۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۵۳
کد خبر: 81690204
T T
۰ نفر
حدود 50 ميليون قطعه بچه ماهيان گرمابي در گلستان تكثير و رهاسازي شد

گرگان - ايرنا - مديركل شيلات گلستان گفت: امسال حدود 50 ميليون قطعه انواع بچه ماهيان گرمابي در چهار مركز بخش خصوصي استان تكثير و در مزارع، آب بندان ها و منابع آبگيري رهاسازي شد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از شيلات گلستان، سيدجواد قدس علوي افزود: با توجه به برنامه ابلاغي امسال توليد حدود 20 هزار تن انواع ماهيان گرمابي در استان پيش بيني مي شود.

وي گونه هاي رهاسازي شده را شامل 75 درصد فيتوفاك، 12 درصد كپور، 8 درصد آمور و 5 درصد بيگ هد نام برد و با اشاره به تعداد مزارع در استان گفت: 540 مزرعه منفرد، خرد، آب بندان ها و منابع آب هاي طبيعي و نيمه طبيعي با مساحت كل هشت هزار هكتار در گلستان وجود دارد.

مديركل شيلات گلستان در باره اشتغال ايجاد شده در اين مراكز گفت: 140 نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم مشغول به كار شده اند و به لحاظ درآمدي نيز اين مراكز با 50 ميليون لارو تكثير شده حدود يك ميليارد تومان كسب درآمد خواهند داشت.

مديركل شيلات گلستان براي بالا بردن ظرفيت توليد استان نسبت به سال گذشته به سه رويكرد اشاره و اظهار كرد: با توجه به خشكسالي و كاهش 20 درصدي توليد ماهيان گرم آبي، براي افزايش توليد، با مديريت نوين آبزي پروري و كشت مكانيزه، راندمان توليد در واحد سطح را افزايش مي دهيم.

قدس علوي، استفاده از نسل اول ماهي كپور را به عنوان رويكرد دوم نام برد و گفت: براي اولين سال از بچه ماهي كپور نسل اول استفاده كرديم كه راندمان و رشد بالايي دارد و در نهايت افزايش توليد در واحد سطح را در پي خواهد داشت.

وي در رابطه با رويكرد سوم، به وجود 35 هزار حلقه چاه كشاورزي در سطح استان اشاره كرد و يادآور شد: با وجود اين تعداد چاه كشاورزي و استخرهاي ذخيره آب در كنار اين چاه ها، با هماهنگي آب منطقه اي استان، استفاده دومنظوره از اين چاه ها در زمينه كشاورزي و پرورش ماهي صورت خواهد گرفت.

در سال گذشته شيلات گلستان موفق به توليد 13 هزار تن ماهيان گرم آبي شد كه اين مقدار توليد در سال جاري افزايش خواهد يافت.

استان گلستان مقام چهارم در توليد آبزي پروري را در كشور داراست.

3039/6159

سرخط اخبار استان‌ها