وزیر کشاوزی خبر داد

سال 95 در تولید گندم خودکفا می‌شویم/پیش بینی افزایش 10 میلیون تنی چغندر در سال جاری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در چهارچوب اقتصاد مقاومتی در برخی از محصولات استراتژیک به راحتی می‌توانیم به خودکفایی برسیم .

وضعیت توسعه گلخانه ها قابل قبول نیست/کشت و پرورش ماهی در قفس اساسی ترین راهکار تحقق اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بعد ظهر امروز در نشست خبری تقسیم کار ملی و منطقه ای برای افزایش تولید ملی اظهار داشت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری در چار چوب اقتصاد مقاومتی توانمندسازی نیروی کار، صادرات محصولات محور قرار دادن رشد بهره بری در اقتصاد، افزایش تولید داخلی و نهادها و تامین امنیت غذایی از جمله موضوعاتی است که جهاد کشاورزی در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی بیش از گذشته به آن خواهد پرداخت.

وی با اشاره به حفظ منابع پایه در کشور افزود: با توجه به ارزیابی به عمل آمده توسط کارشناسان در بخش کشاورزی، ظرفیت های طبیعی و توامندی های قابل ملاحظه ای در کشور وجود دارد که بایستی از این ظرفیت ها با حفظ منابع پایه حداکثر استفاده را داشته باشیم.

حجتی با بیان این که حفظ منابع آب و خاک در دستور کار بوده و هست بیان داشت: با وزارت نیرو مذاکراتی در خصوص تعادل بخش سفره های زیر زمینی داشته ایم چرا که یکی از مشکلات عمده در بخش کشاورزی آب است که از این رو در کنار تعادل بخشی به سفره های زیر زمینی حفظ آب، طرح های آبخیزداری در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به افزایش تولید گندم در سال گذشته گفت: در دو سال اخیر با پشتیبانی های خوبی در رابطه با ذخایر راهبردی مورد نیاز در کشور به عمل آمده به طوری که توانسته ایم محصولات استراتژیک و اساسی را از طریق داخل و کسری آن را از طریق واردات تامین کنیم.

لازم به ذکر است گندم که از محوری ترین محصول در کشور است که تنها در شب عید  20 تا 21 روز ذخیره داشته ایم که سال گذشته این میزان به 5 میلیون تن رسید و در اسفند ماه سال گذشته 6 میلیون تن گندم به غیر از آن چیزی که در اختیار بخش خصوصی بود در اختیار دولت قرار داشت و این وضعیت در سایر مواد غذایی مورد نیاز همچون شکر، کنجاله و ... نیز صدق می کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که علی رغم همه محدودیت های موجود در کشور تراز غذا در دو سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است یادآور شد: تراز غذا در سال 92 منفی 8 میلیارد دلار بوده، 93 منفی 5.4 میلیارد دلار و آمار یازده ماه سال 94 منفی 3.2 میلیارد دلار بوده و اکنون در میان مدت می خواهیم با برنامه  های تهیه شده تراز غذا را به صفر برسانیم.

حجتی با اشاره به این که 10 طرح محوری در چارچوب اقتصاد مقاومتی مطرح است عنوان کرد: افزایش ضریب خود اتکایی محصولات استراتژیک و اساسی از جمله طرح های محوری این برنامه است.

**پیش بینی افزایش 10 میلیون تنی چغندر در سال جاری

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حفظ ذخایر راهبردی بیان کرد: در واقع برای حفظ ذخایر راهبردی برخی از محصولات تنها با  تغییر رویه و سیاست و سرمایه گذاری های خاص در آن زمینه شدنی است به عنوان مثال هر ساله شکر را از دو محل چغندر و نیشکر تامین می کنیم، اما کما این که در دو سال اخیر 60 درصد تولید چغندر افزایش یافته، اما کشت چغندر به سبب کشت بهاره و محدودیت منابع آبی با فراز و نشیب های زیادی مواجه است و به همین خاطر با تغییر رویکرد چغندر به کشت پاییزه امسال می توانیم تولید آن را از 5 میلیون 700 هزار تن به 10 میلیون تن افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که کاهش تراز غذایی محصولات تنها متاثر است از افزایش تولید نیست بیان کرد: کاهش تراز غذا در دو سال اخیر مواردی هم چون کاهش قیمت جهانی علاوه افزایش تولید بر آن تاثیر گذار بوده است چرا که به خاطر رکود جهانی قیمت های جهانی کاهش چشمگیری داشته اند.

**خودکفایی گندم در سال 95

حجتی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: با وجود اینکه سطح زیر کشت گندم 200 تا 300 هزار هکتار کاسته شده است فکر می‌کنم در سال 95 به خودکفایی در تولید گندم برسیم.

**خودکفایی 70 درصدی دانه های روغنی در برنامه وجود دارد

حجتی با اشاره به این که در چند محصول نمی توانیم به خودکفایی مطلق دست یابیم یادآور شد: با توجه محدودیت منابع آبی نمی توانیم به خودکفایی صد در صدی دانه های روغنی دست یابیم و از طرفی با حمایت های ریالی و سازو کارهای صورت گرفته در سال های آتی تنها 70 درصد امکان خودکفایی وجود دارد همچنین گفتنی است با توجه به افزایش تقاضا در طیور و مزیت نسبی که در زمینه صادرات تخم مرغ وجود دارد ذرت دانه ای به سبب افزایش مصرف محدودیت خودکفایی در آن وجود دارد به همین خاطر کشت فرا سرزمینی در این خصوص مطرح است.

وی با اشاره به وضعیت توسعه گلخانه ها در کشور گفت: علی رغم محدودیت های آبی در کشور وضعیت ما در خصوص گلخانه ها نسبت به کشورهای منطقه از جمله ترکیه عقب تر است به طوری که می توان گفت علی رغم تلاش های صورت گرفته اکنون تنها توسعه گلخانه ها به 9 هزار هکتار رسیده و از این رو وضعیت قابل قبولی در این خصوص وجود ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: اگر خیار تولیدی در فضای آزاد را به گلخانه تبدیل کنیم یک میلیارد متر مکعب در آب صرفه جویی کرده ایم و باید گفت که سود تسهیلات مورد نیاز در خصوص توسعه گلخانه ها که در اختیار بهره بردار قرار می گیرد 16 درصد است و معتقدیم که همواره هزینه های مالی تولید را غیر اقتصادی کرده که امیدواریم کاهش یابد.

**ایران بزرگترین تولید کننده ماهی غزا آلا در دنیا

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کشت ماهی در قفس اظهار داشت: کشت ماهی در قفس از جمله طرح های محوری که تا سال گذشته تنها 100 تن تولید داشته ایم، اما با ارزیابی های که مشاوران نروژی به عمل آوردن می توانیم تولید را به یک میلیون تن در سال افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به آن که ایران بزرگترین تولید کننده ماهی غزل آلا در دنیا است کل صید اعم از پرورشی و دریافت 900 هزار تن استکه امیدواریم با وجود هزینه های کشت در آب های ساحلی توسعه کشت پرورش ماهی در قفس در راستای اقتصاد مقاومتی تحقق یابد چرا که این طرح از اساسی ترین برنامه های اقتصاد مقاومتی در کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
چرا بايد از نظر توليد گندم خود كفا بشيم و اين همه ذخاير زيرزميني رو هدر بديم در صورتي كه با افزايش توليد محصولات باغي به رغم ٤ فصل بودن كشورمون و افزايش صادرات محصولات باغي هم ارز و هم گندم مورد نياز وارد كشور ميشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
هر چی رو که خود کفا شدیم قیمتش از واردات برای مردم گرانتر تمام شد.هر چیرو که میگیم خود کفا باید به قیمت نجومیش فکر کنیم تا به افتخار خود کفایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
سیستم نوین و صنعتی کشاورزی رو که با حداقل آب بشه بیشترین محصول رو برداشت کرد در کشور اجرایی کنید
Germany
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
دقت کردید در هر دولت یکبار جشن خودکفایی گندم می گیریم
آخرین اخبار