۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۱۹
کد خبر: 82143487
T T
۰ نفر
استاندار خوزستان: تامين آب كشت هاي دائم و نخيلات شادگان در اولويت است

اهواز – ايرنا – استاندار خوزستان با تاكيد بر جلوگيري از نابودي نخيلات شهرستان شادگان گفت: اولويت نخست كشاورزي در حوضه رودخانه مارون (جراحي) تامين آب كشت هاي دائم و نخيلات است.

به گزارش ايرنا غلامرضا شريعتي يكشنبه در نشست بررسي مشكلات آب شهرستان شادگان با اشاره به اهميت حفظ نخلستان ها در استان تاكيد كرد: ارزش كشت هاي دائم و باغات و نخيلات بيش از كشت هاي فصلي است و اين كشت ها بايد در اولويت آبرساني قرار گيرد.
وي اظهار كرد: براي حل مشكل برداشت هاي بي رويه در هفت شهرستان كه در بالادست حوضه رودخانه هاي مارون- جراحي و زهره قرار دارند با مسئولان نشستي برگزار خواهيم كرد.
شريعتي افزود: بايد از تمام ابزارهاي قانوني براي جلوگيري از برداشت هاي غيرمجاز از رودخانه ها استفاده شود تا آب به پايين دست حوضه و نخيلات كه در انتهاي رودخانه قرار دارند برسد.
وي همچنين با تاكيد بر اجراي مصوبات گذشته مبني بر بهسازي شبكه آبرساني روستايي شهرستان شادگان، گفت: اقدام لازم براي تامين و نصب تجهيزات مورد نياز تصفيه دارخوين بايد تسريع شود.
نماينده مردم شادگان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست خواستار تامين آب كشاورزي و شرب شهرستان شادگان شد.
حجت الاسلام مجيد ناصري نژاد با تاكيد بر تامين آب نخيلات اين شهرستان افزود: مردم شهرستان شادگان از نظر آب شرب شهري و روستايي در مضيقه هستند و مسئولان بايد براي حل اين مشكل چاره انديشي كنند.

*كاهش 60 درصدي ذخاير سد مارون
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان نيز در اين نشست با اشاره به خشكسالي در حوضه رودخانه مارون گفت: 42 درصد ظرفيت سد مارون قابل بهره برداري است.
محمدرضا شمسايي افزود: 550 ميليون مترمكعب آب پشت سد مارون ذخيره شده بود كه تا كنون 100 ميليون مترمكعب رهاسازي شده و بايد به گونه اي عمل كنيم كه تا پايان آبان ماه با مشكلي برخورد نكنيم.
وي نيز اولويت تامين آب را با كشت هاي دائمي و نخيلات دانست و اضافه كرد: در بالادست اين حوضه برداشت هاي غيرمجاز براي كشت هايي صورت مي گيرد كه هم سازمان آب و برق و هم جهاد كشاورزي با آن مخالف هستند.
شمسايي گفت: 14 اكيپ براي جلوگيري از برداشت غيرمجاز داريم اما ابزار برخورد با متخلفان را در اختيار نداريم به همين دليل برخورد با آنها به كندي صورت مي گيرد.
وي همچنين درباره آب شرب شهري و روستايي گفت: هم اكنون 85 هزار مترمكعب آب تحويل شركت هاي آبفاي شهرستان شادگان مي شود كه بر اساس سرانه 250 ليتر در روز بيش از جمعيت اين شهرستان است اما به دليل فرسودگي شبكه آبرساني شهري و روستايي و مصرف آب براي موارد غير شرب (كشاورزي و باغات) اين شهرستان با كمبود آب روبه روست.
شمسايي اظهار كرد: با بهره برداري طرح آبرساني غدير كيفيت آب شهرستان شادگان افزايش يافته و ميزان شوري (EC) آب از سه هزار و 500 ميكروموس به يك هزار و 600 ميكروموس رسيده است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر حفظ كيفيت آب در پايين دست رودخانه جراحي گفت: در صورت افزايش برداشت ها در بالادست، شوري آب در انتهاي رودخانه بالا مي رود و اين مساله نخلستان ها را تهديد خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش، از ابتداي حضور شريعتي به عنوان استاندار خوزستان تا كنون دو جلسه براي حل مشكل آب شهرستان شادگان در بخش شرب و كشاورزي تشكيل شده است.
ناصري نژاد امروز با انتشار تصاويري در شبكه هاي مجازي اعلام كرده بود كه در استانداري خوزستان تحصن كرده و تا زمان حل مشكل شادگان در آنجا مي ماند.
شهرستان شادگان و تالاب بين المللي شادگان در انتهاي رودخانه جراحي چند سالي است كه با تنش آبي روبه رو هستند. كشاورزان و به ويژه نخلداران اين حوضه در اين چند سال با مشكلات بسياري دست به گريبان بودند.
شادگان 60 هزار هكتار اراضي كشاورزي و بالاترين رتبه در توليد خرما در خوزستان را داراست.
4.5 ميليون اصله نخل اين شهرستان در سال 63 ، اكنون به 2.5 ميليون اصله كاهش يافته كه با كم و شور شدن آب جراحي آنها نيز در معرض نابودي است.
تصفيه خانه دارخوين نيز هم اكنون 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و در انتظار تامين اعتبار براي خريد تجهيزات است. 200 ميليارد ريال براي تكميل اين تصفيه خانه مورد نياز است كه در صورت رايزني نمايندگان مجلس اين اعتبار مي تواند زودتر محقق شود.
7151/6064

سرخط اخبار استان‌ها