سيستان و بلوچستان رتبه نخست پرورش شتر در كشور را دارد

زاهدان- ايرنا- معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: اين استان با داشتن بيش از 75 هزار نفر شتر بيشترين آمار كشور را در زمينه پرورش اين حيوان به خود اختصاص داده است.

مجتبي پيري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سيستان و بلوچستان با داشتن شرايط اقليمي مساعد توانايي بالايي براي پرورش و نگهداري شتر دارد به طوري كه نيمي از شترهاي كشور در اين استان نگهداري مي شوند.
وي از تدوين سند توسعه پرورش شتر از سنتي به صنعتي در سيستان و بلوچستان خبر داد و گفت: اين سند با هدف استفاده مطلوب از ظرفيت هاي موجود استان در زمينه توليدات گوشت و شير شتر به عنوان يك محصول ارگانيك و پرورش اين حيوان از روش سنتي به صنعتي تدوين شده است.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي سيستان و بلوچستان با بيان اينكه ايران مقام ششم پرورش شتر در آسيا را دارد، افزود: اولويت اين سازمان هويت و شناسنامه دار كردن شتر با هدف دسترسي براي انجام دادن كار اصلاح نژادي براي افزايش توليد گوشت و شير اين حيوان و احداث جايگاه بهداشتي در صحراي اين استان است.
پيري افزود: شير شتر كه طلاي سفيد بيابان نيز نام دارد در حال حاضر به صورت سنتي در بازار عرضه مي شود كه تلاش خواهيم كرد با توجه به خواص درماني آن و استقبال خوب مردم، اين محصول بصورت صنعتي به بازار مصرف عرضه شود.
وي از ايرانشهر و دلگان با داشتن بيش از 14هزار نفر شتر بعنوان مناطق مستعد پرورش اين حيوان در استان نام برد و گفت: اولويت برنامه هاي سازمان جهاد كشاورزي، اصلاح نژادي شتر در اين 2 شهرستان است.
وي گفت: با توجه به اينكه 50 درصد شترهاي كشور متعلق به سيستان و بلوچستان است به دنبال راه اندازي مركز پژوهشي و تحقيقاتي شتر در استان هستيم تا با دنبال كردن بحث هاي علمي در خصوص شتر، شترداران منطقه بهره برداري بهتري از پرورش اين حيوان داشته باشند.
7314/8006 /8005 /6081

سرخط اخبار استان‌ها