۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82307671
T T
۰ نفر
17 درصد غذاهای صنعتی مردود و 20 درصد موادغذایی سنتی تقلبی یا آلوده است

تهران-ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: 17درصد مواد غذایی صنعتی، هنگام كنترل‌ها مردود می‌شود و در 20 درصد مواد غذایی سنتی نیز یا تقلب است یا آلاینده وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سید حسن هاشمی روز دوشنبه در مراسم آغاز طرح ملی سنجش آلاینده های غذا و نیز آغاز طرح ملی غربالگری بیماریهای متابولیك نوزادان افزود: آلودگی‌ها و بیماری های ناشی از غذا، هم ،خانواده‌های زیادی را گرفتار و هم به نظام سلامت آسیب جدی وارد می كند.
وی گفت: مردم، علاقه مند هستند كه غذای سالم مصرف كنند و این وظیفه حكومت دولت، مجلس و قوه قضاییه است كه با نظارت دقیق و كنترل به موقع، مسئولیت خود در این زمینه را انجام دهد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: كاری كه در دولت می‌توانیم انجام دهیم، ایجاد آزمایشگاه و بكارگیری ابزارهای تشخیصی برای كنترل آلاینده هاست؛ این كار با خرید دستگاه های جدید تشخیصی كه از دستاوردهای برجام است از امروز وارد مرحله جدیدی می‌شود.
هاشمی در عین حال خاطرنشان كرد كه هنوز امكانات موجود، كافی نیست و باید توانمندی هایمان را در این زمینه افزایش دهیم.
وی افزود: توانمندی ها و امكانات تشخیصی برای سنجش وضعیت مواد غذایی در كشور ما در حد متوسط است، نه خیلی به این موضوع بی توجه بوده ایم و نه اینكه امكانات،‌ابزارها و برخوردهای قضایی و نظارتی بازدارندگی كافی داشته است.
هاشمی ادامه داد: وزارت بهداشت در مورد بهداشت مواد غذایی، ضابط قضایی است و باید به موقع به تخلفات رسیدگی كند اما پرونده های این تخلفات به قوه قضاییه می‌رود و برای آنها باید حكم بازدارنده صادر شود؛ احكام صادره درباره این تخلفات باید اثربازدارندگی داشته باشد تا جرم تكرار نشود اما اكنون این بازدارندگی را شاهد نیستیم.
وزیر بهداشت گفت: اگر قانون مجازات تخلفات غذایی نقص دارد، این وظیفه قوه قضاییه است كه لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی بفرستد و قانون را اصلاح كند.

**وضعیت كشور درباره سلامت آب آشامیدنی خوب است
وزیر بهداشت ادامه داد: شایعات زیادی در مورد آشامیدنی ها و مواد غذایی در بین مردم وجود دارد، این مشكل، البته در كشورهای غربی نیز وجود دارد و ما هم از این مساله بی نصیب نیستیم؛ به ویژه اینكه اكنون ، فضای مجازی و شبكه های اجتماعی نیز گسترش یافته است و مردم به این ابزار جدید ارتباطی، اقبال نشان داده اند.
هاشمی درباره سلامت آب آشامیدنی توضیح داد: وضعیت كشوردر مورد سلامت آب، خوب است.
وزیر بهداشت در عین حال گفت: البته در ابتدای شروع كار دولت مشكلاتی در برخی شهرها از جمله تهران وجود داشت اما با همكاری وزارت نیرو، چاه هایی كه آب آلوده داشتند، پلمب یا رفع آلودگی شدند و در تهران نیز با ورود سد ماملو به شبكه آبرسانی مشكل به طور اساسی حل شد.
هاشمی ادامه داد: وضعیت نامناسب و سختی هایی را هم در مورد لبنیات در ابتدای دولت یازدهم شاهد بودیم از جمله آلودگی های مربوط به پالم و فشارها به دولت نیز زیاد بود، اما رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت با صراحت اعلام كرد كه در مورد آلودگی هوا، آب و غذا هیچ مطلبی را از مردم پنهان نكنید و همه مسائل را شفاف به مردم بگویید.
وی گفت: مسائل مربوط به بهداشت و سلامت و نیز محیط زیست از ابتدای دولت یازدهم در اولویت بوده است و امیدوارم بتوانیم با تقویت زیرساخت ها و امكانات تشخیصی دقت و سرعت تشخیص آلاینده ها را افزایش دهیم و در این زمینه هر چه بیشتر سرمایه گذاری كنیم به عدالت نزدیك‌تر است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ابراز امیدواری كرد كه دستگاه قضایی نیز در این زمینه شایسته تر عمل كند.
وی اضافه كرد: البته ما در شرایط سختی در دولت به فعالیت می پردازیم و شاهد انواع بی اخلاقی ها هستیم؛ بی اخلاقی هایی كه ناشی از طمع در قدرت و ثروت و حسادت است.

**هر سال 4 هزار نوزاد با اختلال متابولیك متولد می‌شوند
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح طرح غربالگری بیماریهای متابویك نوزادان در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هم اشاره كرد و چنین توضیح داد: تولد نوزاد بیمار خیلی سخت است و خدا نصیب هیچ خانواده ای نكند.
وی ادامه داد: سال گذشته شمار موالید كشور افزایش یافت و به یك میلیون و 570 هزار نوزاد رسید و این هم یكی دیگر از دستاوردهای دولت یازدهم است.
وی افزود: این حركت در مسیر افزایش جمعیت را باید به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تبریك بگوییم زیرا بسیار سخت است كه پس از بیش از 20 سال تلاش برای كاهش جمعیت به یكباره همه برنامه ها را به سمت افزایش جمعیت تغییر دهیم.
وزیر بهداشت اظهار كرد: آمار نوزادانی كه بر اثر بیماری های بدو تولد فوت می كنند در كشور دقیق نیست، زیرا نظام ثبت دقیق نداریم اما به طور كلی سالیانه حدود 6 هزار نوزاد بیمار در كشور متولد و فوت می شوند و تعداد زیادی از این نوزادان با اختلال تیروئید یا PKU متولد می شدند.
هاشمی ادامه داد: با ایجاد آزمایشگاه مركزی غربالگری بیماریهای متابولیك هم اكنون با یك قطره خون كف پای نوزادان می توانیم در همان روز اول 38 بیماری متابولیك را تشخیص دهیم.

**رسیدن به نظام سلامت كارآمد 15 تا 20 سال طول می كشد
وی گفت: متاسفانه افرادی كه علم و تجربه كافی هم دارند و با واقعیات كشور هم آشنا هستند از نظام سلامت كارآمد در كوتاه مدت سخن می گویند در حالی كه می دانند، رسیدن به یك نظام سلامت كارآمد بین 15 تا 20 سال طول می كشد و ما هنوز در ابتدای مسیر هستیم.
هاشمی افزود: اقدامات زیادی برای رسیدن به یك نظام سلامت كارآمد در دولت یازدهم انجام شده است و در اغلب استان های كشور برای همه ایرانیان ساكن در این استان ها مراقب سلامت تعیین و پرونده الكترونیك سلامت تشكیل شده است.
وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: با وجود این دستاوردهای بزرگ هر روز عده‌ای به خصوص آ‌نانی كه زور دارند، چوب لای چرخ می‌گذارند.
به گزارش ایرنا طرح ملی سنجش آلاینده‌های صنعتی مواد غذایی و نیز طرح ملی غربالگری بیماری های متابولیك نوزادان از امروز
(دوشنبه 24 آبان) با حضور وزیر بهداشت ‌، درمان و آموزش پزشكی در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی آغاز شد.
طرح ملی سنجش آلاینده‌های صنعتی مواد غذایی، شامل بررسی و سنجش آلاینده‌ها و مواد مضر همه مواد غذایی می‌شود و هر نوع ماده غذایی كه به صورت نمونه از طریق كارشناسان وزارت بهداشت یا مردم به آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ارسال شود، كنترل و نتیجه آن اعلام می‌شود.
درطرح غربالگری بیماری های متابولیك نوزادان هم ، یك قطره خون از نوزاد گرفته می شود و با همكاری یكی از شركت‌های دانش بنیان این دانشگاه، 27 بیماری متابولیك نوزاد در روز اول تولد تشخیص داده می‌شود.
اجتمام(3)**3063**1776
خبرنگار: افشین شاعری**انتشاردهنده:لیلا خطیب زاده
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه