مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان از افزایش71 هکتاری سطح زیر کشت زعفران استان خبر داد و گفت: اکنون مجموع سطح زیر کشت زعفران در استان زنجان344 قطعه را شامل می شود.

به گزارش خبرآنلاین، بهنام اوجاقلو برآورد کنونی تولید زعفران در استان را 50 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: 23 هکتار از مزارع زعفران در استان طی سال گذشته به زیر کشت رفته و در حال حاضر به مرحله محصول دهی نرسیده است.
وی توسعه کشت زعفران در مناطق مختلف استان زنجان از برنامه مهم در دستور کار بوده و سطح زیر کشت این محصول در استان هم اکنون به بیش از 46 هکتار می رسد به طوری که بالغ بر 23 هکتار آن در مرحله باردهی است.
اوجاقلو بیان داشت: شرکت «مزرعه سبز» در استان زنجان به عنوان شرکت پشتیبان زعفران از صفر تا 100 فرآیند تولید زعفران در استان را پیگری کرده و تامین پیاز مورد نیاز این محصول را بر عهده دارد.
این مسئول با بیان اینکه پیاز زعفران مورد نیاز استان زنجان از استان های شمالی و خراسان های جنوبی و رضوی تامین می شود، عنوان کرد: تامین پیاز زعفران سخت بوده و حساسیت های خاص خود را دارد چراکه در این راستا باید به دنبال مزارعی بود که عاری از آفات و بیماری ها باشد. شرکت پشتیبان در استان مزارع سالم را پیدا کرده و با خرید پیاز مورد نیاز، اقدام به توزیع آن در سطح استان می کند.
وی میزان پیاز مورد نیاز برای کشت هر هکتار زعفران را چهار الی پنج تن دانست و افزود: هزینه تامین پیاز زعفران به ازای هر هکتار 25 میلیون تومان برآورد شده است که با احتساب سایر هزینه ها این میزان به 30 میلیون تومان افزایش می یابد.
اوجاقلو تصریح کرد: به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای متقاضیان کشت زعفران در استان زنجان با بسیج سازندگی صحبت شده و همچنین با بانک کارآفرینی امید نیز در حال تدوین تفاهم نامه هستیم و امیدواریم تا شهریور ماه امسال این تفاهم نامه نهایی شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: گیاه زعفران چند ساله بوده و قابلیت بهره برداری تا 15 سال بعد از کشت را دارد ولی عمر مفید آن هشت تا 9 سال بوده و سال سوم پس از کشت پیک برداشت زعفران محسوب می شود.
وی با اشاره به استقبال بالای علاقه مندان کشت زعفران در استان زنجان گفت: در حال حاضر مزارع زعفران در استان به دلیل اینکه در سال های اولیه تولید هستند متوسط عملکرد 2 کیلو و 100 گرمی دارند ولی طی سال های آتی 3 کیلوگرم به ازای هر هکتار به راحتی قابل برداشت خواهد بود.
اوجاقلو با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال 25 هکتار از مزارع استان زنجان به کشت زعفران اختصاص یابد، تصریح کرد: این میزان در حدود 100 قطعه به زیر کشت خواهد رفت.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 568912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =