نبود الگوی کشت مناسب برای تولید محصولات کشاورزی/ تلاش متخصصان برای تعریف الگوی کشت

11:27 - 25 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۹۵۳۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
یک کارشناس کشاورزی گفت: متخصصان ایرانی در حوزه کشاورزی از دهه‌ ۵۰ در تلاش اند تا الگوی کشت را در کشاورزی توسعه دهند، اما تاکنون الگوی کشت مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی تعریف نشده است.

اسماعیل شهبازی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در خصوص تعیین الگوی کشت برای تولید محصولات کشاورزی گفت: الگوی کشت بخش عمده‌ای از آمایش یک سرزمین است به طوریکه در تحقیقات به عمل آمده در خصوص آمایش سرزمین، باید به الگوی کشت توجه داشت.

وی در ادامه افزود: علاوه بر آگاهی‌های آمایشی در مورد الگوی کشت کشور باید از میزان مصرف و نیاز محصولات کشاورزی در کشور نیز آگاه بود.

این کارشناس کشاورزی با ذکر یک مثال بیان کرد: باید در نظر گرفت که ایران در سال مورد تحقیق به چه میزان سیب زمینی در مجموع نیاز‌های داخلی و خارجی نیاز دارد که با رعایت الگوی کشت هم از کشت زیاد، جهت هدر رفتن محصول و هم از کشت کم برای جلوگیری از کمبود و گرانی آن محصول جلوگیری کرد.

شهبازی با بیان اینکه بهره وری از علم الگوی کشت نیاز به مدت زمان طولانی دارد، تصریح کرد: بهره وری از این علم تنها برعهده‌ وزارت جهاد کشاورزی نیست و عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در آن دخیل بوده به طوریکه زمین‌های حاصل خیز فراوانی در کشور بلا استفاده مانده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان کشور علم کافی برای کشت محصولات کشاورزی را دارند، متذکر شد: در کنار علم کشاورزی آن‌ها اشتیاق و توانایی پذیرش هرگونه الگویی را دارند، زیرا اگر این الگو‌ها در کشور رعایت نشود در درجه اول این قشر زحمت کش، متضرر خواهند بود، پس در نتیجه کشاورزان نیازمند مشاورانی هستند که در این امر به یاری آنان برسد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *