۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۰۴
کد خبر: 82230368
T T
۰ نفر
دبیركل خانه كشاورز: میزان استفاده از آب های تجدیدپذیر فاجعه است

بجنورد- ایرنا - دبیركل خانه كشاورز با بیان اینكه ایران بیشترین مصرف از آب های تجدیدپذیر را در جهان دارد، گفت: ادامه استفاده از این آب ها با روند فعالی كشور را با فاجعه بی آبی در 15 سال آینده مواجه خواهد كرد.

به گزارش ایرنا عیسی كلانتری روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی تشكل ها و بهره برداران بخش كشاورزی در بجنورد گفت: 150 میلیارد متر مكعب از200 میلیارد مترمكعب آبی كه صدها سال در زیرزمین مبحوس بوده در عرض 30 سال گذشته استفاده كرده ایم.
وی افزود: كشورها برای اینكه بتوانند پایدار بمانند، تنها 20 درصد از آب های تجدیدپذیر استفاده می كنند هرچند كه با 40 درصد استفاده از این آب هم می توان به حیات ادامه داد.
كلانتری افزود: اگر می خواهیم این كشور را زنده نگه داریم چاره ای جز نصف كردن استحصال آب نداریم و باید تدابیر مناسبی برای برداشت آب انجام دهیم.
وی با بیان این كه در 35 سال گذشته راندمان آبیاری در كشور ما تنها 10 درصد رشد داشته است افزود: راندمان آبیاری در كشور از 29 درصد تنها به 39 درصد رسیده است كه نشان از ضعف مدیریتی در نوع آبیاری دارد.
وی تصریح كرد: 91 درصد از تولیدات ما در كشاورزی از راه آبیاری آبی به دست می آید و پائین بودن راندمان آبیاری نشان از این دارد كه دیگر آبیاری بارانی نمی تواند بهره وری داشته باشد و باید آبیاری نشتی را جایگزین بارانی كنیم.
دبیركل خانه كشاورز با بیان اینكه هم اكنون در كشور ما از هر متر مكعب آب به طور متوسط یك كیلوگرم محصول برداشت می شود گفت: زمانی كشاورزی ما از بحران نجات پیدا می كند كه بتوانیم از یك متر مكعب آب سه كیلوگرم محصول كشاورزی برداشت كنیم.
وی عنوان كرد: برای نجات كشاورزی هم نیاز به سرمایه گذاری بسیار گسترده ای است كه بیش از بودجه سالانه وزارت كشاورزی می باشد و لازم است تا تدابیر بیشتری در این حوزه انجام شود.
وی یادآور شد: هم اكنون 600 دشت آبی كشور مشكلاتی نظیر مشكلات دریاچه ارومیه دارد اما، ما بی تفاوت از كنار این مشكلات می گذاریم.
كلانتری ادامه داد: برای نجات این سرزمین باید در راستای توسعه پایدار حركت كنیم و چاره آن هم در این است كه هر تصمیمی كه می گیریم باید توجیه اقتصادی و نظم اجتماعی داشته باشد و محیط زیست را هم حفظ كند.
كلانتری بزرگترین مشكل كشاورزان را بخش بازرگانی و نبود تكنولوژی عنوان كرد و افزود: امروزه دیگر نمی توان با شعارهای 40 سال پیش زندگی كرد و بایستی به هر عنوانی كه شده است بتوانیم تكنولوژی كشاورزی را از دیگر كشورها وارد كنیم و اگر غیر از این باشد فاصله ما با دیگر كشورها بیشتر می شود.
وی با بیان این كه دلالان دوبرابر تولید كنندگان سودهی دارند تصریح كرد: امروزه كشاورزان باید به بازار نفوذ كنند و اجازه پولشویی را به دلالان ندهند.
دبیركل خانه كشاورز گفت: قوانین در بخش كشاورزی بعد از گذشت 35 سال باید مورد بازنگری قرار گیرند و كشاورزان با این قوانین تاریخ گذشته نمی توانند با كشورهای دیگر رقابت كنند.
وی افزود: ما نمی توانیم كشاورزان را سرزنش به تولید كنیم زیرا كه وظیفه كشاورز پرداختن به زیرساختها نیست باید مسئولان با آینده پژوهی زیرساخت های كشاورزی را در این كشور اصلاح كنند.
معاون بهبود تولیدات كشاورزی جهاد كشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست گفت: هم اكنون در این استان به ازای هر متر مكعب آب 500 گرم گندم برداشت می شود كه بر اساس شاخص ها باید سیاست هایمان در نحوه استفاده از آب را اصلاح كنیم تا بتوانیم بهره وری درستی داشته باشیم.
محمد جواد تشكری ناپایداری و نوسان قیمت را بزرگترین مشكل كشاورزان نام برد و افزود: باید با روش های علمی و روز دنیا بتوانیم به كشاورزی پایدار دست پیدا كنیم.
وی به دستاوردهای بخش كشاورزی در استان اشاره كرد و گفت: امسال 250 هزار تن گندم تولید شد كه در مقایسه با پارسال 80 درصد افزایش داشت و این افزایش تولید در شرایطی ایجاد شد كه میزان سطح كشت گندم امثال ما هم نسبت به سال قبل كاهش داشت.
وی افزود: افزایش تولید كلزا نیز یكی از توفیقات حوزه كشاورزی است كه توانستیم از 800 تن تولید سال قبل به هزارو 400 تن در طی سال جاری برسیم.
تشكری گفت: این خودكفایی در شرایطی به وجود آمده است كه ما نسبت به سال قبل تنها 11 درصد افزایش نزولات جوی داشتیم حتی در در پائیز و زمستان هم شرایط خوبی در نزولات جوی نداشته ایم .
خراسان شمالی افزون بر ۳۴۲ هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه سالانه حدود چهار میلیون تن محصول به ارزش ۲۲ هزار میلیارد ریال در این حوزه تولید می شود.
6003 / 6042

سرخط اخبار استان‌ها