۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۱
کد خبر: 81865350
T T
۰ نفر
رتبه ایران از نظر شاخص فضای كسب و كار، 34 پله بالا رفت

تبریز – ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: رتبه ایران از نظر شاخص فضای كسب و كار در دولت یازدهم، از رتبه 152 به 118 رسید و در واقع 34 رتبه بهبود یافت .

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه اقتصادی ایرنا، محسن جلال پور روز شنبه در بیست و یكمیمن همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی افزود: محور این همایش بحث صادرات و اقتصاد كشور در دوران پساتحریم است كه در طول دهه های گذشته، همیشه در بحث های اقتصادی ایران، مقوله صادرات مطرح بوده و نگاه به صادرات در اقتصاد ایران از جایگاهی ویژه ای برخوردار است.
وی اضافه كرد: موضوع صادرات در دوران پساتحریم، نگاهی تازه نیست؛ صادرات دریچه ای به دنیای خارج و حرارت سنجی برای سنجش اقتصاد كشور در طول سالهای گذشته و پیش رو است.
جلال پور گفت : امروز كشور در فضایی قرار دارد كه نگاه به صادرات پر رنگتر شده و برای تولید فراوانی كه در ماه های اخیر با نبود تقاضا مواجه شدیم، باید نگاه صادراتی داشت.
به گفته وی ، نگرانی هایی از افزایش نرخ تورم بدنبال تحریك تقاضا در داخل كشور وجود دارد، بنابراین باید به تحریك بازار خارج پرداخته شود .
رییس اتاق ایران گفت: اكنون در شرایط پیش رو، نگاه به صادرات نگاهی جدی است و در دیدار با هیات های تجاری كه به ایران سفر می كنند ، نگاه اتاق ایران تمركز بر صادرات دارد.
وی تصریح كرد: بر اساس ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بحث تسهیل مقررات، گسترش زیرساخته های صادراتی و همچنین ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی مورد تاكید قرار گرفته است.
جلال پورافزود: ایران از نظر شاخص فضای كسب و كار در دولت یازدهم گام های مناسبی برداشته و طی دو سال گذشته از رتبه 152 به 118 رسیده است، بنابراین كارهای زیادی از جمله كوچك سازی دولت و ثبات سیاست های مرتبط با تولید و صادرات باید انجام شود.
رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت: تا مادامی كه شاخص فضای كسب و كار كشور مناسب نباشد، رفت و آمد هیات های تجاری منجر به سرمایه گذاری و تولید بر مبنای صادرات نخواهد شد.
رییس اتاق بازرگانی ایران ، مسایل پولی و ارزی را از دیگر مباحثی عنوان كرد كه در مسیر بهبود فضای كسب و كار باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
وی تشكیل هلدینگ های صادراتی توسط فعالان اقتصادی را مهم دانست و اضافه كرد : شرایط ویژه فعلی میان روسیه و تركیه ،شكل گیری هلدینگ های صادراتی ، امكان بهره گیری مطلوب را از این موقعیت را فراهم خواهد ساخت .
بیست و یكمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی با محور توسعه اقتصاد ملی بعد از تحریم شنبه چهاردهم آذرماه در تبریز برپا شده است .
گمرك جمهوری اسلامی ایران گزارش داد: طی هشت ماهه سال جاری صادرات غیرنفتی ایران به 29 میلیارد و 632 میلیون دلار رسید كه نسبت به مدت مشابه به سال قبل 10.48درصد كاهش داشت.
اقتصام(3 )**9189** 1559
۰ نفر