شریعتمداری: برخی به بهانه تنظیم بازار، تداوم واردات را خواستارند

تهران- ایرنا- معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: متاسفانه به محض اعمال محدودیت برای واردات، برخی رسانه ها و حتی بعضی مسئولان لغو آن را برای تنظیم بازار خواستار می شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد شریعتمداری» امروز (سه شنبه) در نخستین المپیاد ملی بهره وری بخش كشاورزی و منابع طبیعی اعلام كرد: اگر بتوان ١٠ درصد در آب بخش كشاورزی صرفه جویی كنیم معادل كل مصرف خانگی و صنعت ظرفیت جدید ایجاد می شود.
شریعتمداری افزود: میزان مصرف سرانه انرژی در كشور ما معادل 2 هزار و ٨١٣ كیلوگرم نفت است كه بسیار بیشتر از متوسط جهانی و 2 برابر متوسط خاورمیانه است.
وی اضافه كرد: اكنون سطح آبهای زیرزمینی در ٣١٠ دشت بزرگ كشور كاهش یافته كه نشاندهنده وضعیت بحرانی كشور است. همچنین كشورهای توسعه یافته 2 برابر كشور ما در هكتار برداشت محصول دارند كه نشاندهنده پایین بودن بهره وری است.
به گفته وی، ٧.٢ درصد منابع سرزمینی ایران در مناطق حفاظت شده قراردارد؛ بنابراین كشاورزی و دامپروری باید با مسائل زیست محیطی هماهنگ شوند.
شریعتمداری گفت: اگر واردات را محدود كنیم و قصد حمایت از تولید داخل را داشته باشیم قیمت محصول كشاورزی داخلی در كوتاه مدت افزایش پیدا می كند اما مساله رونق كشاورزی زمانبر است اما با افزایش تولید به طور حتم قیمت ها كم می شود.
وی با اشاره به این كه امسال بخشی از محصولات باغی ما به دلیل سرمازدگی از بین رفت و طبیعی است، قیمت این محصول افزایش پیدا كند افزود: اما به جای آنكه از تولید كننده داخلی حمایت كنیم و افزایش قیمت را طبیعی بدانیم فشارها برای واردات افزایش پیدا می كند بنابراین تا زمانی كه ما این مشكل را حل نكنیم یعنی بپذیریم كه برای حمایت از محصول داخلی ناچار به كنترل واردات و تعرفه گذاری هستیم كشاورزی ما رشد پیدا نمی كند.

** قائم مقام وزیر كشاورزی:‌ كشت همه سبزی و صیفی در یك دوره 10 ساله به گلخانه ها می رود
قائم مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت جهاد كشاورزی گفت: كشت كامل سبزی و صیفی كشور در یك دوره 10 ساله به گلخانه ها انتقال پیدا می كند تا این اقدام، كاهش 10 برابری مصرف آب را به دنبال داشته باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی اكبر مهرفرد» افزود: بهره وری در اقتصاد كشور به ویژه در بخش كشاورزی به یك موضوع مهم تبدیل شده، زیرا آب و خاك كشور بسیار محدود و نیازهای غذایی رو به فزونی است.
وی اظهارداشت: بسیاری از برنامه های پیش بینی شده بخش كشاورزی ماهیت ارتقای بهره وری دارند، بنابراین برنامه های خودكفایی باید از طریق افزایش بهره وری میسر شود.
مهرفرد تصریح كرد: یكی از مهم ترین برنامه ها، افزایش بهره وری آب است، بررسی ها نشان می دهد مساحت كشور هلند به اندازه دو استان گیلان، مازندران و نیمی از استان گلستان است ، در حالی كه این كشور سالیانه 84 میلیارد یورو صادرات در بخش كشاورزی دارد، اما چنانچه برنامه صادرات كشاورزی امسال بطور كامل محقق شود، ارزش آن به حدود هفت میلیارد دلار می رسد.
به گفته وی، وزارت جهاد كشاورزی طرح های محوری برای افزایش بهره وری آب دارد و انتظار می رود از طریق كشت نشاء و توسعه آبیاری تحت فشار مصرف آب تا سطح یك سوم كاهش پیدا كند و در مقابل تولید محصولات تا چند برابر رقم فعلی افزایش پیدا كند.
این مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزی اظهارداشت: ایران با وجود آب، خاك، مدیریت، دانش، فناوری و ماشین آلات مربوطه و حتی برنامه كاهش سطح زیركشت، می تواند از لحاظ كمی تولیدات خود را افزایش دهد و تلاش می شود از لحاظ كیفی نیز به استانداردهای جهانی دستیابیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا در نخستین المپیاد ملی بهره وری بخش كشاورزی و منابع طبیعی هفت نفر از بهره برداران در حوزه های مختلف كشاورزی نشان ملی بهره وری را دریافت كردند.
محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی به تازگی اعلام كرد: امسال تا پایان بهمن ماه یكهزار و 100 هكتار طرح گلخانه ای در كشور اجرا شده و بر اساس هدف گذاری انجام شده باید یكهزار و 500 هكتار طرح گلخانه در كشور افتتاح شود كه تاپایان امسال تلاش می شود به این هدف نزدیك شویم.
اقتصام**9186**9132** 1559**1961** خبرنگار: هما همت خواه** انتشار: حسین عضدی فسا

اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد