۱۶ دی ۱۳۹۵، ۲۱:۵۴
کد خبر: 82375999
T T
۰ نفر
استاندار: بسته بندي مهمترين مشكل صادرات غيرنفتي آذربايجان غربي است

اروميه- ايرنا- استاندار آذربايجان غربي گفت: بسته بندي و سورتينگ مهمترين مشكل صادرات غيرنفتي استان به ويژه محصولات كشاورزي است كه بايد براي آن راه حل مناسبي پيدا كنيم.

قربانعلي سعادت روز پنجشنبه در جلسه گفت و گوي دولت و بخش خصوصي افزود: اگر مي خواهيم صادرات غيرنفتي استان رونق يابد و درآمد آن براي توسعه كشور و استان صرف شود بايد در راستاي بهبود وضعيت بسته بندي محصولات توليدي به ويژه براي بازار خارجي گام برداريم.
وي اضافه كرد: تغيير الگوي كشت و تبديل كشاورزي سنتي به صنعتي امري مهم در افزايش توليدات كشاورزي، صرفه جويي در مصرف آب و انرژي و افزايش كيفيت محصولات توليدي و افزايش صادرات جهاني اين محصولات است.
وي اظهار كرد: بخش كشاورزي آذربايجان غربي بايد از حال ركود خارج شود و در اين زمينه سازمان جهاد كشاورزي بايد كارشناسان سيار خود را بر سر زمين هاي كشاورزي عازم كند تا با راهنمايي هاي لازم كشاورزان را در امر توليدات مرغوب و داراي بازار داخلي و خارجي ياري كنند.
وي اظهار كرد: امروز وضعيت حمل و نقل استان براي صادرات سيب كه يكي از مهمترين محصولات صادراتي است نامناسب است كه در اين راستا مذاكراتي براي تهيه وسايل نقليه يخچال دار و مناسب با بخش خصوصي انجام داده ايم.
اسمعيل كريم زاده رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه گفت: با توجه به اختصاص 1000 ميليارد ريال اعتبار در سفر رياست جمهوري از محل صندوق توسعه ملي به بخش كشاورزي استان 96 واحد توليدي محصولات كشاورزي را به بانك كشاورزي جهت دريافت تسهيلات معرفي كرده ايم.
وي اظهار كرد: تاكنون هيچ يك از واحد هاي توليدي معرفي شده موفق به دريافت تسهيلات بانكي نشده اند كه اميد مي رود همكاري بانك عامل با مراجعان بيشتر شود.
ناصر حضرتي رئيس سازمان برنامه و بودجه آذربايجان غربي نيز در اين جلسه بيان كرد: هم اكنون سه هزار پروژه نيمه تمام در كشور وجود دارد كه سهم آذربايجان غربي 75 طرح است.
وي اظهار كرد: تاكنون 26 پروژه نيمه تمام ادارات كل ميراث، ورزش و جوانان و شهرك كشاورزي احصا و براي واگذاري به بخش خصوصي پيشنهاد شده است كه تنها چهار پروژه گلخانه اي بخش كشاورزي موفق به واگذاري شده است.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي از جمله استان هايي است كه در نوسان نرخ ارز در اواخر دولت دهم، با معضل ركود دست به گريبان شد ولي با روي كارآمدن دولت تدبير و اميد، بسياري از واحدها از ركود خارج شده و زمينه برخي ديگر فراهم شده است.
فاصله داشتن از مركز، بالا بودن هزينه توليد، نبود بازارهاي تضمين شده براي فروش محصولات توليدي، نبود سرمايه كافي در ابتداي راه اندازي، اعطاي تسهيلات مختلف از بانك ها براي ادامه حيات و همچنين بدهكار بودن هميشگي به بانك به علت نامتناسب بودن درآمدها و هزينه ها از جمله مشكلات بخش توليد در آذربايجان غربي در سال هاي طولاني گذشته بوده است.
7126/2093**خبرنگار: نرگس موذني حبشي**انتشاردهنده: صابر چهرقاني

سرخط اخبار استان‌ها