۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۲۷
کد خبر: 82225330
T T
۰ نفر
پيش بيني برداشت بيش از چهار هزار تن محصول عناب در خراسان جنوبي

بيرجند - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي پيش بيني كرد كه امسال چهار هزار و 860 تن محصول عناب از دو هزار و 862 هكتار زمين هاي زير كشت اين گياه در استان برداشت شود.

هاشم ولي پور مطلق روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: بر اساس آمار سرشماري سال 1393 تعداد بهره برداران بخش كشاورزي استان 82 هزار و 845 نفر است كه از اين تعداد 9 هزار بهره بردار به كشت عناب مشغول هستند.
وي بيشترين ميزان سطح كشت و بهره بردار عناب را مربوط به شهرستان سربيشه دانست و گفت: همچنين از مجموع بهره بردارن بخش كشاورزي استان بيشترين بهره بردار مربوط به شهرستان قاينات است.
وي خراسان جنوبي را قطب توليد محصول عناب ايران ذكر كرد و يادآور شد: با توجه به اينكه 97 درصد عناب كشور در اين استان توليد و برداشت مي شود، متاسفانه صادرات رسمي براي اين محصول وجود ندارد.
** قانون حمايت صادراتي براي محصول عناب در استان تنظيم شود
به گزارش ايرنا، ولي پور مطلق بيان كرد: تاكنون هيچگونه عنابي به خارج كشور صادر نشده است و محصول توليدي بيشتر در استانهاي خراسان رضوي، يزد، كرمان، تهران و سيستان و بلوچستان مصرف مي شود.
وي اضافه كرد: يكي از مهمترين اهداف جهاد كشاورزي استان بهبود كمي و كيفي محصول عناب براي صادرات است و خواستار تنظيم قانون حمايت صادراتي براي اين محصول راهبردي استان هستيم.
وي تهيه برنامه جامع محصول عناب را يكي از راهكارهاي اين سازمان در استان برشمرد و اظهار كرد: عناب يكي از محصولات استراتژيك استان است و نياز است از ظرفيت هاي سرمايه گذاري در اين زمينه نهايت استفاده شود.
** پرداخت تسهيلات بلاعوض به عناب كاران خراسان جنوبي
وي با بيان اينكه خراسان جنوبي وارد هيجدمين سال خشكسالي شده است از باغداران و عنابكاران استان خواست با مراجعه به مديريت هاي جهاد كشاورزي محل سكونت خود از كمك هاي بلاعوض و تسهيلات ويژه آبياري نوين بهره مند شوند.
وي يكي از مشكلات عناب كاران استان ناشناخته بودن اين محصول در بازار هاي داخلي و خارجي عنوان كرد و افزود: هماهنگي و معرفي عناب كاران به نمايشگاه هاي داخلي و خارجي، برگزاري همايش هاي ملي و استاني، تاليف كتاب براي آشنايي علاقه مندان به توليد اين محصول و تهيه برنامه هاي راديويي و تلويريوني از جمله اقدامات انجام شده در معرفي اين محصول است.
**خواص دارويي
له نوشته رسانه ها،عناب آرامش ‌بخش و ضد بدخلقي است و در طب سنتي چين و كره از آن به عنوان دارويي كه سبب كاهش اضطراب مي‌شود و تقويت كننده معده و طحال و سيستم گوارشي است استفاده مي‌كنند.
عناب خون را تصفيه و سموم را از بدن دفع مي‌كند، سبب روشني پوست شده و از بروز مشكلات قلبي جلوگيري مي‌ كند.
عناب خونساز، ملين و داراي لعاب بسيار است و سينه را نرم مي‌نمايد، استفاده از مغز ميوه در زخم‌ها و بريدگي‌ها سبب سرعت بخشيدن به بهبود آنها مي‌شود.
عناب همچنين دندان‌ها را در برابر پوسيدگي مقاوم مي‌سازد ،چاي عناب داراي ماده ضدسرطاني ساپونينز است.
اين چاي باعث ترميم بافت‌هاي آسيب ديده و تقويت عضلات مي‌شود، از جوشانده برگ عناب براي تسكين گلودرد و از عصاره آن براي درمان آن استفاده مي‌شود.
به خاطر سپرده شود كه عناب باعث ازدياد ويتامين k در خون مي‌شود و خون را سفت مي‌كند،پس بهتر است كساني كه غلظت خون بالايي دارند از مصرف آن پرهيز كنند.
اين ميوه منبع خوبي از ويتامين C و حاوي مقادير قابل ملاحظه‌اي مواد معدني است. همچنين داراي پروتئين، كربوهيدرات و مواد معدني كلسيم، فسفر، آهن، كاروتن، تيامين، ريبوفلاوين، نياسين و فلور است. در ضمن حاوي پكتين (به عنوان كلسيم پكتات) به عنوان فيبر محلول مؤثر در كاهش چربي و قند خون است.
محتواي چربي كل ميوه عناب بسيار كم است، نسبت اسيدهاي چرب اشباع نشده به كل چربي در ميوه عناب بالاست.
2047/7557

سرخط اخبار استان‌ها