۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81683214
T T
۰ نفر
رقم جديد برنج گيلانه در آستانه ورود به شاليزارهاي كشور است

رشت - ايرنا - رييس موسسه تحقيقات برنج كشور گفت: رقم جديد برنج تحت عنوان گيلانه در دست معرفي به كشاورزان و در آستانه ورود به شاليزارهاي كشور است.

فرامرز علي نيا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين رقم جديد موسوم به گيلانه امسال به عنوان پايلوت در مزارع 60 كشاورز گيلاني كشت شده و كار تحقيقاتي آن از سال 1383 آغاز شده است.

وي با بيان اينكه در مجموع 500 متر مربع از اراضي شاليزاري گيلان بصورت آزمايشي به اين رقم در حال معرفي اختصاص يافته، اظهارداشت: اين رقم در مراحل آخر تحقيقاتي قرار دارد و انتخاب آن در مراحل تحقيقاتي نيز با مشاركت كشاورزان انجام شده است.

رييس موسسه تحقيقات برنج كشور خاطرنشان كرد: عملكرد اين رقم يك تا يك و نيم تن در هكتار بيشتر از رقم هاي بومي نظير هاشمي است و به دليل داشتن ارتفاع كمتر نسبت به ارقام بومي، در مراحل برداشت نيز خوابيدگي ندارد و برداشت مكانيزه آن نيز آسان تر صورت مي گيرد.

علي نيا تاكيد كرد: كيفيت پخت اين برنج هم شبيه ارقام محلي نظير هاشمي است و بطور متوسط اين رقم يك هفته زودتر از رقم هاي بومي به بهره وري مي رسد.

وي هدف از معرفي و ترويج اين رقم را با توجه به كيفيت بالا و در حد ارقام بومي آن، افزايش عملكرد نسبت به رقم هاي پيشين، جايگزيني براي ارقام بومي و ارتقاء توليد برنج در سطح كشور عنوان و اضافه كرد: با توجه به ذائقه مصرف كنندگان ايراني، افزايش تمايل توليدكنندگان به توليد اين رقم از ديگر اهداف معرفي اين برنج محسوب مي شود.

رييس موسسه تحقيقات برنج كشور يادآور شد: اين موسسه از سال 1339 تاكنون، 43 رقم جديد برنج نظير شيرودي، كشوري، كوهسار و خزر معرفي كرده كه كشت رقم شيرودي سطحي معادل 50 هزار هكتار از اراضي شاليزاري استان مازندران را به خود اختصاص داده است.

موسسه تحقيقات برنج كشور با جمع آوري ارقام بومي و ثبت مشخصات آنها و تهيه لاين هاي خالص از طريق روش هاي گزينشي توده اي و انفرادي از سال 1339 در گيلان و از سال 1342 در مازندران آغاز به كار كرد.

اين موسسه در سال 1372 به مركزيت گيلان باز راه اندازي و يك سال بعد بطور رسمي در رشت شروع به كار كرد.

موسسه تحقيقات برنج داراي پنج بخش اصلاح و تهيه بذر، خاك و آب ، گياهپزشكي ، فني و مهندسي كشاورزي و خدمات فني و تحقيقاتي مي باشد.

افزايش ميانگين عملكرد توليد برنج طي 40 سال اخير از دو تن در هكتار به چهار و هشت دهم تن در هكتار، از جمله دستاوردهاي تحقيقاتي اين موسسه محسوب مي شود.ك/3

6029/2007

سرخط اخبار استان‌ها