۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۶
کد خبر: 82546302
T T
۰ نفر
توجه به ايمني مواد غذايي در وعده هاي سحر و افطار ضروري است

تهران - ايرنا - معاون اداره كل نظارت بر فرآورده هاي غذايي سازمان غذا و دارو از روزه داران خواست با توجه به فرارسيدن ايام ماه مبارك رمضان به ايمني و فسادپذيري مواد غذايي در وعده هاي سحري و افطار توجه كنند.

به گزارش روز شنبه ايرنا از سازمان غذا و دارو، دكتر منوچهر دادگر نژاد گفت:با توجه به تغيير برنامه غذايي از نظر زمان مصرف، نوع، حجم و مقدار آن در ماه رمضان ممكن است عده اي از مردم بخواهند بيشتر از مصرف يك وعده غذايي را در يك نوبت، تهيه و از باقيمانده اضافي آن در وعده هاي ديگر استفاده كنند در صورتيكه بهتر است تا حدممكن از غذاي تازه استفاده شود.
وي با تقسيم بندي ميزان فساد مواد غذايي به درجات زياد، متوسط و كم ادامه داد: فرآورده هايي مانند شير پاستوريزه، گوشت، ماهي، مرغ، تخم مرغ و ساير مواد غذايي حيواني را بايد براي مدت كوتاه در يخچال نگهداري كرد چراكه داراي فسادپذيري زيادي هستند.
وي از سبزي و ميوه به عنوان مواد غذايي با فساد پذيري متوسط نام برد و گفت: اينگونه فرآورده هاي غذايي را مي توان براي كوتاه مدت در هواي خنك، خارج از يخچال نگهداري كرد اما هنگام گرما ، بايد آنها را در يخچال قرار داد.
معاون اداره كل نظارت بر فرآورده هاي غذايي سازمان غذا و دارو گفت: حبوبات و دانه هاي غلات خشك مانند گندم و برنج، فسادپذيري كمي دارند و مي توان آنها را در شرايط مناسب براي مدت طولاني در هواي خشك و خنك نگهداري كرد.

**بيماري هاي خطرناك در پي تماس دست آلوده با مواد غذايي
اين مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در ادامه به بيماري هاي خطرناك اسهال خوني و تب روده اي اشاره كرد و گفت: اين بيماري هاي خطرناك معمولا از طريق تماس دست هاي آلوده با مواد غذايي به انسان منتقل مي شوند.
دادگر نژاد به مردم هشدار داد تا قبل از مصرف مواد غذايي مانند سبزي و كاهو به آلوده نبودن آنها به تخم انگل هاي روده اي ، توجه كنند چراكه اين مواد غذايي آلوده مي توانند موجب انتقال بيماري هاي انگلي مانند آلودگي فرد به انگل هايي موسوم به آسكاريس و ژيارديا شوند.
وي افزود: قارچ ها و كپك هاي رشدكننده روي مواد غذايي مانند آبليمو، آبغوره و سس گوجه فرنگي نيز ممكن است موجب مسموميت شوند و مصرف اين مواد غذايي در دراز مدت حتي مي تواند موجب بروز سرطان شود.
وي با اشاره به اجراي برنامه هاي مهم سازمان غذا و دارو براي پايش سموم باقيمانده روي سبزي و ميوه ها در چند سال اخير گفت: براي اينكه مردم غذاي سالمتري داشته باشند بايد مواد غذايي را در جاي تميز و مواد غذايي خام و پخته شده را جدا از هم نگهداري كنند.
دادگر نژاد به مردم توصيه كرد: مواد غذايي را بطور كامل بپزند، مواد غذايي را در دماي مناسب نگهداري كرده و از آب و مواد تازه سالم استفاده كنند.
اجتمام**9185**1569**تنظيم كننده: سادات حسيني خواه **انتشار: علي حبيبي
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه