خبرگزاری کار ایران

قاتلان خاموش در سبد غذایی : کود کامل و کود ارگانیک و برنامه غذایی گیاهان در کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۶۸۰

گیاهان در خاک رشد میکنند و هر کدام باید مواد مورد نیاز خود را از عناصر خاک تامین کنند به همین خاطر برای حفظ منابع خاک و برای تداوم بهره وری مناسب آن به خاک کود اضافه می کنند که حاوی عناصر مورد نیاز گیاه است .سلامت سبد غذایی و محصولات تولید شده از کشاورزی از پارامتر های مهم توسعه سلامت در شکاورزی است.

هرچند تلاش های زیادی در این زمینه شکل گرفته اما در زمینه استفاده از کود کامل یا کود شیمیایی در صنعت کشاورزی باعث ایجاد نگرانی هایی در جامعه در خصوص سلامت غذایی شده است.

با وجود اینکه تولید محصولات کشاورزی بدون بهره گیری از کود های شیمیایی مکن نیست ولی مصرف بی رویه آن ها نیز باعث ایجاد نگرانی های در سبد غدایی سلامت مردم شده است. در نتیجه همین کاربرد بیش از حد از این نوع کود ها تنها 18 درصد از زمین های زراعی سالم مانده که این موضوع باعث میشود هر شخصی سالیانه نیم کیلو گرم سم مصرف کند. استفاده از این کود ها بیشتر از دو برابر شده است.

آرمان بذر سپاهان به عنوان یکی از شرکت های تولید کننده و و وارد کننده انواع کود ارگانیک و شیمیایی اقدام به معرفی انواع کود های ارگانیک کرده است.اما در ابتدا بهتر است تعریف بهتری از کود داشته باشیم.

کود چیست ؟

گیاهان در خاک رشد میکنند و هر کدام باید مواد مورد نیاز خود را از عناصر خاک تامین کنند به همین خاطر برای حفظ منابع خاک و برای تداوم بهره وری مناسب آن به خاک کود اضافه می کنند که حاوی عناصر مورد نیاز گیاه است که اینجا درمورد کود کامل و غیره اشاره میکنیم.

چند نوع کود وجود دارد ؟

کود ها را می توان به دو بخش کلی تقسیم کرد:

  •     کود شیمیایی
  •     کود طبیعی

کود طبیعی :

کود طبیعی می تواند شامل مواد آلی و کانی های غیر آلی باشد که به آن کود معدنی نیز می گویند.

کود شیمیایی:

این نوع کود در مسیر صنعتی تولید شده و یا از مواد معدنی زمین به دست آمده که در کارخانه ها عملیات تصفیه و مخلوط کردن روی آنها صورت می گیرد همچنین امتزاج می یابند و یک دست میشوند یعنی در واقع منبع به وجود آمدن آن موجودات زنده یا سابقا زنده نیستند.

انواع کود ارگانیک :

کود ارگانیک زیر مجموعه کود طبیعی محسوب می شود ، امروزه به اشتباه کود طبیعی را با کود ارگانیک یکی می دانند اما اینطور نیست .

کود ارگانیک تشکیل شده از مواد آلی بر پایه کربن است که از مواد زنده یا مواد سابقا زنده به وجود آمده است.

کود ارگانیک یا آلی شامل :

  •     فضولات حیوانی
  •     فرآورده های ارگانیسم های زنده
  •     پسماند های گیاهی

تفاوت کود طبیعی و شیمیایی :

کود های شیمیایی به راحتی در آب حل می شوند به همین خاطر هم به راحتی جذب خاک و گیاه می شوند ، حال اگر مقدار آن بیش از حد نیاز گیاه شود ممکن است آن را بسوزاند.

کود های شیمیایی نسبت به کود های طبیعی بسیار راحت تر و سریع تر جذب خاک می شوند و مواد مورد نیاز آن را تامین می کنند.

کود کامل چیست ؟

کود کامل یکی از محبوب ترین کودهای شیمیایی است که برای رساندن مواد مورد نیاز به خاک برای رشد گیاه استفاده می شود ،  نام انگلیسی آن به اختصار (NPK) است .

این نوع کود برای استفاده راحت تر و پخش کردن آسان در مزارع و باغ ها به شکل گرانول است ، در آن سه عنصر مهم رشد گیاه یعنی فسفر ، نیتروژن و پتاسیم به نسبت های مختلف وجود دارد در واقع این کود خودش به تنهایی کار چند کود را انجام می دهد.

همانطور که اشاره کردیم این کود نسبت های خاصی از هر عنصر را در خود دارد و این نسبت ها در آزمایشگاه طی تحقیقات بدست آمده اند تا بهترین اثر را بر روی رشد گیاهان داشته باشند پس اگر ما بخواهیم هر سه عنصر را در کود های مختلف تهیه کنیم ممکن است به خاطر اطلاع نداشتن از نسبت درست هر عنصر که باید به خاک برسد باعث آسیب به خاک و گیاه شویم از این رو است که به این کود ، کود متعادل هم می گویند.

پس از ورود این نوع کود به بازار و استقبال روز افزون از آن ، انواع دیگری با نسبت های دیگری از این کود نیز تولید شد. شما میتوانید انواع این کود های شیمیایی را در وبسایت آرمان بذر سپاهان مشاهده کنید.

https://armanbazr.com/

20.20.20 یا کود سه بیست ، 5.5.5 ، 10.5.5 این ها چند نمونه از نسبت های جدید کود کامل هستند که این اعداد به ترتیب میزان نیتروژن ، فسفر و پتاسیم را از چپ به راست نشان می دهد.

هیومیک اسید چیست ؟

اگر صد کیلوگرم بافت گیاهی مثلا برگ درخت را زیر لایه نازکی از خاک دفن کنیم و گرما ، رطوبت و اکسیژن  به مقدار کافی به آن برسد بعد از گذشت حداقل یک فصل در بهترین شرایط به پانزده کیلو گرم کمپوست گیاهی تبدیل می شود ، کمپوست ماده ارگانیکی نیمه تجزیه شده است که می توان با چشم غیر مسلح  بافت های گیاهی آم را تشخیص داد.

اگر روند تجزیه ادامه یابد میکرو ارگانیسم های موجود در خاک که اغلب قارچ های بسیار ریز هستند بعد از حداقل یک سال پانزده کیلو گرم کمپوست تبدیل به سه کیلو گرم هوموس تبدیل می شود که ماده ای نرم و قهوه ای است که با چشم غیر مسلح نمی توان بافت های گیاهی آن را مشاهده کرد ولی می توان زیر میکروسکوپ سلول های گیاهی آن را دید.

حال اگر باز هم شرایط مناسب فعالیت میکروارگانیسم ها فراهم باشد و شرایط از نظر گرما ، رطوبت ، مواد معدنی و اکسیژن فراهم باشد بعد از ده ها یا حتی صدها سال به ما حدود یک کیلو گرم ماده سیاه مایل به قهوه ای می دهد که هیومیک اسید نام دارد.

خواص هیومیک اسید :

  •     کمک به ریشه زایی بهتر
  •     بهتر کردن خواص خاک
  •     نگهداری بهتر آب درون خاک
  •     رشد سریع تر باکتری های مفید برای خاک
  •     افزایش مقاومت به شوری
  •     افزایش مقاومت به کم آبی
  •     افزایش مقاومت به سرما
  •     افزایش سرعت جوانه زنی بذر در خاک
  •     بهبود کیفیت محصول
  •     کمک به توازن در خاک
  •     Ph اسیدی دارد که به بهبود خاک های قلیایی کمک می کند
  •     دوام آن زیاد است و تا چند سال در خاک باقی می ماند
  •     و غیره

شرکت آرمان بذر سپاهان وارد کننده و تولید کننده انواع کود های ارگانیک و شیمیایی است. مزیت استفاده از کود های این برند علاوه بر ارائه مجوز کودی، ارائه برنامه غذایی مصرف کود های کامل نیز هست. در واقع با استفاده از برنامه کودی از استفاده بی رویه از کود های شیمیایی ممانعت به عمل آمده و میتوان جلوی این فاجعه را گرفت. برای خرید کود شما میتوانید با اطمینان خاطر از سایت هایی مثل دیجیکالا، بازار بزرگ کشاورزی و آرمان بذر سپاهان اقدام به خرید کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز