۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۶
کد خبر: 82432512
T T
۰ نفر
هیات تجاری و بازاریابی خراسان شمالی به آلمان و فرانسه سفر می كند

بجنورد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان شمالی از اعزام هیات تجاری و بازاریابی به كشورهای آلمان و فرانسه خبر داد.

محمد صمدی پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: سفر این هیات 38 نفره متشكل از تجار و بازرگانان در بخش های مختلف صنعت، تجارت، كشاورزی، گردشگری و موادغذایی و شماری از مدیران كل دستگاه های اجرایی در حوزه های اقتصادی به مدت یك هفته است.
وی با بیان اینكه این هیات سوم اسفند ماه سال جاری اعزام می شود، افزود: هدف از اعزام این هیات مطالعه بازار و امكان سنجی به منظور توسعه صادرات غیرنفتی و مبادلات تجاری فی مابین با این دو كشور اروپایی است.
وی اظهار كرد: هیات تجاری خراسان شمالی در سفر به كشور آلمان و فرانسه ظرفیت های استان در زمینه های مختلف از جمله صادرات غیرنفتی را معرفی و برای سرمایه گذاری خارجی در این استان هم تلاش خواهند كرد.
وی افزود: بسته های تبلیغاتی و توانمندی این استان هم به عنوان نمونه در آن دو كشور ارائه می شود تا منجر به قراردادها و تفاهم نامه هایی تجاری و بازرگانی شود.
صمدی اظهار كرد: در خصوص كالاهایی كه می توان از آنان خریداری كرد و كالاها و خدمات سرمایه گذاری كه از آنان دریافت می شود مذاكره خواهد شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی خراسان شمالی به برجام هم اشاره و تصریح كرد: هم اكنون یك از اهداف مسئولان استان توسعه تجاری بین كشورهای اروپایی در پسا برجام است.
وی یكی از ظرفیت های این استان را معرفی صنایع دستی به كشورهای اروپایی در زمینه های گوناگون دانست و گفت: باید این توانمندی را به كشور های اروپایی معرفی كنیم.
به گزارش ایرنا امسال 560 هزار تن انواع كالا به ارزش 50 میلیون دلار به 22 كشور صادر شده است.
تعداد كارت های بازرگانی این استان 300 مورد است كه از مجموع این تعداد 100 كارت فعال و 200 كارت به علت مسائل و مشكلاتی از قبیل مالیات، بیمه و سایر موارد غیر فعال هستند.
استان 936 هزار نفری خراسان شمالی با تركمنستان 300 كیلومتر مرز دارد كه این استان با داشتن 344 هزار هكتار عرصه باغی و زراعی توانمندی خوبی در بخش كشاورزی دارد.
این استان همچنین دارای واحدهای تولیدی بزرگ نظیر مجتمع پتروشیمی خراسان، كارخانه سیمان، كارخانه قند شیروان، طرح آلومینای جاجرم و مجتمع فولاد اسفراین است.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد كه از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان كشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش كشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان همچنین در حوزه كشاورزی بیش از میانگین كشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
3007/6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی

سرخط اخبار استان‌ها