۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82090963
T T
۰ نفر

پيش بيني توليد 200 تن كرك، مو و پشم در سربيشه

۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82090963
پيش بيني توليد 200 تن كرك، مو و پشم در سربيشه

بيرجند - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي سربيشه پيش بيني كرد كه در سال 1395، 200 تن كرك، مو و پشم به ارزش 30 ميليارد ريال در اين شهرستان توليد و روانه بازار مصرف شود.

سيد حسن رضوي روزشنبه به ايرنا، افزود: از اين مقدار 143 تن پشم و مابقي كرك و مو است.
وي با بيان اينكه در شهرستان 213 هزار راس دام سبك وجود دارد، از سربيشه به عنوان قطب پرورش بز كركي در خراسان جنوبي ياد كرد.
وي با اشاره به راه اندازي ايستگاه تحقيقات بزكركي در اين شهرستان چند سال قبل، گفت: 270 راس بزكركي در اين ايستگاه پرورش داده مي شود كه سالانه 100 راس دام مازاد به دامداران منطقه فروخته مي شود.
وي افزود: ساليانه به طور متوسط حدود 450 گرم كرك با ظرافت كمتر از 17 ميكرون از هر راس بز به عمل مي آيد.
وي بافتي ظريف، محكم، سبك، لطيف و داراي خاصيت جذب رطوبت بالا و عدم شعله ور شدن را از ويژگي هاي خاص كرك توليدي ذكر كرد.
بز كركي در ميان دام هاي سبك حيواني مقاوم است و در شرايط آب وهوايي دشوار بهتر از ساير حيوانات مقاومت مي كند قدرت راهپيمايي بز به آن امكان مي دهد كه مناطق وسيعي را در پي يافتن علوفه طي كند و اغلب گياهاني را كه از نظر ساير حيوانات نامطلوب يا قابل استفاده نيست، تعليف مي كند.
در پرورش بز توليد بزغاله، شير و كرك اهميت بيشتري دارد و با توجه به اينكه حيوان بسيار قانعي است در اقتصاد خانوارهاي روستايي با ارزش هست و از سرشاخه هاي بوته ها و درختچه ها نيز تغذيه مي كند.
بز توليد كننده الياف در دنيا، دو نوع شامل آنقوره و كشمير است كه ارزش اقتصادي الياف كشميري بالاتر از الياف آنقوره است
در ايران بزهاي كركي بومي منطقه خراسان جنوبي و كرمان بهترين نوع بز كشمير هستند.
بز كركي بومي منطقه جنوبي توده هاي بز كركي هستند كه بيش از 50 درصد و حتي در نمونه هايي 80 تا 90 درصد از پوشش بدن آنها كرك است، فصل جفت گيري اين حيوان شهريور و مهر و زايش در بهمن و اسفند است.
شهر سربيشه به مركزيت شهرستان سربيشه با هشت هزار و 251 كيلومتر مربع وسعت در فاصله 66 كيلومتري جنوب بيرجند مركز خراسان جنوبي قرار دارد.
2047/7556

سرخط اخبار استان‌ها