۲۰ دی ۱۳۹۴، ۲۱:۰۵
کد خبر: 81915384
T T
۰ نفر
7میلیارد دلار میزان خسارت بیماری های غیرواگیر در جهان

تهران - ایرنا - رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور گفت: براساس برآوردهای جهانی در سال های 2011 تا 2015 در جهان، هفت میلیارد دلار خسارت اقتصادی ناشی از وقوع بیماری های غیرواگیر قلبی و عروقی و سرطان ها بدلیل مصرف بالای نمك، قند و چربی وارد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «هدایت حسینی» در نخستین جشنواره تغذیه برتر با حضور اتحادیه ها، تشكل ها، اصناف و صاحبان برندهای برتر غذایی در مركز همایش های صداو سیما برگزار، افزود: طبق آمار جهانی، در سال 2012 بیماری‌های غیرواگیر عامل مرگ و میر 38 میلیون نفر از 68 میلیون دلیل مرگ و میر بود كه پیش‌بینی‌ می شود بیماری‌های غیرواگیر تا سال 2020 ، 73 درصد علت‌های مرگ و میر در جهان باشد.
وی با بیان اینكه امروز تغذیه سالم دغدغه مسئولان، رسانه‌های جمعی و آحاد مردم است اظهارداشت: طبق آمارها مصرف سرانه نمك، قند و چربی در كشور ما دو برابر مصرف سرانه جهانی است.
وی یادآورشد: براساس گزارش سازمان جهانی غذا، سرانه مصرف روزانه نمك در جهان پنج گرم، شكر 40 گرم و چربی و روغن ها 35 درصد است؛ درحالی كه سرانه مصرف نمك در كشورمان روزانه بین 10 تا 15 گرم، شكر بیش از 51 گرم و چربی‌ها و روغن ها بیش از 50 درصد است.
به گفته حسینی، همچنین اضافه وزن و پرفشاری خون نتیجه مصرف بیش از حد نمك در كشور است.

** ضرورت تغییر دادن ذائقه شوری از دوران كودكی
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور، ذائقه ‌سازی و تغییر مصرف غذا را مهمترین راهكار تغییر فرهنگ غذایی كشور برشمرد و افزود: تولید و مصرف برخی تنقلات سبب شده تا از كودكی به شوری علاقمند شویم؛ این ذائقه باید با همكاری فعالان صنعت غذا و اصناف از كودكی تغییر یابد.
حسینی اظهارداشت: جایگزین سازی نمك‌هایی مانند نمك‌های كم سدیم، تشدید كننده های شوری و یا دیگر طعم‌های ترش از دیگر راهكارهای تغییر ذائقه در كشور است.
وی اضافه كرد: با تلاش های صورت گرفته میزان نمك نان از دو درصد به 6.1 درصد و پنیر از چهار درصد به سه درصد كاهش یافته است كه این اقدام باید در صنایع غذایی و رستوران‌ها نیز اجرایی شود.
وی درباره چربی ها نیز گفت: در گذشته 90 درصد روغن مصرفی مردم و صنایع، جامد بود اما با فرهنگسازی های انجام شده امروز بیش از 65 درصد روغن مصرفی مردم و صنایع را روغن های مایع تشكیل می دهد كه البته برخی صنایع از جمله شیرینی و شكلات و بستنی سازی امكان استفاده از روغن مایع را ندارند.
وی اضافه كرد: همچنین با اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر، مصرف قند در نوشابه ها نیز از حداكثر 11 درصد به 9 درصد كاهش یافته است.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور گفت:‌ با استفاده از فیبرهای غذایی در محصولات گوشتی، حذف چربی‌ها از سُس و كاهش فرهنگ مصرف سیب‌زمینی سرخ كرده و جایگزین كردن سیب‌زمینی پخته می‌توان میزان مصرف چربی‌ها را در كشور كاهش داد.
وی با بیان این كه استفاده از دخانیات، تغذیه ناسالم و كم تحركی از عوامل اصلی بیماری‌های شایع غیرواگیر در كشور است گفت: هم اكنون بیماری های غیر‌واگیر بسیار شایع است و علاوه بر هزینه سنگین درمانی، دلیل نیمی از مرگ و میرها در جهان و كشور است كه مردم توجه چندانی به آن ندارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از صنایع غذایی برچسب میزان مصرف بكارگرفته شده نمك، قند و چربی را روی محصول درج می كنند و بنابراین بهتر است مردم با رعایت اصول تغذیه ای مواد غذایی مورد نیاز خود را استفاده كنند.
به گزارش ایرنا، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت چندی پیش اعلام كرد كه بیماری های غیرواگیر در كشور 84 درصد افزایش یافته است.
وی همچنین گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد كه دلیل 80 درصد مرگ و میرها در كشور بیماری های غیر واگیر است و اگر نتوانیم این بیماری ها را به صورت زودرس تشخیص و درمان كنیم در 10 سال آینده این بیماری ها 25 درصد افزایش می یابد.
لاریجانی با اشاره به محتوای سند كنترل بیماری های غیر واگیر گفت: براساس این سند باید 30 درصد مصرف نمك در 10 سال آینده در كشور كاهش یابد و در همین مدت مصرف سیگار در كشور 30 درصد كم شود.
وی اضافه كرد: با اجرای سند بیماری های غیر واگیر همچنین باید 25 درصد از شیوع فشار خون و چاقی در كشور كم كنیم؛ دسترسی بیمارهای قلبی، مغزی و روانی به داروهای مورد نیازشان به میزان 80 درصد افزایش یابد علاوه بر آن باید میزان اسید چرب و ترانس روغن ها در كشور نیز به صفر برسد.
اقتصام(3)9186 ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد