۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۴
کد خبر: 81690090
T T
۰ نفر
اعلام آمادگی شركت های آلمانی، بهترین فرصت برای صنعت خودروی كشور

تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو، اعلام آمادگی شركت های آلمانی برای سرمایه گذاری مشترك در ایران را بزرگترین دستاورد سفر هیاتی از آلمان به ایران دانست و گفت: صنعت خودروی كشور باید از این فرصت بدست آمده نهایت استفاده را ببرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، محمدرضا نجفی منش روز سه شنبه در نشست خبری با موضوع بررسی نتیجه مذاكرات خودرویی با هیات آلمانی، افزود: بزرگترین دستاورد این مذاكرات اعلام آمادگی هیات آلمانی برای همكاری مستقیم با صنعت خودروی كشور است.

وی با بیان آنكه طرف آلمانی شرایط ایران برای حضور در بخش صنعت خودرو را پذیرفته اند، اظهار داشت: پیش از این طرف های خارجی شرایط خود را برای همكاری اعلام می كردند و ما نیز باید آن را می پذیرفتیم اما نكته قابل توجه در مذاكرات روز گذشته با هیات آلمانی آن بود كه ما شرایط را برای همكاری با طرف خارجی تعیین می كردیم.

نجفی منش نفس حضور هیات آلمانی در ایران پس از اعلام برنامه جامع اقدام مشترك را مثبت ارزیابی كرد و گفت: ابراز علاقه مندی برای حضور در بازار ایران، انجام سرمایه گذاری مشترك در صنعت خودرو و همكاری مشترك با طرف ایرانی از مهمترین دستاوردهای نشست هیات آلمانی با طرف های ایرانی بوده است.

رییس كمیسیون تسهیل كسب و كار اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مذاكرات خودرویی با نمایندگان شركت های فولكس واگن و دایملر بنز، افزود: در این مذاكرات تاكید شد كه برای فعالیت در ایران باید حتما در كشور سرمایه گذاری صورت گیرد ضمن اینكه تولیدات باید با 40 درصد ساخت داخل و 30 درصد صادرات باشد.

وی ادامه داد: اكنون جهت گیری دنیا در صنعت خودروسازی، ادغام خودروسازان با یكدیگر است بنابراین اگر بخواهیم به فرایند خودروسازی جهانی بپیوندیم راه منطقی آن پیوستن به خودروسازان جهان است كه به صورت شریك تجاری ظهور پیدا می كند.

نجفی منش با بیان آنكه ما مخالف واردات نیستیم، تصریح كرد: واردات باید به صورت حساب شده باشد و منابع تولیدی كشور را تحت تاثیر قرار ندهد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو اضافه كرد: هم اكنون وضعیت واردات كشور قابل قبول نیست و بیش از 37 درصد مجموعه محصولات را تشكیل می دهد.

وی از سفر هیات ایرانی به سرپرستی وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه 70 شركت ایرانی به وین اتریش در اواخر هفته جاری خبر داد و گفت: این سفر در راستای مذاكرات با هیات آلمانی و سایر هیات های اروپایی علاقه مند به حضور در بازار ایران صورت می گیرد.

این فعال حوزه خودروی كشور سپس به دولت پیشنهاد داد: همانطور كه با تشكیل یك تیم توانست موضوع تحریم های خارجی را به سرانجام اولیه برساند، با تشكیل یك تیم دیگر مسئله تحریم ها و مشكلات داخلی را كه فراروی صنعت خودروسازی و قطعه سازی كشور قرار دارد، برطرف سازد.

وی همچنین یك پیشنهاد دیگری را مطرح ساخت تا موضوع اجرای نمایشگاه های تخصصی را به انجمن های وابسته واگذار كند تا این انجمن ها بدرستی بتوانند بحث نظارتی و سیاستگذاری را محقق سازند.

مدیركل تشكل های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران نیز در این نشست حضور هیات آلمانی در كشور را یك فرصت تاریخی برای صنعت كشور به ویژه حوزه خودرویی دانست و گفت: هیات آلمانی اعلام داشت كه به هیچ وجه به دنبال ارسال كالای صرف به ایران نیست بلكه خواهان همكاری و سرمایه گذاری مشترك در ایران است.

هومن حاجی پور افزود: آنها معتقد هستند كه هدف از این همكاری تنها حضور در بازار 70 میلیون نفری ایران نیست بلكه حضور در بازار 300 میلیون نفری منطقه است كه از طریق ایران قابل نفوذ است.

وی با اشاره به همكاری دو انجمن قطعه سازان خودرو و واردكنندگان خودرو در مذاكرات با هیات آلمانی، تصریح كرد: انتظار بر این است كه این دو انجمن در بستری كه براساس مذاكرات ایران با كشورهای 1+5 فراهم شده به نحو احسن به فعالیت بپردازند و از موقعیت ها بهترین استفاده را ببرند.

حاجی پور همچنین به برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو در فرانكفورت آلمان اشاره كرد و اظهار داشت: در این نمایشگاه می توان گام های عملیاتی برای بنگاه های كوچك و متوسط ایران برای پیدا كردن شركت های متناظر آلمانی برداشت.

مدیركل تشكل های اتاق بازرگانی ایران با بیان اینكه پس از 13 سال یك وزیر آلمانی در كشور حضور پیدا كرد، گفت: روابط اقتصادی ایران و آلمان پس از 13 سال كه متوقف بود با حضور هیات آلمانی عالیرتبه به سرپرستی معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان شروع شد كه این نشان از اراده و تمایل طرف آلمانی برای همكاری با شركت های همتای ایرانی دارد.

رییس انجمن واردكنندگان خودرو نیز با بیان اینكه با حضور هیات آلمانی در ایران امیدواریم آینده اقتصادی خوبی بین دو كشور ترسیم شود، گفت: نمایشگاه بین المللی خودرو كه قرار است شهریورماه امسال در فرانكفورت آلمان برگزار شود می تواند زمینه رشد و توسعه همكاری بین شركت های ایرانی و آلمانی باشد.

فرهاد احتشام زاد افزود: برای نخستین بار در قالب یك هیات برای انتخاب شركای تجاری خود در این نمایشگاه شركت خواهیم كرد.

وی با بیان اینكه در هیات آلمانی دو شركت بزرگ خودروسازی حضور داشتند، اظهار داشت: نشست با این دو خودروساز آلمانی بسیار مثبت و مقتدرانه بود و به آنها اعلام شد كه درهای سرمایه گذاری در ایران بسوی آنها باز است تا از این طریق در بازار خودروی ایران حضور پیدا كنند.

احتشام زاد سرمایه گذاری مشترك و انتقال دانش فنی را دو محور عمده مذاكرات با طرف های آلمانی برشمرد و گفت: قرار شد هر دو اتاق های بازرگانی آلمان و ایران زمینه های همكاری را بررسی و به امكان سنجی بپردازند تا مسئولان در این خصوص به تصمیم گیری بپردازند.

وی با بیان اینكه در مذاكرات با هیات آلمانی هم اكنون در مرحله امكان سنجی قرار داریم، افزود: نمایشگاه خودروی فرانكفورت می تواند در حوزه امكان سنجی دو كشور تاثیر بسزایی داشته باشد.

رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو نیز ابراز تمایل و آمادگی هیات آلمانی برای همكاری با ایران را بزرگترین دستاورد سفر هیات آلمانی دانست و گفت: در سابق در نمایشگاههای خودرو بدنبال خرید محصول بودیم اما در نمایشگاه امسال به طور قطع با قدرت چانه زنی بالا، ساخت داخل و سرمایه گذاری مشترك را در اولویت همكاری های خود قرار دادیم.

محمدباقر رجال افزود: حضور هیات آلمانی پس از حصول برنامه جامع اقدام مشترك یك علامت بزگر جهت برقراری ارتباط مجدد بین ایران و آلمان است.

وی تصریح كرد: در حال حاضر بهترین شرایط برای فعالیت شركت های ایرانی و آلمانی در بخش صنعت خودرو است كه باید از آن نهایت استفاده را برد.

اقتصام (2) 1574**1558
۰ نفر