۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۱۱
کد خبر: 82066092
T T
۰ نفر
عامل30 درصد ابتلا به سرطان در كشورهای توسعه یافته تغذیه نامناسب است

كیش - ایرنا - متخصص تغذیه و عضوهمكار مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر اینكه تغذیه می تواند در شروع و پیشرفت سرطانی شدن سلول ها نقش داشته باشد افزود: 30 درصد از علت ابتلا به سرطان در كشورهای توسعه یافته بر اثر تغذیه نامناسب است .

سید حسین داوودی روز یكشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه بیماری سرطان اگر چه در فهرست بیمارهای خاص قرار ندارد اما به عنوان یك بیماری مهم كه تعداد زیادی از افراد را درگیر كرده مطرح است .
وی به عوامل خطر سازی كه سبب بروز بیماری سرطان می شود اشاره كرد و افزود : ژنتیك ، سبك زندگی و تغذیه نامناسب ، عوامل محیطی ، تنش و اضطراب و استعمال دخانیات در بروز این بیماری نقش دارند .
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی 20 درصد علت ابتلا به سرطان در كشورهای در حال توسعه را بر اثر تغذیه نامناسب دانست و گفت : این رقم در كشورهای توسعه یافته به 30 درصد می رسد.
وی با بیان اینكه تغذیه می تواند در شروع و هم در پیشرفت سرطانی شدن سلول نقش داشته باشد اضافه كرد : برخی عوامل تشدید كننده و برخی پیشگیری كننده هستند ، اسیدهای چرب اشباع شده می تواند به عنوان عامل افزایش بروز بیماری چون سرطان كولون ، پروستات و سینه در بانوان نقش داشته باشد اما فعالیت های فیزیكی مناسب ،عاملی برای پیشگیری به حساب می آید .
دكتر داوودی مصرف غذاهای كنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده و فست فودها ( عذاهای فوری ) همچون سوسیس و كالباس را سبب بروز سرطان همچون معده دانست و گفت : افرادی كه دارای كمبود كالری و سوء تغذیه هستند، بیشتر به این نوع سرطان مبتلا می شوند ، كمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های A و C نیز از دلایل ابتلا به این بیماری است .
این پزشك متخصص گفت : چاقی می تواند عامل تشدید كننده سرطان هایی از جمله كولون ، سینه ، تخمدان ، پروستات باشد .
دكتر داوودی بسیاری از سبزی و میوه ها را حاوی آنتی اكسیدان و فیبر بالا دانست و گفت : این مواد غذایی در كاهش ابتلا به بیماری نقش موثری دارند .
وی با تاكید بر اینكه عواملی چون نوع غذا و نحوه خوردن دربروز بیماری با درصدهای مختلفی تاثیر گذار است افزود : در مواد غذایی سرخ شده با حرارت بالا رادیكال هایی آزاد می شوند كه خود عاملی برای جهش سلولی و ایجاد سرطان به حساب می آید.
وی پیشگیری ، توجه به محیط زندگی ، شرایط روحی و روانی در محیط های كار و زندگی و داشتن سبك زندگی سالم همراه با فعالیت و تغذیه مناسب را در كاهش ابتلا به این بیماری موثر دانست .
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به تحقیقات انجام گرفته در خصوص تاثیر عوامل مغذی بر سرطان و رعایت برخی اصول در تغذیه گفت : تعادل در خوردن ، كنترل انرژی ، میانه روی ، چگالی ( غذای با كیفیت ) و تنوع غذایی از اصولی است كه افراد باید در زندگی آن را رعایت كنند.
18 اردیبهشت روز جهانی تالاسمی و بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نامگذاری شده است .
1630**1641

سرخط اخبار استان‌ها