۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82546130
T T
۰ نفر
مواد غذایی گرم در ظروف یكبار مصرف گیاهی و آلومینیومی توزیع شود

كیش - ایرنا- مسئول بهداشت محیط كیش با تاكید بر رعایت بهداشت فردی و محیطی در مراكز پخت و تهیه مواد غذایی گفت : برای عرضه این مواد به ویژه غذاهای گرم از ظروف یكبار مصرف گیاهی و آلومینیومی استفاده شود.

خلیل علیرضایی روز شنبه در مورد توصیه های بهداشت محیطی و فردی در مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی در ماه رمضان در گفت وگو ایرنا اظهار كرد : متصدیان و شاغلان در مراكز عرضه غذا باید بهداشت و نظافت فردی را رعایت كنند .
وی با تاكید بر اینكه توزیع مواد غذایی باید در ظروف یكبار مصرف استاندارد صورت گیرد اضافه كرد : شهروندان، مواد غذایی ، آش و حلیم را از مراكز مجاز و در ظروف دربسته خریداری كنند و مراكز پخت و توزیع نیز از ریختن این مواد و نوشیدنی های داغ در ظروف پلاستیكی ، فوم ، نازك و شفاف یكبار مصرف به جد خود داری كنند .
علیرضایی در مورد توزیع مواد غذایی گرم و زمان نگهداری آن پیش از پخش گفت : غذای های پخته شده و آماده مصرف نباید بیش از 2 ساعت در فضای آشپزخانه نگهداری شود و برای توزیع آنها از ظروف یكبار مصرف گیاهی و آلومینیومی مورد استفاده قرار گیرد.
این كارشناس بهداشت محیط تصریح كرد: ظروف پلاستیكی دارای تركیبات خاص و نفتی هستند و در هنگام ریختن مواد غذایی داغ و یا چرب ، ماده ای سمی از آن تولید می شود كه عامل ایجاد سرطان و برخی بیماری ها می شود از این رو تاكید وزارت بهداشت استفاده از ظروف یكبار مصرف گیاهی و آلومینیومی است .
علیرضایی افزود : در هنگام استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده همچون خرما، پنیر به سالم بودن بسته ، پروانه و مجوز سازمان غذا و دارو و همچنین تاریخ تولید و انقضا مصرف آن توجه لازم صورت گیرد.
وی اضافه كرد : با توجه به فصل گرما و استفاده از شیرینی هایی از جمله زولبیا و بامیه توصیه می شود تا شهروندان از خرید محصولات روباز كه در فضای معمولی نگهداری می شوند، خودداری و شیرینی ها را از مراكز مجاز خریداری كنند.
این كارشناس بهداشت محیط تاكید كرد: شیرینی ها باید در جعبه های مشخص كه دارای مهر استاندارد سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی است خریداری شود.
علیرضایی رعایت نظافت و بهداشت محل به ویژه كارگاه های تهیه و طبخ شیرینی های سنتی، زولبیا بامیه ، آش و حلیم و سایر موادغذایی را از ضرورت ها عنوان كرد.
مسئول بهداشت محیط كیش در مورد استفاده از سبزی و میوه و توزیع آن در افطار گفت : در صورت استفاده از سبزی و میوه، مسئولان تهیه این مواد به سالم بودن آن توجه كنند و برای شست و شو آنها از مواد گندزدا و مجاز استفاده شود.
وی به خادمانی كه مسئول توزیع غذا و افطار هستند توصیه كرد كه ضمن رعایت بهداشت فردی از راه رفتن روی سفره هنگام توزیع غذا خود داری كنند.
علیرضایی رعایت نظافت در سرویس های بهداشتی ،وضوخانه و استفاده از سیستم لوله كشی و نصب مخزن مایع دستشویی را مهم برشمرد و گفت : در مراكز عمومی و مساجد نیز از مصرف دخانیات پرهیز شود.
این مسئول در مركز توسعه سلامت گفت : هموطنان در صورت مشاهده تخلف رعایت نكردن بهداشتی فردی و محیطی و همچنین فروش مواد غذایی تاریخ گذشته، موارد را به سامانه شكایات مردمی 190 اطلاع دهند.
مسئول بهداشت محیط كیش در مورد بازدید ناظران و كارشناسان بهداشتی از مراكز تهیه و توزیغ غذا اظهار كرد : در طول سال بازدید ها از این مراكز به صورت مرتب انجام می شود و در ماه رمضان از آشپزخانه ها و مراكز تهیه و توزیع زولبیا و بامیه ، آش و حلیم به صورت مرتب این بازدید ها انجام خواهد گرفت و نمونه برداری از مواد غذایی صورت می گیرد.
وی به ایرنا گفت : پیش از فرا رسیدن ماه رمضان توصیه های بهداشتی و رعایت موارد لازم به دفاتر بازارها ، امام جمعه ودفتر امام جمعه اهل سنت ارسال شده تا مساجد و مكان هایی كه افطار توزیع می كنند ملزم به رعایت این موارد باشند .
علیرضایی با بیان اینكه شش گروه در نوبت های صبح و عصر ( 4 گروه صبح و 2 گروه عصر )و در ایام كشیك از مراكز پخت و توزیع مواد غذایی و اشپزخانه ها بازدید می كنند افزود: در صورت مشاهده مورد غیر بهداشتی در مواد غذایی ، نمونه برداری انجام و بر اساس دستورالعمل ماده 13 اقدامات لازم صورت می گیرد.
1630*1641/ خبرنگار : مریم زبان دان - انتشار دهنده : امیر برزی

سرخط اخبار استان‌ها