گزارش تغييرات قيمتي بازار آذربايجان غربي/ خيار، گوجه فرنگي و پياز در صدر افزايش ها

اروميه - ايرنا - معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي گفت: نرخ كالاهاي اساسي در سطح بازار اين استان در هر ماه پايش مي شود كه در ماه جاري، گوجه فرنگي، خيار و پياز در صدر افزايش قيمت ها قرار دارد.

محمد دهقان روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا با اشاره به قيمت هاي بازار كالا و خدمات اين استان در آبان ماه امسال در مقايسه با مهر امسال افزود: قيمت صيفي جات در آبان ماه امسال نسبت به ماه گذشته به طور ميانگين 26 درصد افزايش يافته است كه اين افزايش قيمت ناشي از افزايش 49 درصدي قيمت خيار، 43 درصد قيمت گوجه فرنگي و 12 درصدي قيمت پياز درجه يك بوده كه در اين ميان افزايش قيمت خيار و گوجه فرنگي به علت افزايش كرايه حمل ورود از استان‌هاي جنوبي كشور و افزايش قيمت پياز به علت افزايش صادرات اين محصول بوده است.
وي اضافه كرد: كالاهاي منتخب خوراكي شامل گروه كالايي پروتئيني، ميوه و مركبات، حبوبات، انواع كالاهاي اساسي، دام زنده و نهاده‌ هاي دامي و صيفي‌جات در آبان ماه به طور متوسط نسبت به مهر ماه سه درصد افزايش قيمت داشته است.
وي اظهار كرد: كاهش قيمت گوشت مرغ نيز به علت فراواني توليد آن در آبان ماه و از سوي ديگر كاهش قيمت گوشت قرمز منجمد داخلي و مرغ منجمد به علت توزيع در تعاوني‌هاي مصرف و فروشگاه‌ها بوده و در اين ميان، تخم‌مرغ به علت افزايش صادرات و حذف مرغ‌هاي مادر تخم‌گذار به ميزان هفت درصد نسبت به ماه گذشته افزايش قيمت دارد.
معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي ادامه داد: در اين ميان ميوه و مركبات نيز به طور ميانگين چهار درصد كاهش قيمت داشته كه اين امر نيز ناشي از كاهش قيمت سيب زرد و قرمز و موز در آبان ماه نسبت به مهر ماه بود.
دهقان افزود: قيمت حبوبات نيز در آبان ماه امسال شش درصد افزايش داشته كه اين افزايش قيمت ناشي از ميزان پائين كشت محصول نسبت به سال گذشته و كمبود ناشي از آن در بازار فروش بوده است.
وي اضافه كرد: مصالح ساختماني نيز در ماه جاري نسبت به ماه گذشته به ‌طور ميانگين سه درصد كاهش قيمت داشته كه اين نيز متاثر از ركود بازار مسكن و كاهش ساخت و ساز و عدم اجراي طرح‌هاي عمراني بوده است كه در اين گروه كالايي عرضه سيمان توليدي كارخانجات و عدم امكان فروش در بازار، بيشتر از ديگر كالاهاي اين گروه چشمگير است.
پايش بازار به صورت مستمر از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت مي گيرد.
2093/6009

سرخط اخبار استان‌ها