توزیع 100 هزار تن انواع كالای اساسی در ماه رمضان/انحصاری در عرضه مرغ اجداد وجود ندارد

تهران- ایرنا- وزارت جهاد كشاورزی اعلام كرد: طبق اقدامات صورت گرفته 100 هزارتن انواع كالای اساسی برای ماه مبارك رمضان توزیع شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، وزارت جهاد كشاورزی در واكنش به ادعای برخی رسانه ها مبنی بر كاهش ذخایر كالاهای اساسی كشور، ضمن رد این موضوع اعلام كرد: موجودی ذخایر استراتژیك كالاهای اساسی كشور كافی است و كمبودی در این زمینه نداریم.
افزایش ذخایر استراتژیك كالاهای اساسی از دستاودهای شاخص دولت یازدهم بوده و برخلاف خبرهای منتشره مبنی بر كاهش ذخایر استراتژیك كالاهای اساسی، در حال حاضر ذخایر كالاهای اساسی برنج، شكر، روغن و گندم كافی و پاسخگوی نیاز كشور است.
بنابراین گزارش، فقط برای تنظیم بازار كالاهای اساسی در ماه مبارك رمضان سال جاری 100 هزارتن انواع كالای اساسی مورد نیاز مردم از محل ذخایر استراتژیك شامل 30 هزارتن شكر م با قیمت هركیلو 28 هزارو 500 ریال، 20هزارتن شكر برای مصرف صنف و صنعت با قیمت هر كیلو 25 هزارو 200 ریال،30 هزارتن برنج با قیمت هر كیلو 27 هزارریال، 20 هزارتن گوشت مرغ با قیمت هر كیلو 57 هزارریال و انواع روغن با تخفیف پنج درصد در شبكه های توزیع و فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود.

** انحصاری در عرضه مرغ اجداد وجود ندارد
بنابراین گزارش وزارت جهاد كشاورزی ضمن رد ادعای كاهش عرضه و انحصار در مرغ اجداد اعلام كرد: انحصارزدایی و تنوع بخشی در دسترسی كشاورزان و تولیدكنندگان به انواع نهاده ها و نژادهای برتر و پر پتانسیل در زیربخش های مختلف كشاورزی از نژادهای پربازده مرغ از اقدامات ویژه وزارت جهاد كشاوزی در دولت یازدهم است.
این وزرات با اتخاذ تمهیدات لازم و تامین نژادهای پربازده و پرپتانسیل،دامنه انتخاب مرغداران را از استفاده از یك نژاد در انحصار به پنج نژاد برتر افزایش داده است.
این گزارش می افزاید: در این دوره میزان واردات مرغ اجداد همواره 10 درصد بیش از نیاز تولیدكنندگان بوده و روند تولید متناسب با نیاز كشور، برنامه ریزی، مدیریت و ساماندهی شده است.

** ممنوعیت واردات محصولات كشاورزی از جمله پیاز برقرار است
وزارت جهاد كشاورزی ضمن رد هرگونه واردات پیاز و تاكید بر ممنوعیت واردات این محصول به كشور اعلام كرد: ایران با تولید سالانه 2.3 میلیون تن پیاز از تولید كنندگان عمده این محصول در جهان به حساب می آید و در پی افزایش تولید با رشد بهره وری،توسعه فرآوری و گسترش بازارهای صادراتی در دستور كار وزارت جهاد كشاورزی قرار دارد.
ضمن آن كه در سه سال گذشته بیش از 900 هزارتن پیاز از كشور صادر و حدود 260 میلیون دلار برای كشور ارزآوری داشته است بنابراین كشوری كه تولیدش بیش از نیاز داخلی است و مازاد محصول خود را به كشورهای هدف صادر می كند،نیازی به واردات ندارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*9186*1961* تنظیم: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد