۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۳۱
کد خبر: 82193114
T T
۰ نفر
قزوین آماده ایجاد مركز تجاری و فروشگاه دائمی در ایروان است

قزوین - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی قزوین از آمادگی این استان جهت ایجاد و راه اندازی یك مركز تجاری و فروشگاه دائمی در ایروان مركز كشور ارمنستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، علیرضا كشاورز قاسمی چهارشنبه شب در نشست تخصصی سفیر ارمنستان با فعالان بخش اقتصادی، تجاری و بازرگانانی استان قزوین، افزود: بازار ارمنستان و كشورهای روسیه، گرجستان و اروپای شرقی در شرایط فعلی برای ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان یك سیاست راهبردی - تجاری دنبال می شود.
وی ادامه داد: صنعتگران و تولیدكنندگان استان قزوین آماده همكاری با تجار ارمنستانی بوده و امیدواریم با شناخت بیشتر از وضعیت اقتصادی موجود منطقه بتوانیم طرح های مشتركی را اجرا كنیم.
كشاورز قاسمی با اشاره به ظرفیت و توانمندی های قزوین در حوزه های مختلف، افزود: این استان رتبه بیست كشور به لحاظ جمعیت و رتبه بیست و ششم به لحاظ مساحت را به خود اختصاص داده اما در بخش تولید ناخالص ملی در رده یازدهم قرار دارد.
این فعال اقتصادی با اشاره به ظرفیت های استان در حوزه صنعت، اضافه كرد: قزوین در تولید شوینده ها، انواع لوح های فشرده CD و DVD رتبه نخست، شیشه و صنایع وابسته به سیلیس رتبه دوم و در تولید كاشی و سرامیك و قطعه های خودرو نیز رتبه سوم كشور را به خود اختصاص داده است.
وی از قزوین به عنوان یكی از قطب های كشاورزی ایران یاد و ادامه داد: این استان در زمینه تولید مرغ و تخم مرغ جزو سه استان برتر كشور محسوب می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی قزوین یادآور شد: این در حالی است كه این استان در تولید گیاهان علوفه ای رتبه نخست، زیتون رتبه سوم و شیر نیز رتبه هفتم كشور را دارا است.
وی به ظرفیت گردشگری نیز اشاره و افزود: قزوین با برخورداری از یك هزار و 300 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی كشور در جایگاه چهارم قرار دارد.
به گفته كشاورز قاسمی، هم اكنون 60 موسسه آموزش عالی و دانشگاهی با 130 هزار دانشجو توسط دولت و بخش خصوصی در استان به فعالیت مشغول هستند.
وی با اشاره به توانمندی های قزوین در زمینه تولید محصولات صنعتی، كشاورزی و رفع برخی از نیاز بازار كشور ارمنستان، تاكید كرد: در صورت برطرف شدن موانع و آشنایی بیشتر با بازار هدف، ما قادر به افزایش میزان قابل توجهی از صادرات خود به آن كشور هستیم.
سفیر ارمنستان در ایران در جریان سفر یك روزه خود به قزوین روز گذشته /چهارشنبه/ علاوه بر دیدار با استاندار، از دو واحد تولیدی پاكشو و كاشی پارس كه محصولات خود را به آن كشور صادر می كنند، بازدید به عمل آورد.
نشست با فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان از دیگر برنامه های سفر یك روزه آرداشس تومانیان به قزوین بود و در ادامه نیز سفیر ارمنستان و هیات همراه از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین جهت توسعه روابط علمی و آموزشی بین دو كشور بازدید كرد.
7389/8054

سرخط اخبار استان‌ها