۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱
کد خبر: 81915954
T T
۰ نفر
بالابودن روغن مصرفی مردم گلستان/ میوه كمتر ازمیانگین كشوری

گرگان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان با تاكید بر اصلاح الگوی تغذیه مردم استان گفت: مردم گلستان روزانه 52 گرم روغن مصرف می كنند كه این میزان از میانگین كشوری 46 گرم، بیشتر بوده و سلامت آنان را تهدید می كند.

محمدرضا هنرور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: میزان مصرف میوه نیز توسط مردم استان روزانه 144 گرم و سبزی 277 گرم بوده و این از میانگین كشوری كه به ترتیب 202 و 286 گرم است، كمتر می باشد.
وی همچنین مصرف لبنیات در میان ساكنان استان گلستان را بالاتر از رقم كشوری آن بیان كرد و افزود: میانگین مصرف روزانه لبنیات در این استان 158 سی سی و در كشور 139 سی سی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان بر اطلاع رسانی رسانه ها در خصوص اصلاح الگوی تغذیه و تلاش برای جلوگیری از بروز بیماری ها و تهدید سلامت مردم استان تاكید كرد و گفت: در این ارتباط كمپین آشنایی با راهكارهای اصلاح الگوی مصرف روغن، شكر و نمك تا پایان ماه جاری همچنان فعال است.
به گفته وی طرح كمپین اصلاح الگوی تغذیه قرار بود تا 29 آذر ادامه داشته باشد كه به دلیل اهمیت و استقبال مردم در برخی استانها و از جمله گلستان تا 30 دی تمدید شده است.
وی افزود: فعالیت های انجام شده در سطح استان در قالب طرح اصلاح الگوی مصرف و تغذیه بهره گیری از رسانه ها و برگزاری نمایشگاه ها در راستای افزایش آگاهی هم استانی ها بوده است.

*پوشش 600 مادر باردار مبتلا به سوء تغذیه در گلستان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان همچنین گفت: 600 مادر باردار مبتلا به سوء تغذیه در استان شناسایی و با كمك كمیته امداد و بنیاد علوی زیرپوشش طرح تغذیه مناسب قرار گرفته اند.
وی اضافه كرد: از ابتدای امسال تعداد 6هزار و 300 بسته و سبد غذایی به ارزش هفت میلیارد و 200 میلیون ریال بین این مادران توزیع شده است.
هنرور همچنین از پوشش دو هزار كودك سه تا 6 سال و هزار كودك زیر یك سال برای تامین تغذیه مناسب آنها خبر داد و گفت: برای پوشش تغذیه این كودكان 10 میلیارد و 428 میلیون ریال هزینه شده كه 8 میلیارد و 400 میلیون ریال آن بابت تغذیه كودكان زیر یك سال بوده است.
معاون بهداشتی گلستان از پوشش 5 هزار دانش آموز دختر دوره اول و دوم متوسطه استان در قالب طرح آموزش تغذیه و مصرف مكمل در سال تحصیلی جاری نیز خبر داد و گفت: این طرح طبق برنامه كشوری و با هدف بهبود تغذیه آنها انجام می شود.

*پیگیری راه اندازی 10 پایگاه سلامت در گلستان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان با بیان اینكه مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر در استان زیرپوشش طرح سلامت قرار دارند، گفت: امسال پیگیر برنامه طرح سلامت در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر و بیش از 50 هزار نفر در استان هستیم كه مجوز راه اندازی 10 پایگاه سلامت گرفته شده و بخشی از آنها به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی همچنین از دستور راه اندازی 5 پایگاه سلامت در مناطق شهری استان خبر داد و افزود: اكنون در اجرای پزشك خانواده در هر شهر استان، یك مركز جامع سلامت فعالیت دارد و در هر مركز كارشناس تغذیه و كارشناس بهداشت وروان مستقر بوده و زیر نظر پزشك خانواده خدمات به شهروندان ارائه می دهند.
به گفته وی راه اندازی این مراكز و توسعه طرح پزشك خانواده در مناطق شهری استان در برنامه سال94 و 95 دیده شده است.
هنرور به برنامه طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، توجه به بخش سلامت دهان و دندان نیز اشاره كرد و افزود: تاكنون در این ارتباط 34 مركز در استان تجهیز و نوسازی و دو مركز تجمعی در گرگان و گنبد كاووس با 8 و 7 یونیت تجهیز و در حال ارائه خدمات به شهروندان است.
به گفته وی همچنین راه اندازی مراكز تجمیعی دندانپزشكی در آق قلا، كلاله، مینودشت و علی آبادكتول انجام شده و تا پایان سال جاری بندرتركمن و بخش كمالان علی آباد كتول نیز دارای مراكز تجمیع دندانپزشكی خواهند شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان جذب 18میلیارد و 500 میلیون ریال برای اجرای 126 طرح در قالب بهسازی فضای فیزیكی واحدهای بهداشتی درمانی را از دیگر فعالیت های حوزه بهداشت و درمان این استان در سال جاری برشمرد.
به گفته وی تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه حشره شناسی استان در گنبدكاووس، راه اندازی 8 واحد بهداشتی و درمانی سركلاته در كردكوی، مزرعه كتول، ماهستان و سنگدوین در علی آباد، آزادشهر و آق تكه خان و شیخ بهلكه آق قلا و مركز شبانه روزی سرخنكلاته شهرستان گرگان از دیگر اقدامات امسال است.
وی افزود: علاوه بر این باهزینه كرد 63 میلیارد ریال در بخش بهبود استاندارد تجهیزات، 140 مركز بهداشتی و درمانی و 550 خانه بهداشت، 11 مركز شبانه روزی، یك مركز معین و 42 زیست پزشك نوسازی و تكمیل شده است.
هنرور از راه اندازی 34 مركز نمونه برداری آزمایشگاهی در مراكز بهداشتی روستایی استان نیز خبر داد و گفت: كارشناسان آزمایشگاه در روزهای مشخص هفته به این مراكز بهداشتی روستایی مجهز به آزمایشگاه مراجعه و نمونه گیری انجام و جواب آزمایش را هم به بیماران در همان محل ارائه می دهند.
طبق گزارش اخیر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان، این استان یك میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد كه یك میلیون و 100 هزار نفر شهری و 880 هزار نفر روستایی هستند و در 29 نقطه شهری و هزار و هشت روستا سكونت دارند.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها