای آن، ۴.۵ درصد از کودکان دچار ضایعات شدید شدند که تهدیدکننده‌ترین شکل سوءتغذیه است.

 

بخش‌های بیمارستانی غزه مملو از کودکان قحطی‌زده

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف در بیانیه‌ای مشترک با برنامه جهانی غذا گفت: تا زمانی که جنگ متوقف نشود و آژانس‌های امدادی به سراسر غزه دسترسی کامل داشته باشند، صد‌ها یا نه هزاران کودک دیگر ممکن است از گرسنگی بمیرند.

براساس پیش‌بینی‌های موجود، انتظار می‌رود که ۱.۱ میلیون نفر در غزه، یعنی نیمی از جمعیت، با کمبود شدید غذا مواجه شوند؛ در چنین شرایطی گرسنگی و مرگ در خانواده‌ها افزایش خواهد یافت.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از سوی رژیم صهیونیستی، مجازات دسته‌جمعی است که طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه جنایت جنگی تلقی می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *