۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۵
کد خبر: 82061406
T T
۰ نفر

مصرف تنقلات به كلیه های كودكان آسیب می رساند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۵
کد خبر: 82061406
مصرف تنقلات به كلیه های كودكان آسیب می رساند

شیراز- ایرنا- فوق تخصص نفرولوژی كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكی راش شیكاگو بیان داشت: مصرف تنقلاتی مانند چیپس، پفك، همبرگر، فست فودها كه سرشار از نمك است بیشترین آسیب را به كلیه های كودكان می زند.

به گزارش خبرنگارایرنا فرحناك اسدی، روزچهارشنبه در پنجمین گنكره بین المللی بیماری های كودكان و نفرولوژی در شیراز بیان داشت: زمینه خانوادگی و ژنتیكی، نوع مواد غذایی مصرفی، استفاده غیرصحیح از مواد غذایی كه نمك زیاد دارند، مصرف كم آب و خشكی هوا در مناطقی كه هوا گرم است از جمله موارد آسیب رسان به كلیه و مجاری ادراری كودكان است .
وی افزود: پزشكان و متخصصان باید به نارسایی های ساختمانی كلیه كودكان هنگام تشخیص بیماری ها بیشتر توجه كنند زیرا در بسیاری از موارد می توان با تشخیص صحیح و با استفاده از فناوری های جدید بسیاری از عارضه های كلیه را درمان كرد.
اسدی بیان كرد: پیوند كلیه امروز در جهان به علوم پزشكی افزوده شده است اما پیوند كلیه باید به عنوان آخرین راهكار علمی و پزشكی مورد استفاده قرار گیرد .
این پزشك ایرانی و استاد دانشگاه های آمریكا همچنین در حاشیه این كنگره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در مناطق گرم افراد و به ویژه كودكان باید آب زیاد مصرف كنند و اگر انجام این كار از همان ابتدا به كودكان آموزش داده شود از بروز سنگ در كلیه ها و مجاری ادراری حتی در كسانی كه زمینه ژنتیكی نیز دارند، جلوگیری می شود.
این فوق تخصص نفرولوژی كودكان، بیش فشاری خون را یكی از نشانه های بروز سنگ در كلیه و مجاری ادراری كودكان دانست و افزود: كودكان هم ممكن است به علت بیماری های كلیوی دچار بیش فشاری خون باشند.
وی ادامه داد: در كودكانی كه بیماری دیابت (قندخون) در آنها زود شروع می شود و در بزرگسالانی كه دیابت دارند، قند خون كلیه را درگیر می كند، لذا كودك یا فرد بزرگسالی كه قند خون دارد باید از نظر بیماری های كلیوی و مجاری ادراری مورد آزمایش قرار گیرد.
نفرولوژی یكی از رشته های فوق تخصصی‌ پزشكی داخلی و اطفال است. در این تخصص به بررسی عملكرد كلیه سالم، مشكلات كلیه، درمان مشكلات كلیه و جایگزینی كلیه پرداخته می‌شود.
در این كنگره سه روزه كه متخصصانی از كشورهای كشورهای آمریكا، انگلستان و تركیه شركت دارند در قالب 40 سخنرانی
تازه های علمی بیماری های كلیوی كودكان را بررسی می كنند.
6113 /6118

سرخط اخبار استان‌ها